Gå til innhold
Fiskersiden

Mistra!


Martnic
 Share

Recommended Posts

Hallo alle sammen! Lurer på når fiske er best på høsten i f.eks mistra? Og hvor i mistra fisker dere? Var der i første uka i aug, men fikk bare 2 små ørret like under henge brua. Gikk langs elva nedover, helt til der det var to kulper etterhverandre, med en trapp på siden av ene kulpen.

Håper på gode svar på når på høsten og hvor fisket er best i mistra. :bow:

Endret av Martnic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke Mistra sjøl, men har snakka med folk og kikka på statestikker tidligere, og det er jo mange av de virkelig store som er fanga akkurat på den tida her. Men jeg vil også tro at denne statestikken blir veldig påvirka av vannstand. Plasser kan jeg ikke hjelpe deg med, men slik jeg har forstått det, er Mistra litt "kilen". Det kan være lang avstand mellom hver stanplass storfisken stopper. Clouet er å vite hvor disse er, ellers kan man fort bli gående å fiske på strekninger storfisken bare fosser forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen! Lurer på når fiske er best på høsten i f.eks mistra? Og hvor i mistra fisker dere? Var der i første uka i aug, men fikk bare 2 små ørret like under henge brua. Gikk langs elva nedover, helt til der det var to kulper etterhverandre, med en trapp på siden av ene kulpen.

Håper på gode svar på når på høsten og hvor fisket er best i mistra. :bow:

Hei Martinic!

Mistra er ingen enkel elv å fiske i - det er på mange måter en "stor-ørret elv" og kronglete å bevege seg rundt til de gode hølene.

MEN nå tror jeg faktisk også elva stenger 1.september (mot 15. septemebr i tidligere år).

Bernt

Les denne ; http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&id=60093:fisketur-til-mistra-svaer-orret&catid=22:news&Itemid=301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistra er ødelagt av gjedde-hvertfall store deler av den. var ut i naturen program om det for noen år siden.

Visse områder i mistra hvor gjedde burde være velkommen. Alt for mye småfisk.!

Stor ørreten i mistra er synkende hovedsakelig grunnet den forgubbete bestanden av sik i Storsjøen, som har medført at det nesten ikke finnes fisk lenger i egnet forfisk størrelse. Men nå ble det jo plutselig observert krøkle i sjøen for noen år siden, så får tiden vise om det "fikser" problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hooked.no lasta opp denne nettopp på Facebook: http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&id=60093&catid=22&Itemid=301

Ligger linker til bilder,rapporter og fiskekart i artikkelen.

Nå kjenner ikke jeg til "ståa" i Mistra, men med dens ry har jeg ingen betenkeligheter med å gi elva en real sjangs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg prøvde, men fant det ikke. det er sikkert 5 år siden.

Jeg er ifra Rendalen og fisker hele sommeren i Mistra, har gjort det i mange mange år.

Har fisket i hver krik og krok og kjenner elva godt. Att det er gjedde i Mistra er ikke fakta. Så det programmet du leter etter, finner du nok ikke.. Du må nok ha blandet med ei anna elv.

Har blitt tatt ei gjedde i den nederste hølen i elva (ca 200 m fra utløpet)

Men derimot i Åkrestrømmen som Mistra renner ut i er det vanlig å ta gjedde.

Ei fin elv å fiske i, men er meget krevende.

Det tok meg mange år føre jeg klarte å lure den første storfisken, så med andre ord, man må nok ta noen turer for å finne de rette stedene og lære seg elva å kjenne føre storfisken sitter :)

Men selvfølgelig, med litt tur så kan man være heldig på jomfruturen..

Etter de nye reglene er det slutt på fiske 20. August i elva, men fra Nydammen og oppover kan man fiske til 1. September.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.