Gå til innhold
Fiskersiden

kveitejigger


havfiske DKF
 Share

Recommended Posts

Prøv agn fiske etter kveita .Jigghoder for sei/sild er mye morro en jiggfiske ikke minst mener jeg at en for merre på agn enn jigger.Jigger lukkter ikke spesielt godt,selv mener jeg at en for bedre tid med agn når kveita forst har fått smakken slipper ho sjelden .90% av kveitene jeg har tatt siste årene er tatt på agn.Jigghoder er bullethead fast i båten andre typer går også bra,div slepp/havbom.Det som kansje taller i mott agnfiske er at det er noe merre slitasje på sneller/stenger.Lykke til i sattsningen etter kveite

Glemte og si det savage gear kommer med en del nye jigger til neste sesong de ser meget bra ut,du kan se dem på linken du fikk.Ellers er glowen til sg jigg altid i båten min

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv agn fiske etter kveita .Jigghoder for sei/sild er mye morro en jiggfiske ikke minst mener jeg at en for merre på agn enn jigger.Jigger lukkter ikke spesielt godt,selv mener jeg at en for bedre tid med agn når kveita forst har fått smakken slipper ho sjelden .90% av kveitene jeg har tatt siste årene er tatt på agn.Jigghoder er bullethead fast i båten andre typer går også bra,div slepp/havbom.Det som kansje taller i mott agnfiske er at det er noe merre slitasje på sneller/stenger.Lykke til i sattsningen etter kveite

Glemte og si det savage gear kommer med en del nye jigger til neste sesong de ser meget bra ut,du kan se dem på linken du fikk.Ellers er glowen til sg jigg altid i båten min

Utrolig lite hold i mange argumenter her kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig lite hold i mange argumenter her kompis.

Utrolig lite mening i en slik komentar kompis.

Erfaringer man gjør som sportsfisker, er nettopp det. Verken du, jeg, eller noen andre her på forumet vet hva kveita synes om smaken på en jigg i det den setter tenna i den. Men man gjør seg sine tanker.

Å dele desse er en resurs for andre. Å disse poster uten å forklare hva man mener er lite produktivt.

Sjøl fisker jeg vel rundt like mye med agnfisk og jigg. Jeg tror også at det er en fordel at det man fisker med trigger også etter at kveita har satt tennene i "byttet".

Et kveitenapp er ofte en litt langdryg afære... og jeg tror helt sikkert at smak spiller en rolle hvor vidt kveita velger å fortsette "angrepet".

Derfor bruker jeg duftstoff i jigg: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=60441&hl=krillicious

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Carla her! Noen dager vil agn fungere bedre enn jigg og visa versa.

Det er en hel masse jigger på markedet og alle tar Kveite. Det man fisker med er det man vil få fisk på, så enkelt er det.

I bunn og grunn handler det om personlige preferanser. Jeg kan summere opp mine erfaringer og synspunkter.

BigBob: Jiggen har en veldig fin gange og en fin kroppsfasong. Jeg har bare fisket med den største (40cm, 730gr).

Problemet med denne er at den er veldig tung i vannet, samtidig som den ikke synker godt nok, så det å holde bunn blir fort et problem under mye drift.

Bortsett fra det er dette en knalljigg!

Red Ed: Fin jigg. Går fint i vannet, fine farger og passe tyngde.

Scary Jerry: Har ikke fisket med denne.

Flat Matt: Interessant jigg. Den må fiskes litt aktivt med, men da får den en veldig fin gange. Med den store flaten får den også en veldig tydelig silhouette som ikke kan være negativt.

Giant Jigghead: En ganske fin jigg, oppfatter den som litt "stutt" så ender veldig ofte opp med å bruke noe annet.

Prey: Likte ikke denne. Den kommer med kjedelige farger(synes jeg) og den er veldig smal i kroppfasongen. Kroppen sitter dårlig på hodet og må derfor limes. Det er noe jeg gjør uansett, men synes det er lite gjennomtenkt med en jigg du må lime. Synes også det er alt for dårlig finish på den. Jiggen har veldig fin gange, men den skjener i vannet og dette skaper oppdrift slik at hodene fra fabrikk blir alt for lette når man fisker på 15m+ i over 1 knop.

Storm: Veldig fin jigg. Passe tyngde i hodet, ganske fin gange, solid gummi, god finish og kommer i en hel masse farger. Skulle bare ønske de lagde en som var større.

Savage Gear: Min favoritt. Kommer i veldig fine farger, bra finish, god kroppsfasong og passe tyngde i hode. Man må fiske ganske aktivt med denne, men det trives jeg med.

Royber: Veldig gode jigger dette. De kommer i en masse fine farger og de originale Royber jiggene kommer med fantastisk god finish. Det er veldig enkelt å bytte hoder på dem så det er ikke noe problem med tyngde. De har kanskje den beste gangen av alle jiggene på markedet, men gummien de bruker er ikke i nærheten av holdbar nok. Så man må regne med mange avbitte haler, og det blir dyrt for dette er ikke billige jigger. De har jo også HD Jigger(heavy duty), men de kommer med dårligere finish og jeg foretrekker de originale. Et alternativ er å kjøpe twister jiggene. De går helt rått i vannet, men noen synes det kan være vanskelig å kroke kveita med denne typen jigger.

Mieko: Har ikke fisket med disse, men de får mye skryt.

Neste år kommer forresten SG med nye modeller som ser veldig fine ut.

Kinetic kommer med to nye modeller. Slim Jim og Crazy Daisy. De ser også veldig spennende ut og vi skal teste dem neste uke i Tromsø. Kommer med tilbakemeldinger om disse senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye savagear cutbait's er min nye favoritt, gangen er ganske lik royber, kroppen er "universal" og passer på alle jigghoder, og gummien er av veldig god kvalitet. Fikk tre kveiter på èn dag på en SG 2013 cutbait herring og den holdt veldig fint, tross røff behandling.

Min personlige mening er at agn er bedre en shad er bare tull. Noen dager er agn bra, noen dager er shad bedre. Jeg synes at de som fisker med agn fort fisker alt for passivt, de bare lar agnet gli langs overflaten. Kveita napper jo selvfølgelig på det også, men mine inntrykk er at kveita liker aktivitet. Trenger ikke å være speedjigging, men at agn/shad beveger seg i ujevn rytme og simulerer skadet.

Shad er man pent nødt til å jobbe mye mere med for å gjøre den attraktiv. Her kan man jo bare jiggtrolle og få mye bra fisk på det, men føler selv at den lille innsatsen man legger i jigging gir merkbare resultater.

Jeg har blitt overasket før ved å få fisk på en storm-jigg som har hatt null aktivitet og null drift, èn meter over bunn, men har fått mer på aktive jigger.

Synes egen feeling spiller mest rolle, hvis du bruker det du synes er best vil du også legge mest kvalitet i fiskingen med angitt redskap, enten det er agn eller shad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset, en spennende nyhet fra savage gear blir den nye 3D Herring Shad, fra 16 - 32 cm de er prikk like en ekte sild, de funker sikkert fett på storkveita :)

Ami Gran, kan du sende noen bilder av disse jiggene

slim jim og de jiggene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset, en spennende nyhet fra savage gear blir den nye 3D Herring Shad, fra 16 - 32 cm de er prikk like en ekte sild, de funker sikkert fett på storkveita :)

Ami Gran, kan du sende noen bilder av disse jiggene

slim jim og de jiggene

Jeg kommer til å legge ut bilder av disse etter jeg har testet dem i Tromsø neste uke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de som fisker med agn fort fisker alt for passivt, de bare lar agnet gli langs overflaten. Kveita napper jo selvfølgelig på det også, men mine inntrykk er at kveita liker aktivitet. Trenger ikke å være speedjigging, men at agn/shad beveger seg i ujevn rytme og simulerer skadet.

Noen av de du syns fisker agn alt for passivt syns du fisker shad alt for passivt siden de selv fisker agn ganske passivt og shad hyperaktivt...!

Scary Jerry og Giant Jighead er i den ene enden av skalaen min, Storm og Cutbait Herring i den andre enden. Ser ellers ingen grunn til ikke å prøve Sandeel i 100 eller 150 g om det ikke er for dypt.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Pilk er vel det redskapet det fanges mest kveiter på iløpet av år. Om jeg skulle anbefale noen jigger ville jeg lagt bort alt som heter bigbob, haisy daisy, scary jerry etc.

Av gode jigger så ville jeg valgt, storm GT, BSD & RCW. CBH har jeg også hatt gode fangster med. Royber må også nevnes. Personlig så er jeg ikke så opptatt av farge på jiggen, først og fremst gangen. Har til gode å oppleve at kveita kun tar på en type, en farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.