Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske med opphengere?


slapoe
 Share

Recommended Posts

Har brukt noen timer etter kveita uten hell, for å forsøke å øke sjansene noe har jeg prøvd meg med to stenger. Det har vist seg at det ikke er særlig praktisk å fiske på den måten, sliter bort osv.

Så da tenkte jeg at det kanskje er mulig å fiske med en opphenger. Feks: jigg-1,5m mono-opphengerløkke med agnfisk-sene-stang. Større sjanse for å få fisk? Svekker løkken snøret mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst på krok i fingern og en tur på legevakta så anbefaler jeg sterkt å bruke opphenger... :)

Tror ikke at det er noe lurt gitt. I vert fall ikke om du får på en stor fisk. Når du har topshoten oppe og må dra inn for hånd siste metern for å få tak på fisken. Og fisken IKKE sitter på opphengeren blir det fort både kaos, og krok i hånda om kveita setter kursen ned mot bunn. Kan jo prøve styre dette på en fornuftig måte når du må grabbe stanga og skal ha kontroll. Sansynligheten for at den ekstra kroken setter seg fast i båten er også svært stor, og da er konsekvensen at det ryker. En kveite med en krok i kjeften på vei til bunn, og du med en jigg mindre og en opplevelse rikere.....

Ville nok mye heller satse på en ekstra stang i en solid stangholder , og stang/snelle sikret med festeanordning til båten. Eks da med en hel agnfisk. Ikke noe i veien for å la den ligge 5-10 meter over bunn og sveve mens du fisker aktivt med en shad..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor risiko for lite, vil jeg tro... Veit at det ble brukt Oter etter laks i et par vann Sunnmøre i gamle dager. Da ble problematikken løst ved at man kappa av fluene etter hvert som de kom inn i tilfelle utras, men med ei kveite i andre enden hadde ikke jeg ville vert den aom skulle fjerne opphengeren.

Kortversjonen; glem det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ombord kveite med plenty krutt igjen, hvor stinger-kroken henger på utsiden og er løs. Bare tanken på å henge fast i en 4X krok, koblet til en levende kveite, får det til å gå kaldt ned mot en viss plass. Hvis den i tillegg er i vannet, og får brukt svømmemusklene... Grøss!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så heldig å få kveite på 40kg på handsnøre (juksa). På svenskepilk med gummimakk som opphenger. Første gangen fisken var med båten og snudde hektet opphengeren seg fast i ermet på kjeledressen. Det var bare flaks at den ikke satte seg i hånda. Anbefales ikke.

Når jeg er alene i båten fisker jeg ofte med 2 stenger. Aktivt med jigg og ei stang med agn i stangholderen. Agnet henger jeg litt høyere i vannet enn jigen. Hvis det grunner opp går jigen først i bunn og jeg når å sveive opp både jigen og agnet før agnet fester seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser poenget, godt jeg spurte før jeg prøvde det da(hadde sikkert ikke fått noe men). Vært på sjøen i dag, litt vind så vanskelig å fiske på dypet. Egentlig fine forhold for å drifte etter kveite, men ikke noe liv etter mange timer så er lite motivert for det i morgen. Tips til andre fisker det kan være morsomt å fiske på rundt Hitra/hemnskjela nå? Helst ikke flere hundremeters dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - du skal ha for bra innsats...

Tør jeg anbefale en tur nordpå - da vet du at fisken er der og du vil etterhvert finne ut om du gjør de riktige tingene...

Må føles motløst innimellom, å jobbe så hardt som du gjør og få så lite tilbake.

Skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må nesten vurdere en tur nordover til neste år, men er ikke i noe fiskemiljø. Kjenner jo noen som liker å fiske litt, men det er enten svært begrenset eller kun laks som gjelder. Så derfor veit jeg ikke helt hvem jeg skulle dratt med. Kunne vel dratt alene, fisker jo mest alene men ser for meg at det er en bedre opplevelse om en deler den med noen!

Også er det vel ikke direkte billig? Er student så må tenke litt på pengene også, selv om jeg sikkert kunne finnansiert ei lita uke i nord med bensinutgiftene jeg har hatt på fiske i trønderlag i år.

Også er det jo godt å sitte i båten med snøret i vannet å slappe av og vite at det er en teoretisk mulighet for at noe morsomt biter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må nesten vurdere en tur nordover til neste år, men er ikke i noe fiskemiljø. Kjenner jo noen som liker å fiske litt, men det er enten svært begrenset eller kun laks som gjelder. Så derfor veit jeg ikke helt hvem jeg skulle dratt med. Kunne vel dratt alene, fisker jo mest alene men ser for meg at det er en bedre opplevelse om en deler den med noen!

Også er det vel ikke direkte billig? Er student så må tenke litt på pengene også, selv om jeg sikkert kunne finnansiert ei lita uke i nord med bensinutgiftene jeg har hatt på fiske i trønderlag i år.

Også er det jo godt å sitte i båten med snøret i vannet å slappe av og vite at det er en teoretisk mulighet for at noe morsomt biter på.

Ikke gi opp! Det virker motløst når man ikke har erfaring og ikke har fått no, men jeg er sikker på at du snart blir belønnet for innsatsen!

Du kan jo ev.t prøve med litt mindre agn etter de litt mindre kveitene?

Har fått flere titals kveiter på Sunnmøre opp gjennom åra, flesteparten fra land. Dette er småkveiter, typisk rundt 3kg.

Største på 12. Er sikker på at det er "plenty" med kveiter i ditt område. Før eller siden løsner det, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må nesten vurdere en tur nordover til neste år, men er ikke i noe fiskemiljø. Kjenner jo noen som liker å fiske litt, men det er enten svært begrenset eller kun laks som gjelder. Så derfor veit jeg ikke helt hvem jeg skulle dratt med. Kunne vel dratt alene, fisker jo mest alene men ser for meg at det er en bedre opplevelse om en deler den med noen!

Også er det vel ikke direkte billig? Er student så må tenke litt på pengene også, selv om jeg sikkert kunne finnansiert ei lita uke i nord med bensinutgiftene jeg har hatt på fiske i trønderlag i år.

Burde være mulig å finne felles interesserte her på forumet, du er sikkert ikke alene om å være 'alene'... :)

Budsjettmessig burde det nesten være mulig å kjøre opp fra Trondheim - gjerne med en båt på slep? Blir betydelig kortere enn her fra Sørvestlandet ihvertfall, selv om det fortsatt er lang vei opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.