Gå til innhold
Fiskersiden

Vraket bil, må handle "ny"


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Kjører en del bil, i begynnelsen av denne mnd fant jeg ut at veien var for pingler og betongklosser var mye finere å parkere bilen i. Totalvrak. Er derfor nå på utkikk etter en ny bil (må bare få igjen kortet først).

Forbruk har litt og si. Jeg SKAL ha 4X4, minimum 140HK, ikke eldre enn 2005, under 150.000km og jeg har ikke lyst/råd/goodwill til å betale mere enn 175-200 for den. Og det bør være driftsikker. Om jeg er god til å vrake biler er jeg ditto dårlig til å skru på de, ergo bilen bør ikke ha et lass med "sykdommer"

Noen som har noen knakende gode bruktbiltips?

godt nyttår petri brødre :)

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3dje x-trailen. 2siste diesel. Alle kjørt fra100-130.000. Aldrig hatt noen større problemer. Sterk motor, og overlegent 4 hjulstrekk sytem. Hadde en rav føre dette og den kan ikke sammenlignes i fremkommlighet. Har og hatt en subaru som var ok. Og jeg hadde mer feil på raven enn nissan. Eneste som var trøbbel var bremsene foran pga noe rust på pumpene på forrige bil de ikke fant. Dermed måtte skivene skites to ganger. Siste gang på nissans regning. Da de skulle ha oppdaget dette på service. Samt er det god plass! Pathfinder ble vel aldrig noen sukssess. Nå kommer det en helt ny x-trail i 2013 så det er sikkert mulig på gode kjøp.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært gjennom samma sjøl. Med like kriterier. Skulle ha 4x4 under 200k og nyere enn 2006 uten å ha gått alt for langt. Med tanke på kjørekomfort slo jeg fra meg Navara og pickup-gjengen, og gikk over til Passat 4Motion, De ligger i den prisklassen hvertfall. Uten at jeg har peiling på kvalitet på motor og drivverk. Etter litt prøvekjøring og at jeg tilfeldigvis satte meg inn i en V70 kasta jeg alt av krav om 4x4 på båten og kjører Volvo. Ekke lett å kjøpe bil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg har prøvd meg på et par Facebook-statuser med dette som emne - "har folk forslag på den-og-den type bil?". :D Ække lett det der. Jeg står i samme situasjon, jeg må i banken og høre hva de gidder å støtte meg med hva "ny" bil angår. Etter tips så er Subaru Legacy en av bilene jeg kikker mye på via blant annet finn.no for tiden, nettopp pga 4x4, mye bagasjeplass, nokså ok i pris vs antall km og årsmodell osv. Lurer fælt på hva jeg ender opp med, jeg må bestemme meg ganske umiddelbart nå som hverdagene begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannonbang er inne på et vesentlig emne. Ofte slår folk seg til ro og er "tilfredse" dersom bilen har noenlunde kurant servicehistorikk. Flott og fint i seg selv men kan være bortimot verdiløst dersom det ikke også kommer fram at bilen har stått "halve livet" på verksted for feilutbedring......

Er alltid lurt å skrive opp en liste med de spørsmål man vil ha svar på. Man kan ta utgangspunkt i noen generelle punkter som gjelder for bruktbilkjøp og så legge til noen konkrete ting for hver enkelt spesifikke bil. Lagre på PC.

A. Man er sikker på at man får den informasjonen man er på jakt etter, og slipper å glemme av ting eller "bli snakket bort" underveis i samtalen med selger.

B. Viktig underveis i samtalen å følge opp informasjon fra selger som kan være av betydning..Har du en liste å gå etter er det fort gjort å komme tilbake til de ting du lurer på etter at dette er avklart.

C. Man kan og bør sende denne listen til selger i etterkant av samtalen på e-post og på den måten sikre å ha skriftlig svar.

D. Dersom selger er vag eller tvetydig i sine svar kan man sikre å få avklart nøyaktig hva selger sier.

E. Spør selger hva som er typiske feil på din bil (alle seriøse verksteder har statistikker for sine oppdrag og således soleklar oversikt over disse) om din bil har hatt noen av disse og hvilke utbedringer som er gjort. Husk å få med både biltypen i seg selv, motor/gear-spesifikke og i ditt tilfelle også relatert til drivverket.

Tror NAF og KNA har utarbeidet en liste over ting å få svar på ved bruktbilkjøp - en slik kan være et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng over her. Som sagt endte jeg opp med Volvo. Uten at jeg skal jinxe den med å skryte. Det som gjorde at jeg kjøpte akkurat den bilen var at bilen var kjøpt ny i Norge av selger, den hadde full servicehistorikk og var i tillegg meget pen og velholdt. Når alt kommer til alt så er det jo igrunn gambling å kjøpe bruktbil når man ikke har veldig peiling på bil.

Det jeg gjorde var å ringe Bilia der bilen var kjøpt og snakka med verksmesteren. Servicehistorikken følger såvidt jeg veit eier og ikke bil og derfor er det ikke alltid mulig å få utlevert hva som er gjort på de forskjellige servicene. Et stempel og et kråketegn i et hefte der det står 115.000km sier meg ikke mye hvert fall.

Jeg godsnakka hvertfall med verksmesteren ei stund om skagenbolter, luftmutre og denslags og fant etterhvert ut en hel del om bilen. Selgeren hadde vært innom for å få bytta lyspærer og alt var orginalt av deler. Det gjorde at jeg følte meg trygg nok til å kjøpe bilen.

Men som sagt det er jo gambling. Og alle har en kompis som kjenner en mekaniker som har hatt trøbbel meg hvilken som helst modell. Lada eller Lamborghini :)

Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sagt det meste, bruktbil er alltid et tjansespill. Det er og mulig å få lenger bruktbilgaranti en del plasser om man diskuterer litt. Mandagsbiler finnes i alle merker. Men tror ikke det er feil å kjøpe en bil som har hatt service slikdet skal og har vært på merkeverksted fra den var ny, uten at man behøver å fortsette med merkeverksted på bruktbil. Kjøper man bruktbil av merkeforhandler så tyder jo ofte det på at personen har kjøpt ny bil av samme merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en x-trail 2006mod disel som har gått 92000km til salgs for 150000.-

Skal bytte den inn til onsdag så det må skje raskt. Butikken skal tjene ca 40000 på den så det er penger å spare. Den er ikke lagt ut for salg noen andre steder.

Den er ikke 100% strøken. Noen småriper ets. Ikke rust. Teknisk er den meget bra. Storsevice på 90000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en toyota hilux og putt i en orginalchip, da har du bil som både virker, kommer seg frem og er lett å selge etter bruk.

trenger du flere seter så går du heller for en vannabe 4wd.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39012630

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de hilux eierne som jeg kjenner som har hatt et flertall av disse anbefaler ikke modeller over 06. De mener vertfall at de er blitt mye dårligere.. Har du vurdert D-max? har kjørt en god del med disse og må si jeg liker dem godt! litt stiv men veldig solid bil. Spesielt den helt nye, ikke bare ser den mye bedre ut, men den har en kjørecomfort som jeg vil sammenligne med amaroken(minnes nesten om en personbil) og interiøret er langt over de andre pickupene. De har også blitt kvitt den stive følelsen i bilen så den er rett og slett kjempegod og kjøre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.