Gå til innhold
Fiskersiden

20-kilos laks tatt i Driva ved Oppdal


Labrax
 Share

Recommended Posts

Jakte i ukesvis på denne fisken(-tolmodighet), ha den på og så miste den(-voldsomme skuffelse og gleder), prøve igjen(-baller), mannen var i tillegg storsinnet nok til å gi andre tips og veilede for at de skulle få en sjangse(storsinn og ekte spotsfiskeånd) og så mot alle odds vinne til slutt...

- Herregud, for meg er det essensen i fiske!

At det i tillegg er ei elv som skal drepes helt, hvor det er ønskelig at mest mulig laks tas ut, fjerner også forvaltningsaspektet...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakte i ukesvis på denne fisken(-tolmodighet), ha den på og så miste den(-voldsomme skuffelse og gleder), prøve igjen(-baller), mannen var i tillegg storsinnet nok til å gi andre tips og veilede for at de skulle få en sjangse(storsinn og ekte spotsfiskeånd) og så mot alle odds vinne til slutt...

- Herregud, for meg er det essensen i fiske!

At det i tillegg er ei elv som skal drepes helt, hvor det er ønskelig at mest mulig laks tas ut, fjerner også forvaltningsaspektet...................

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det h1rik ? Er du der enda ? Eller har du frøsi dønn ihjæææl ? Fin 20-kilos må jeg si, men er det vanlig at de er såpass lang og forholdsvis slank i Driva ? Virket sånn på bildet iallefall. Men klart, ble den tatt langt oppe i elva så er jo helst laksen lang og slank. Som Bua-laksen :-) mange stryk og greier som skal forseres og laget for fart hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank storlaks er sterkt oppskrytt, bsalte.

God røykelaks har gått av seg en del av fettet på egenhånd som denne...

Det høres ut som enda en av de som ikke har forstått sannheten om at om en laks blir tatt som blank i juli eller farget i august så er fasit den samme: En laks mindre i elva.

Så slutt med den styggdommen du er en del av! Og det er forsøkene på å rakke ned på de som er så "uheldige" å få storlaksen sin på en tid av året hvor de har har skiftet noe på fargen... De aller aller fleste ville ta opp rekordlaksen sin uavhengig av farge og tid på året og jeg vil kalle det styggt dobbeltmoralsk å forsøke å gi inntrykk av at man ikke ville tatt opp rekordfisken om den hadde antydning av farge.

Det eneste rette å gjøre er å gratulere fangstmannen. Han ville høyst sannsynlig gjort det smme med deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig, man skal glede seg over slike rekordlakser. Og det er så mange som tror at hannlaksen tatt sent utpå sommeren (farget) ikke egner seg evt. som matfisk. Det er som nevnt en utmerket fisk til å røke da den har litt mindre fettinnhold :-) Og noe annet interessant jeg fikk vite nyss i år (Team 50lbs) er at laks de første 2-3 mnd. i elva taper seg ganske så lite i vekt. Men hannlaksen forandrer seg svært mye i fasong. Og ser ofte mere fryktinngytende ut med lengre kjeve og krok, og større finner, spole. Holder selv på den teorien der, og det er ofte en myte at en laks på bortimot 130 cm var ca. 30 kilo når den gikk på elva. Man finner jo kadaver om vinteren og fabler ofte om enorme lakser. Men jeg tror ikke de var SÅ store, heller nærmere 20 kilo :-) Vil tro f.eks. at en 16- kilos som jeg f.eks får uti august bare er noen få hundre gram større når den evt. gikk på elva i slutten på mai eller starten på juni. Ikke 17-18 kilo.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å få slike store lakser på kroken, for etter nesten 50 år med laksefiske så er min personlig rekord 15 kg tatt i Driva i 1978 .I øvre Driva driver de såkalt kikkefiske, der de ser alt av laks som står i hølene ,spesielt i denne hølen hvor denne fisken ble tatt., og da blir det enkelt å få en laks til å ta til slutt Og det har vel blitt sagt at det er mange som har hatt denne fisken på kroken på et eller annet hvis, Dette kan vel knapt kalles for sportsfiske.Men det jeg vet med sikkerhet er at denne fisken beit på med egen vilje.

Tror ikke at dette er noen Drivalaks, den ser ut for å være for lang og smal for det. Lengden på en Drivalaks på rundt 20 kilo skulle vel være 125-127cm.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den tatt langt oppe ? Vet jo at laks ofte har gener som tilsier lang og slank, når det er en egen stamme laks som skal forsere lange strekk med stryk og stor høydeforskjell. Gjøgriser eller feit laks er ikke akkurat laget for slikt. Bortimot 127cm for en 20-kilos er jo også ganske så langt egentlig da, ihvertfall sammenlignet med Gaula f.eks. Hvor lang var denne laksen som ble tatt egentlig ? Så jo utrolig lang ut på bildet :shifty:

Bare i Gaulavassdraget har vi 4-5 stammer med laks, som alle har sin særegenhet. Småsildlaksen f.eks. Det sies at denne gyter i Lundesokna, så den går ikke særlig langt. Og 2 stammer bare i Bua. Pluss en egen stamme som skal gyte i Sokna. Ser jo på laksen vi tar i nedre deler hvor den skal hen nærmest :shifty:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank storlaks er sterkt oppskrytt, bsalte.

God røykelaks har gått av seg en del av fettet på egenhånd som denne...

Det høres ut som enda en av de som ikke har forstått sannheten om at om en laks blir tatt som blank i juli eller farget i august så er fasit den samme: En laks mindre i elva.

Så slutt med den styggdommen du er en del av! Og det er forsøkene på å rakke ned på de som er så "uheldige" å få storlaksen sin på en tid av året hvor de har har skiftet noe på fargen... De aller aller fleste ville ta opp rekordlaksen sin uavhengig av farge og tid på året og jeg vil kalle det styggt dobbeltmoralsk å forsøke å gi inntrykk av at man ikke ville tatt opp rekordfisken om den hadde antydning av farge.

Det eneste rette å gjøre er å gratulere fangstmannen. Han ville høyst sannsynlig gjort det smme med deg....

for alt jeg vet,var muligen laksen altfor skadet til å havne på elva igjen,laksen er veldig farget,hva? og det er det eneste jeg har kommentert!

synes du rusler endel over grensa her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den tatt langt oppe ? Hvor lang var denne laksen som ble tatt egentlig ? Så jo utrolig lang ut på bildet :shifty:

Laksen ble tatt i Oppdal kommune, det er ikke opplyst i hvilken høl. På laksebøren til Aura avis er det oppgitt øvre Driva. Laksen var 132 cm lang og ble tatt på spinner.

http://opp.no/index.cfm?event=doLink&famID=310357&frontFamID=24483

http://www.auraavis.no/lokal_sport/fiske/article6094762.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for alt jeg vet,var muligen laksen altfor skadet til å havne på elva igjen,laksen er veldig farget,hva? og det er det eneste jeg har kommentert!

synes du rusler endel over grensa her nå.

Nei, synes overhodet ikke det.

Etter å ha følt sportsfiskenorge nært på pulsen i et drøyt tiår har jeg en viss erfaring med at uttalelsen av den typen du kom med ofte bærer fargen lysegrønn samt at den ikke har spesielt stor positiv verdi. Samtidig er den typen utsagn ofte farget av en god porsjon misoppfatning, noe jeg syntes det var kurant å påtale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har så stor erfaring,burde du vite bedre enn å sette folk i bås.

det er nok ikke alltid uttalelser har positiv verdi,men i dette tilfellet sier du jo selv at det er positivt for laksen at den er farget,at den da har gått av seg fettet.

Har jeg sagt noe annet?

Hold deg til fakta,og slutt å hakke på meg.

Jeg er ikke en del av noe styggedom,og har neppe mer dobbeltmoral enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes overhodet ikke det.

Etter å ha følt sportsfiskenorge nært på pulsen i et drøyt tiår har jeg en viss erfaring med at uttalelsen av den typen du kom med ofte bærer fargen lysegrønn samt at den ikke har spesielt stor positiv verdi. Samtidig er den typen utsagn ofte farget av en god porsjon misoppfatning, noe jeg syntes det var kurant å påtale....

Det var da voldsomt som bsalte fikk sitt pass påskrevet hr Ørud.

Han må vel få lov å mene hva han vil .Jeg er enig i at laksen er brun og stiller meg undrende til at en 20 kilos laks landes på 5 min ,

Forstod det slik at all laks skal drepes her,så forvaltningsaspektet faller jo bort .

Kommentarer er vel ikke nødvendigvis alltid positive,heldigvis må jeg si .

Syntes du skyter over mål med en slik argumentasjon .Bsalte har jo bare sagt at laksen ikke er blank,noe som er en sannhet .

At du plukker dette fra hverandre på en slik måte framstår useriøst .

Har du definert standard på sportsfiske etikette eller soler du deg i egen fortreffelighet ?

I ett forum må det være rom for synspunkter og uenigheter uten at dette defineres som styggedom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den tatt langt oppe ? Vet jo at laks ofte har gener som tilsier lang og slank, når det er en egen stamme laks som skal forsere lange strekk med stryk og stor høydeforskjell. Gjøgriser eller feit laks er ikke akkurat laget for slikt. Bortimot 127cm for en 20-kilos er jo også ganske så langt egentlig da, ihvertfall sammenlignet med Gaula f.eks. Hvor lang var denne laksen som ble tatt egentlig ? Så jo utrolig lang ut på bildet :shifty:

Bare i Gaulavassdraget har vi 4-5 stammer med laks, som alle har sin særegenhet. Småsildlaksen f.eks. Det sies at denne gyter i Lundesokna, så den går ikke særlig langt. Og 2 stammer bare i Bua. Pluss en egen stamme som skal gyte i Sokna. Ser jo på laksen vi tar i nedre deler hvor den skal hen nærmest :shifty:

Denne laksen ble tatt i Skoremshølen ca 7-8 km sør for Oppdal Sentrum.En jeg kjenner fikk en laks på 15 kg lengre nede i Driva for 14 dager siden og den var 121cm lang.Har nå selv tatt 10 kilos lakser i Driva som var 93 cm lange,Men det har jeg også tatt i Orkla.Så det er klart at det finnes en del variasjon i lengde og bredde og tyngde på fisken i alle vassdrag. Når det gjelder gytefarge på fisken så er det veldig sjelden å få en blanklaks i Oppdal.Med den store og kalde elva som har vært i sommer har laksen gått veldig langsomt,som betyr mere farget fisk lengre opp i elva.Nå er det jo bestemt fra DN at det skal bygges fiskesperre og at elva skal behandles for Gyro og derfor skal mest mulig av laksen fiskes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok ganske så vanlig ja i lakseelvene at laksen får farge etter hvert langt oppe i elva. Uti august og utover der det er forlenget fiske :shifty:. Så knallblank laks (særlig storlaks) er også sjelden vare i vår elv Gaula langt oppe uti august, og juli for den saks skyld. Og sikkert i andre elver også der lakseførende del er mange mil. Ser da nesten bare at det blir tatt brun laks langt oppe i elva sent i sesongen. Laksen blir jo brun når den nærmer seg gyting, lell om den ikke har begynt å gå på elva uti august. Så skjønner ikke at det er viktigere for bestanden å ta vare på disse fremfor blanklaksen i juni langt nede i elva. Med unntak av hunnlaksen selvsagt som for det første ikke er noe særlig matfisk. Og heller ikke noe særlig vakkert syn :blush: . Fascinerende er det iallefall at såpass stor laks har forsert så mange høydemeter. Laksen er en utrolig hardfør skapning. Har hørt at det er normalt at 1-2 store hanner horver over 20 hunner, var iallefall det forholdet som var behovet på stamfiske husker jeg. Snakk om å ha det klart !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt som bsalte fikk sitt pass påskrevet hr Ørud.

Han må vel få lov å mene hva han vil .Jeg er enig i at laksen er brun og stiller meg undrende til at en 20 kilos laks landes på 5 min ,

Forstod det slik at all laks skal drepes her,så forvaltningsaspektet faller jo bort .

Kommentarer er vel ikke nødvendigvis alltid positive,heldigvis må jeg si .

Syntes du skyter over mål med en slik argumentasjon .Bsalte har jo bare sagt at laksen ikke er blank,noe som er en sannhet .

At du plukker dette fra hverandre på en slik måte framstår useriøst .

Har du definert standard på sportsfiske etikette eller soler du deg i egen fortreffelighet ?

I ett forum må det være rom for synspunkter og uenigheter uten at dette defineres som styggedom .

Har vel neppe plukket fra hverandre noe som helst. I og med at du mener det bør være rom for synspunkter, så synes du sikkert at det også bør være rom for at jeg har lite til overs for enhver form for å trekke andres fangster "ned".

Jeg oppfatter originalkommentaren hans dithen at han med et smil kommenterer fargen på aktuell fisk. Hvorfor skal man i det heletatt uttale seg på en slik måte at det kan opfattes som en diskreditering av noens fangst når den er gjort ihht gjeldende regler?

I og med at du stiller deg undrende til fangsten så har sikkert du også noe på hjertet som på i en eller annen form diskrediterer fangst eller fangstmann vil jeg tro?

Hvorfor kan man ikke si stedet glede seg på andres vegne? Når man snakker om å sole seg i egen fortreffelighet så treffer du vel ikke veldig langt fra sentrum om du mener en slik fangst minimum bør kjøres 20 minutter (?) om det skal være mulig å glede seg over den for andre?

Og useriøst? Er det useriøst å oppfrodre andre til å forsøke glede seg over andres fangster fremfor å komme med kommentarer som kan tolkes enten som misunnelse eller et forsøk på diskreditering? Da ser jeg frem til din utdypende forklaring på hva som er seriøst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forøvrig være enig i at ordlyden som kan oppfattes direkte mot deg, bsalte, nok var i overkant og det beklager jeg gjerne. Jeg håper og tror at man kan se at det var fenomenet generelt og ikke deg spesielt jeg var ute etter. Det kan jo også være at du slett ikke mente det på en slik måte som jeg oppfattet det.

Finner forøvrig ingen glans å sole meg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne tabellen på Norske Lakseelver sin side så er denne laksen type slank.

http://www.lakseelve...tgave 2011).pdf

Det blir litt feil å bruke å bruke tabellen på laks som har som har stått kanskje 3 måneder på elva, den tabellen er basert på nygått laks. I tillegg ble laksen tatt nesten 600 meter over havet og hadde gått 8 mil opp i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.