Gå til innhold
Fiskersiden

Skrubbe-dag


emilengø
 Share

Recommended Posts

En liten rapport fra "Steinbit satsingen". :turned:

Ble ingen steinbit, noe jeg ikke forventer heller, går nok mange timer til før den sitter. Men var en fin fisketur. Ikke store fangsten, men fint vær og relativt varmt.

Så stedet var Storåkervika bortenfor Salhus i Åsane. En plass jeg bare har prøvd for mange år siden, da fikk jeg en stor lyr. :turned:

Så vi kom fram halv ti, tre kvarter fra flo. I begynnelsen bet lyren, og vi fikk et par små lyr på rundt 2 kg stk.

Så ble det stille.

DSC_0018.jpg

DSC_0002.jpg

Joachim sin lyr på 2 kg

Mens Joachim rigget opp flyndreutstyret gikk jeg for å prøve etter det jeg egentlig var ute etter, nemlig steinbit.

Et stort søkke, stor krok "pyntet" med selvlysende gummimakk og gummiblekksprut. På selve kroken var det squids/makrell, men prøvde og slik baitpose med blåkjell/squid.

Ble ingenting på det, men mast en fin fisk som tok det, men ikke hang. Kjentes ut som en torsk når jeg kjørte den... :turned:

Når jeg kom tilbake hadde Joachim fått seg en fin skrubbe på 650 gram.

Og senere ble det flere skrubber, som det tydeligvis er mye av der. :turned:

DSC_0007.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0027.jpg

DSC_0023.jpg

Så ble det helt stille. Ingen bitt. Ingen lyr eller skrubbe. Men inne på grunnen var det mye liv med mikroflyndrer som svømte rundt, men de store var det verre med.

DSC_0084.jpg

Etter en og en halv time var det endelig noe som rørte seg på mitt flyndre snøre. Men flyndre var det ikke, men en fisk jeg aldri har fått før.

En fløyfisk, vet ikke om det er vanlig fløyfisk eller flekket.

Noen av dere som kanskje kan svare på det? :turned:

Men gøy er det uansett hva det var! For det har jeg aldri fått før. Den var 60 gram tung og 24 cm lang.

DSCF1409.jpg

DSC_0059.jpg

DSC_0051.jpg

Alt i alt ikke så mye fisk. Noen skrubber, noen lyr, en sei og en fløyfisk, men en fin dag, noe du ser på bildene under her :turned:

DSC_0094.jpg

DSC_0091.jpg

DSC_0098.jpg

DSC_0083.jpg

Kommer en youtube video snar med litt undervannsfilming og diverse fra denne turen :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er IKKE noen autoritet på steinbitfiske, men jeg har forstått det sånn at steinbiten går DYPT på denne tida av året, at det er tidlig vår som gjelder hvis du skal fiske fra land?

Kul fisk du fikk forrresten. Jeg har fått vanlig fløyfisk èn gang og den ligna ikke på den på bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport. Steinbit fra land nå tror jeg du kan glemme. Prøv deg i Masfjorden eller over sognegrensen fra mars til juni. Ser dere fisker en del i de områdene. Fløyfisken er en liten hunnfisk av vanlig fløyfisk. Kul fangst her hos oss, går en del sandflyndrer før en slik sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt er det Steinbiten står nå?

I Sogn har vi fått mye Steinbit på garn, helst i mai-juni.

Men på denne plassen har jeg sett Steinbit når jeg har badet. To ganger har jeg sett det, begge var ikke så store. Skulle jeg gjettet så tror jeg de var litt i overkant av et halvkilo, men er ikke godt å si under vann. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg forstår det, så bytter de ute tennene på vinterstid, og tar vel neppe til seg noe mat... (Lest på et dykkerforum). De pleier å gå en god del dypere, men jeg har lest om dykkere som treffer på de på vinteren også, men da ligger de som regel bortgjemt under noen steiner eller inni en bergsprekk etc.

(Vet det ikke er vinter enda men... Det føles sånn...).

Jeg satset en del etter Steinbit i vår uten resultat. Dette på plasser der jeg vet det er tatt Steinbit før.

At mitt ene eksemplar skulle dukke opp i september på en helt uprøvd plass, var til stor overraskelse.

Så her skal det satses til våren. Håper jo på å ha funnet en bra spott...

Når jeg tenker meg om, så såg jeg en Steinbit 1 m. fra land helt oppe i vannoverflaten i Selje en gang for mer enn 15 år siden...

Det var i september... Hmm.. Mulig de trekker inn på grunt vann for å spise krabbe eller noe for å få matauk før vinteren....??

BTW: Bra rapport og fine fisk!

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.