Gå til innhold
Fiskersiden

Burudvann i Bærum, plasser å meite brasme?


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Hei,

Da jeg jobber i Sandvika tenkte jeg å ta en tur opp til Burudvann etter jobb en ettermiddag og se om jeg kan komme i kontakt med en brasme eller to.

Er det noen her som har meitet der oppe ? Er området rundt badeplassen greit eller bør jeg prøve andre områder.

Alle tips taes i mot med takk og en rapport etter turen :)

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden har fått grei brasme på venstresiden bortover et stykke (når du står på badeplassen, vendt mot vannet). Ca 20-30m forbi "bålplassen", er det et fin liten rydning å stå på ved vannkanten. Hyppig brukt fiske og bålplass, men sikkert ledig i ettermiddag ;)

Flott, takker !

Men Stian, du har jo brasme i Drammenselva også? Kanskje ikke det aller letteste elva å finne brasme i, men slett ikke umulig.

Hehe, jeg vet, men føler det er litt mer "prosjekt" må litt større innsats til, men gir sikkert bedre fisk også når det klaffer. Du fikk vel noen fine nattestid for noen år siden?

Burudvann virket som en praktisk og lett plass for litt "kosemeite" en ettermiddag/kveld :)

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg vet, men føler det er litt mer "prosjekt" må litt større innsats til, men gir sikkert bedre fisk også når det klaffer. Du fikk vel noen fine nattestid for noen år siden?

Burudvann virket som en praktisk og lett plass for litt "kosemeite" en ettermiddag/kveld :)

Juli/august 2006 ble det to over 3 kg og noen til tett oppunder. Stikkord; Ytterkollen, følsom nappindikasjon, mark/mais, ti liter tørt, xx maisbokser. Si fra om du vil ha nøyaktig plass, men neppe så viktig, har inntrykk av at stimene patruljerer et større område og at det kan bli mange timer venting mellom hver gang de er innom. Men når stimen først er innom går det også bra unna med flere fisk samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska litt brasme der.

http://kart.gulesider.no/m/9jDBt

Merka av to plasser jeg har fått brasme, mark og mais er bra agn, eller en av delene.

Fin, fint, da har jeg noen plasser å prøve !

Juli/august 2006 ble det to over 3 kg og noen til tett oppunder. Stikkord; Ytterkollen, følsom nappindikasjon, mark/mais, ti liter tørt, xx maisbokser. Si fra om du vil ha nøyaktig plass, men neppe så viktig, har inntrykk av at stimene patruljerer et større område og at det kan bli mange timer venting mellom hver gang de er innom. Men når stimen først er innom går det også bra unna med flere fisk samtidig.

Aha, takker, da vet jeg område og taktikk. Kult å fått et skikkelig brasme i "hjemmeelva" ! Må si jeg synes store bronsefargede brasmer er stilige.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om et par som påstår de har fått brasmer på 5+ i det sideløpet ved hærstrøm hvor veivesenet fiksa opp kulvertene for å få bedre gjennomstrømning, ene av de 2 påstår sågar i sin barndom(ca 30 år siden) å ha fått flerfoldige gjedder på 15+ på samme sted. Om dette overhodet er reelt lenger med tanke på mengden polakker som fisker opp ganske mye rart der + slå av litt på vekta for kjente og årene som har gått.. Jeg prøvde litt der i fjor våres etter gjedde, ennå ikke fått eller sett 1..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om et par som påstår de har fått brasmer på 5+ i det sideløpet ved hærstrøm hvor veivesenet fiksa opp kulvertene for å få bedre gjennomstrømning, ene av de 2 påstår sågar i sin barndom(ca 30 år siden) å ha fått flerfoldige gjedder på 15+ på samme sted. Om dette overhodet er reelt lenger med tanke på mengden polakker som fisker opp ganske mye rart der + slå av litt på vekta for kjente og årene som har gått.. Jeg prøvde litt der i fjor våres etter gjedde, ennå ikke fått eller sett 1..

Jeg har hørt om drøye brasmefangster der inne på våren jeg og, pratet med noen som har fått på 3 - 3,5 kg der inne på våren. Brasmene går inn der for å gyte så man må treffe omtrent på dagen for å møte på de. Jeg hadde noen turer der inne både i våres og i fjor, men så ikke noe til de da.

Også hørt om svære gjedder som følger byttefiskene inn på våren. Jeg har bare fått smågjedder hittil der. En kompis hadde endel turer i vår, men uten særlig resultat. Dette har vært på "elvesiden" av RV 283, er der inne brasmene jeg har hørt om ble tatt også. Har sett svær abbor der inne, under del lille broa som går til en gård der nede.

Er et spennende område, men har følelsen av at det er våren som er tiden å satse der, tror det er mest småfisk der inne midt på sommeren, gror jo nesten igjen også.

edit: feil nr på vei.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Presterte å blanke her på dagen på lørdag. Testa først på vestsiden av vannet, fikk en ørret på rundt 400g. Stor skuff da den var rimelig sei og tung så jeg var sikker på at det var brasme.

Så fikk jeg tips fra en kar ved vannet om den lille tarmen nederst på østsiden av vannet, der den lille bekken kommer ut. Fant en plass hvor det sto et par provisoriske stangholdere så jeg var nok på riktig sted. Det var litt action i form av linenapp, og muligens et ordentlig napp, men det ble ingen fisk...

Noen tips? Mata med noen never havregryn+mais. Er dette et håpløst for? Er foring nødvendig? Er i utgangspunktet interessert i et fiske som gir en håndfull fisk +, ikke kun én fisk på et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presterte å blanke her på dagen på lørdag. Testa først på vestsiden av vannet, fikk en ørret på rundt 400g. Stor skuff da den var rimelig sei og tung så jeg var sikker på at det var brasme.

Så fikk jeg tips fra en kar ved vannet om den lille tarmen nederst på østsiden av vannet, der den lille bekken kommer ut. Fant en plass hvor det sto et par provisoriske stangholdere så jeg var nok på riktig sted. Det var litt action i form av linenapp, og muligens et ordentlig napp, men det ble ingen fisk...

Noen tips? Mata med noen never havregryn+mais. Er dette et håpløst for? Er foring nødvendig? Er i utgangspunktet interessert i et fiske som gir en håndfull fisk +, ikke kun én fisk på et par timer.

Synd det ikke ble mer fisk.

Uten at jeg er noe ekspert på brasmemeite ville jeg nok foret mer. En stim brasme kan "støvsuge" bunnen ganske så kjapt og etter det flytter de seg videre. Det kan fort gå med flere kilo grunnfòr for å få "foret inn" en stim med brasme.

Feederfiske kan funke bra til brasme, da holder du fòrplassen vedlike med stadige tilføringer av litt fòr også etter at brasmestimen er på plass.

hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.