Gå til innhold
Fiskersiden

isfiske i sør - trøndelag


Petter91
 Share

Recommended Posts

var å sjekka isen i på gjettjønna på røros idag. den er ikke trygg nå. var vel 3-4cm med nesten gjennomsiktig is over hele vannet. så det må nok +- ei uke med minus til før det kan fiskes der. kikka også på rambergsjøen oppi håelva-vassdraget. der var det nesten heldekt med is, med noen råker innimellom. så der er trygg is litt lenger unna(men så er det vel ofte kaldere der enn mer sentrumsnært?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Må vel begynne å bli trygg is i Trondheim nå? Noen som har sjekka?

Skulle tru det nærmar seg ja, eg heldt på å fryse ihjel på veg heim i natt i alle fall. :P

Er visst meldt minusgrader så longt meldinga strekker...

http://www.adressa.no/vaeret/article6754387.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det begynner å bli kaldt ja...Tips som steder å isfiske? Jonsvannsmarka?

Eg treng tips skjølv. Er eksil-sunnmøring, og har kun fiska på isen ein og ein halv gong tidlegare. Det var ikkje i Trøndelag, og eg fekk heller ikkje fisk. :P

Er interessert i å få kryssa av røye på artslista, litt småpinleg å ikkje ha fått røye i ein alder av snart 26...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen er knallgod på småvatna! Litt usikker på Jonsvatnet og Selbusjøen enå..

I Bymarka finner du røye på Kvistingen og Skjellbreia samt Svartvatnet i Trolla. Den fins også i Vintervatnet og Leirsjøan men der er det fiskeforbudt pgr reservedrikkevann.

I Jonsvansmarka kan Langvatnet være et tips, mye ørret fra 200-700gram. I Kroktjønna er det lite fisk, men ørreten som er der er Stor.

I Vasselitjønna er det både små røye å en og annen Stor ørret, ørreten er av dålig mat kvalitet, ( Mye bendelorm) så sett de store fiskespiserne tilbake da de blir kastet når en ser hvordan de ser ut innvendig!

En kjapp biltur på 35/40min så er du på Hølonda. Langåsvatnet og Gaustavatnet på Gåsbakken huser så mye røye av du blir nok lei av det etter et 3/4 timers fiske ;-) på en god dag hiver 3 man lett opp 300fisk på tre timers fiske.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen er knallgod på småvatna! Litt usikker på Jonsvatnet og Selbusjøen enå..I Bymarka finner du røye på Kvistingen og Skjellbreia samt Svartvatnet i Trolla. Den fins også i Vintervatnet og Leirsjøan men der er det fiskeforbudt pgr reservedrikkevann.I Jonsvansmarka kan Langvatnet være et tips, mye ørret fra 200-700gram. I Kroktjønna er det lite fisk, men ørreten som er der er Stor.I Vasselitjønna er det både små røye å en og annen Stor ørret, ørreten er av dålig mat kvalitet, ( Mye bendelorm) så sett de store fiskespiserne tilbake da de blir kastet når en ser hvordan de ser ut innvendig!En kjapp biltur på 35/40min så er du på Hølonda. Langåsvatnet og Gaustavatnet på Gåsbakken huser så mye røye av du blir nok lei av det etter et 3/4 timers fiske ;-) på en god dag hiver 3 man lett opp 300fisk på tre timers fiske.

Gode tips her! :) Så var det dette med gode dagar då.. :shifty:

På TOFA-sidene såg jo Svarttjønna kanskje mest aktuell ut i Bymarka, sidan det er ein rein røyebestand der? http://www.tofa.no/s...kst.asp?side=70 Ser at det er tomt under feltet for adkomst, kva er enklaste veien hit? Sist eg og Frank var på tur, gjekk vi tom for sti, og endte opp med å vase rundt etter den primitive navigasjonsteknikken "måfå", heilt til vi fann både stor, skummel fugl, blåbær, og etter kvart fisk. Vi er ikkje akkurat speidarar, så fjell og skog og berg er vår fiende. Asfalt, parkering, grusvei og til nød ein sti, er eit klart pluss! :thumbsup:

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Hook: Svarttjønna har sikkert mye røye, men er nok mye småfisk ja. Enkleste vei med bil er vel å gå fra trolla vil jeg tro :)

Det var det vi gjorde sist. Då skulle vi til Munkauntjønna, og ..ja gjekk tom for sti og måtte forsere "jungel". Får dra på seg thermodressen, pakke med machete, grill og kaffi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :) Hvilken vei tok dere inn til tjønna og hvordan var føret inn dit?

Godt spørsmål. Vi køyrde opp i Byåsen og fylgde skogsveiane så langt det var bilvei. Deretter fulgte vi GPS på iPhone heilt Holstaddammen, og deretter mista vi dekninga, fylgde skiltinga vidare til ein ny dam, og når vi kom til ein plass med eit skilt som såg ut å peike midt mellom to stiar, gjekk vi oss vill. Når vi då plutseleg fekk dekning, gjekk vi i luftlinje opp ei glatt jævlig skråning heilt til vi kom fram.

Føret var veldig greitt, 10 cm tørr snø. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har testa isen på Jonsvatnet? Og har plass å anbefale der?

Jeg bruker normalt å fiske like ved avkjørsla opp til Dragsten, men kunne tenkt meg å prøve noe nytt.

Ellers kan jeg melde at Foldsjøen har 30+cm krystalklar is. (Utrolig morro å være ute på når man får vent seg til det.)

Bra vann hvis du liker å fiske gjedde på isen. Skal være ørett der også, men den har jeg ikke sett på de 6 årene jeg har bodd her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testa isen på Jonsvatnet? Og har plass å anbefale der?

Jeg bruker normalt å fiske like ved avkjørsla opp til Dragsten, men kunne tenkt meg å prøve noe nytt.

Ellers kan jeg melde at Foldsjøen har 30+cm krystalklar is. (Utrolig morro å være ute på når man får vent seg til det.)

Bra vann hvis du liker å fiske gjedde på isen. Skal være ørett der også, men den har jeg ikke sett på de 6 årene jeg har bodd her..

Hei

Det var mye ørret før i foldsjøen, jeg fiska mye der på 80-tallet. Men da gjedda dukka opp så forsvant den, sannsynligvis fordi det ikke er annen byttefisk for den i dette vannet. Hvis du kjører inn til bonnaunet, så går det en skogsvei opp til stordragsten. den er ikke brøyta, men det er ikke mer enn en halv time opp dit på ski. Der er det også røye, og muligheter for ørret.

Men hvis du vil kjøre litt lenger, så vil jeg anbefale movannet i åsen. Der er det både ørret og røye, og ørret opptil halvkiloen er ikke uvanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret :).

Er fra Åsen opprinnelig, så Hoklingen (de årene den har bra is) og Movatnet er der jeg har fiska mest. Morro plass å fiske og også en god del barnevennlige plasser med kort vei å gå :). Veien fra Bonaunet er det den som går til Heimfjorden (Dragsten delen ved studenterhytta.)? Burde kanskje prøve den, fikk mye mark i fisken der når jeg prøvde den tidligere en sommer, men usikker på hvordan det er om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.