Gå til innhold
Fiskersiden

Knute til shockleader


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har et par snelller fylt med ca.20multi og vil knytte på et par stanglengders shockleader på disse. Noen som vet om en god knute (som er både solid og liten nok til ikke å fucke opp kastelengden for mye)

Ellers hva anbefales til shockleader? sen eller fluorocarbon? Tykkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt blodkute, dobbel blodknute, dobbel uni med flere, den jeg synes "går" best i stangringene på mine stenger er uten tvil fg knot. Første gangen jeg prøvde sytes jeg den så litt pinglete ut, brukte da litt superlim, men det virker som den ble litt stiv/tung av det, knøyt en ny uten lim og det funker strålende til mitt bruk. Søk på youtube, der ligger det bra instruksjonsvideoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med albright knot?

Støttes. Denne knuta som definitivt blir smukkest foruten FG (men den er det så mye jobb med).

Bent G: Hvis det var albright knuta du mente ble for klumpete trur jeg du har missforstått. Denne knuta lugger ikke engang i ringa til quivertipen (feederstang) selv ved 0,40 shock fortom..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes. Denne knuta som definitivt blir smukkest foruten FG (men den er det så mye jobb med).

Bent G: Hvis det var albright knuta du mente ble for klumpete trur jeg du har missforstått. Denne knuta lugger ikke engang i ringa til quivertipen (feederstang) selv ved 0,40 shock fortom..

Jeg har aldri testet den, men jeg har knytt den et par ganger for å teste. 0.60 fortom og 0.23 multi så synes jeg "overgangen" mellom senene så noe "kantete" ut.

Men som sagt, jeg har aldri kastet med den knuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skjøte tynnere sener som 0.20mm braid og 0.60mm mono syns jeg det er like greit å kjøre en enkel uni med braiden rundt sjokkfortommen og smelte ei lita perle i enden av sjokkfortommen. Dette funker desverre kun på kvalitetsmono som f.eks. Sakuma Shockleader og Sufix Superior, da man i mange tilfeller drar smelteperla rett av sjokkfortommen under knutestramming.

Til surfstangbruk går det i en enkel overhåndsknute på 0.80mm/80lb sjokkfortom og uni på 0.32mm Powerpro. Funker fjell, og gir en relativt liten knute som ikke lugger i ringene på veien ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.