Gå til innhold
Fiskersiden

Kronprinsparet serverte norsk laks


puderhunden
 Share

Recommended Posts

Tja, er vel en klassisk interessekonflikt detta.

Kronprinsparet, såvel som kongeparet forøvrig, skal jo være med å fremme norsk næringsliv nasjonalt og internasjonalt. Slik sett er jo oppdrettspropagandaen ovenfor et siklende asiatisk marked midt i bullseye uansett om vi liker det eller ikke. Men kronprinsparet, og da vel kanskje i særdeleshet kronprinsen, har jo også kampen for klima og miljø på den offisielle agendaen. Og med det bakteppe ser jo oppdrettspropagandaen unektelig noe merkelig ut.

Men det er ikke lett å gjøre alle til laks (patapish) når man skal representere alle aspekter og interesser av landet Norge rundt om i verden. Så jeg tilgir dem, men tror uansett de veit hva de gjør. For det de gjør er rett og slett jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tilgir de jeg også. fordi det er mye folk rundt de som nok gang på gang forteller de hva som er "riktig" og "galt". og ikke minst hva som er viktig og hva som overdrevet... men det som er litt rart/veldig synd er at de tydeligvis ikke undersøker noe særlig selv om de næringene de fronter i utlandet. hadde blitt en annen vals da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tilgir de jeg også. fordi det er mye folk rundt de som nok gang på gang forteller de hva som er "riktig" og "galt". og ikke minst hva som er viktig og hva som overdrevet... men det som er litt rart/veldig synd er at de tydeligvis ikke undersøker noe særlig selv om de næringene de fronter i utlandet. hadde blitt en annen vals da.

jeg tilgir de jeg også. fordi det er mye folk rundt de som nok gang på gang forteller de hva som er "riktig" og "galt". og ikke minst hva som er viktig og hva som overdrevet... men det som er litt rart/veldig synd er at de tydeligvis ikke undersøker noe særlig selv om de næringene de fronter i utlandet. hadde blitt en annen vals da.

Hva med oss selv ?? Undersøker vi nok alt vi handler ( og hvordan - av hvem ) fra utlandet ? Ikke for å være moralist , men jeg syns selv at alle angrep mo lakseindustrien er lite konstruktive. Husker godt hvor mye rabalder det ble når jeg startet denne tråden ... Jeg er stolt av å kunne nytte norsk laks, selv om det ikk er "politisk korrekt" å nevne det på FS. Godt er den også :) Vi får være glad at vi i veste har "en viss kontroll" og kan yte oss om "miljøskadelige bieffekter" Tør ikke en gang å tenke på hvordan lakse oppdrett hadde blitt håndtert i feks. Kina....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffet, men dessverre ikke overrasket. Som alle andre personer i deres posisjon blir det av og til tvingende nødvendig å inngå kompromisser....

vet ikke om dette var tilfellet her, men ikke utenkelig.

Personlig setter jeg ikke tenna i oppdrettslaks/SØ. Dette ikke er ett bærekraftig produkt og næringens negative miljøpåvirkninger skremmer meg!

Ønsker på ingen måte å bidra til å finansiere måten dette drives på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo litt forskjell på å handle inn en filet innimellom og det være med på spre næringa inn på nye markeder.

men er enig i at det ikke altfor mange som sjekker om alt de er bærekraftig og rettferdig. men det er jammen ikke særlig lett å sjekke alt heller. man får ikke opplysninger på et sølvfat av produsentene ved bare ringe. i de aller fleste tilfeller får man servert en lekse som er designet for villede/finte ut forbrukern, slik at forbrukern glemmer hele greia. hvis man ikke går på første leksa må man jobbe hardt for å få noe matnyttig ut av produsentene og helst gir de seg ikke før et regelverk tvinger de til det.

dette er mine egne meninger basert på hva jeg hørt fra folk som har spurt og undersøkt hvor produkter kommer fra, er pakka, hvordan arbeidsforhold på fabrikken er osv.

jeg sjøl har litt for lett for å gi opp og bare syte der jeg sitter i sofaen. dessverre.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss selv ?? Undersøker vi nok alt vi handler ( og hvordan - av hvem ) fra utlandet ? Ikke for å være moralist , men jeg syns selv at alle angrep mo lakseindustrien er lite konstruktive. Husker godt hvor mye rabalder det ble når jeg startet denne tråden ... Jeg er stolt av å kunne nytte norsk laks, selv om det ikk er "politisk korrekt" å nevne det på FS. Godt er den også :) Vi får være glad at vi i veste har "en viss kontroll" og kan yte oss om "miljøskadelige bieffekter" Tør ikke en gang å tenke på hvordan lakse oppdrett hadde blitt håndtert i feks. Kina....

Er det lov å spørre hvor i landet du sånn ca. befinner deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det forklarer kanskje din positive holdning til O-næringen. Skadene fra den virksomheten er i stor grad i vassdrag fra Hordaland og nordover. Tror ikke du hadde vært like positiv hvis du hadde oppleved at elva du har fisket i fra du var 6-7 år visnet bort. Og at det strømmer på med rømt oppdrettslaks i vassdraget uten at noen oppdrettere har meldt fra om rømminger.

Kronprinsparet er på ville veier når de promoterer oppdrettslaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det forklarer kanskje din positive holdning til O-næringen. Skadene fra den virksomheten er i stor grad i vassdrag fra Hordaland og nordover. Tror ikke du hadde vært like positiv hvis du hadde oppleved at elva du har fisket i fra du var 6-7 år visnet bort. Og at det strømmer på med rømt oppdrettslaks i vassdraget uten at noen oppdrettere har meldt fra om rømminger.

Kronprinsparet er på ville veier når de promoterer oppdrettslaks.

Skjønner poenget veldig godt (føler med dere som blir påvirket på nær hold), og håper de fleste greier å lese mellom linjene, når jeg velger om å konsentrere meg om "de positive virkninger av virksomheten" (ikke minst mindre fangspress på den ville bestanden) , samtidig som jeg syns det skal blinkes > jobbes konstruktiv mot å rette de negative biefektene.

Som jeg har nevnt tidligere poster. Vi alle sammen er negative miljøpåvirkere fra dagen vi blir født og vi bør gjøre vår beste for å dempe konsekvensene. Vi bør ikke kun tenke nær område, vi har bare 1 jord. Hvor blir stengene du fisker med produsert ? Hvor havner avfallet , hva slags energi brukes for å produsere disse?Hvordan fraktes det meste fra Østen til Norge? Hvor mange tonn med bly feks havner i norske elver når man fisker etter laks. Jeg kan lage listen ennå lengre ....

Oppdrettsbransjen i Norge kunne vært verre ( og har vært betydelig verre), men vi bør alle ta til oss at bransjen også jobber for at det skal bli bedre. At vi retter kritisk blikk mot bransjen er det noe av det beste vi kan gjøre, dog bør vi jobbe konstruktiv, ikke destruktiv.

Det er alltid betydeligere mer effektiv å provosere seg til handling , en å fornærme seg til forandring.Fanatisme har aldri skapt annet en reversjon, ikke fremdrift.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om du skjønner så mye av dette omfattende problemet, men du har nå en mulighet til å fortelle meg hvilke problemer oppdrettsnæringen forårsaker.

Kunne oppdrettsnæringen vært værre? Hva er det du bruker som målestokk da? Oppdrettsnæringen har vært værre? Hvordan kan du si det når vi har doblet produksjonsvolumet med 100% siden 2006? Har det miljømessige fotavtrykk noe med det volumet som produseres? Hva mener du er konstruktiv jobbing når du ser en næring som overhodet ikke er villig til å ta problemene med sin produksjon og sitt produksjonsregime seriøst - og det eneste mantra er vekst? Har du en god resept ovenfor en sånn aktør?

At du liker oppdrettslaks forteller meg en ting, du kan ikke være opptatt av råvarer. Den oppdrettslaksen du kjøper idag er ingen fisk, men en svømmende maiskolbe. Når oppdretterne blander inn 70% vegetabilier inn i pelletsen, så blir den det. Den burde ligge i grønnsaksdisken, og ikke i fiskedisken. Oppdrettslaksen blir hva den spiser, det gjelder alle levende vesener som vi slakter og som havner på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tør nesten påstå i blindtest hadde du ikke kunnet skille olaks og villaks. mye mulig du hadde ment olaks tilogmed var bedre.

du maler fanden på veggen her.

onæringa går da riktig vei. det kan du da ikke benekte. fordi om næringa er doblet så er da ikke de negative sidene doblet.

olaks leverer mere kjøtt tilbake enn det gris,storfe gjør for hvert kilo konsumert føde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks er i utgangspunktet en fiskespisende rovfisk, og jeg kjenner godt forskjell på en villaks og en svømmende maiskolbe. Oppdrettsnæringen er overhodet ikke på rett vei, situasjonen blir værre og værre i takt med økt volum. Volumet i år blir 1.260.000 tonn, med en dødelighet i sjøfasen på 20% driver norsk oppdrettsnæring et ufattelig dyreplageri. Når 250.000 tonn aldri når slaktebenken bør det innebære at alle som er opptatt av etikk og matprodukskjon bør styre unna dette matsminke produktet. Laks fikk i år husdyrstatus, hvem i helvete er det som behandler husdyra sine sånn? Det blir bare for dumt, denne cowboynæringen stryker i tillegg på alle områder når det gjelder bærekraft.

Hvorfor maler jeg fanden på veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"onæringa går da riktig vei. det kan du da ikke benekte."

jeg synes ikke at det går riktig vei. det ligner med på å sakte ned farten litt grann for lure folk til at de har kontroll på problemene. og veier man de giga-stegene de har tatt i feil retning de har kjørt oppigjennom oppmot de museskrittene de har til dels blitt tvunget til de siste par-tre åra så havner de godt i minus spør du meg.

"fordi om næringa er doblet så er da ikke de negative sidene doblet."

veit ikke om rømninga har blitt fordobla, men det er ikke langt unna. det er ingen som har helt kontroll på hvor mange tamfisk som har rømt i og med at mye o-laks i smoltstørrelse rømmer omtrent når de blir slept i mærene. de svømmer rett igjennom maskene. er ikke det bevis på amatørmessig husdyrhold så veit ikke jeg.

en faktor som garantert har blitt fordobla er utslippene av næringstoffer til fjordbunnen under mærene. doblet så mye tamfisk - doblet så mye drit!

når det gjelder medisiner og kjemikalier så var det vel en periode hvor lus ikke var i fokus og oppdretterne ikke pøsa i kjemikalier. men de siste åra har jo luseproblemet kommet frem(det har jo alltid vært der!) og kjemikaliene har velta uti i strie strømmer. så skulle ikke forundre meg om det ikke er så langt unna fordobling der heller...

og for min del kunne o-laks smakt så godt den bare ville. det er alldri aktuelt å kjøpe eller spise uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.