Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan påvirker fang og slipp laks: Merking av laks under gjenutsetting i Otra, Orkla, Gaula, Verdalselva, Lakselva, Ranaelva og Osen-Vestre Hyen


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Norsk institutt for naturforskning (NINA)

Hvordan påvirker fang og slipp laks?

Fanger du en merket laks i Otra, Orkla, Gaula, Verdalselva eller Lakselva kan du heve 500 - 1.000 kroner.

– Vi trenger rapporter om merket laks for å finne ut mer om effekter av gjenutsetting sier prosjektleder Ingebrigt Uglem i Norsk institutt for naturforskning (NINA).

I samarbeid med elveeierorganisasjonene skal prosjektet blant annet finne ut hvordan høye temperaturer, håndtering, kjøring og ulike fiskemetoder påvirker overlevelse og atferd etter gjenutsetting, samt hvor mange laks som blir fanget og sluppet mer enn en gang.

Link:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1912/Hvordan-pavirker-fang-og-slipp-laks.aspx


Merking av laks under gjenutsetting i Otra, Orkla, Gaula, Verdalselva og Lakselva i 2012; en foreløpig oppsummering.

Link:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/67245044.PDF

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bekrefter også hva mange meg selv inkludert har observert at skadet fisk, fisk med redskap som krok i kjeft / svelg mv er meget bitevillig. Ofte er dette observert på vald med trengsel (stor fisker tetthet) at fisk som har slitt redskap krokes relativt snart igjen, ja kun timer etter forrige kroking. Fisk med skader som ødelagt ryggfinne, garnskader for øvrig, sår og sel skader er meget aggressive og tar lett vår redskap. Når det vises til gjenfangst på 25-35% av merket fisk må en stille seg spørsmålet om denne form for merking er ugunstig. –kan annen form for merking være mer gunstig? Selv fanget jeg sist sommer en laks med skadet ryggfinne som også bar tydelige preg av å ha vært ”på land” da store felt på fisken manglet både slim og skjell. Dette C&R fisket mener jeg ikke skal utøves av nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at fisken hogger på nytt "på grunn av" at den har vært fanget tidligere, og ikke "på tross av" ?

Det er en spennende vinkling som jeg faktisk ikke har tenkt over.

Tidligere har jeg sett den helt motsatte vinklingen, at C&R ødelegger for fiskere lenger oppe i elva, ved at fisken ikke vil ta på nytt.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bekrefter også hva mange meg selv inkludert har observert at skadet fisk, fisk med redskap som krok i kjeft / svelg mv er meget bitevillig. Ofte er dette observert på vald med trengsel (stor fisker tetthet) at fisk som har slitt redskap krokes relativt snart igjen, ja kun timer etter forrige kroking. Fisk med skader som ødelagt ryggfinne, garnskader for øvrig, sår og sel skader er meget aggressive og tar lett vår redskap. Når det vises til gjenfangst på 25-35% av merket fisk må en stille seg spørsmålet om denne form for merking er ugunstig. –kan annen form for merking være mer gunstig? Selv fanget jeg sist sommer en laks med skadet ryggfinne som også bar tydelige preg av å ha vært ”på land” da store felt på fisken manglet både slim og skjell. Dette C&R fisket mener jeg ikke skal utøves av nybegynnere.

Er ikke lenge siden en av de mest erfarne laksefiskerne på sidene her hevdet at C/R-laks var umulig å få til å bite.

Argumentet hans mot C/R var at dette fisket gjorde det vanskelig for andre å få fisk lengre opp i elva.

I følge din teori burde det være stikk motsatt.

Det finnes mengder av eksempel der praktisering av C/R har hatt posetiv effekt på stammer av laks og andre laksefisk.

Gjenutsetting skal selvsagt gjøres så skånsomt som mulig, men i praksis er det jo litt ymse, like vel fungere det.

Jo raskere C/R blir vanlig i norske lakseelver jo bedre er det for laksestammene våre, også for di om det blir "knust noen egg" under veis.

Skulle vert intressant å hørt om noen kan vise til eksempel der inføring av C/R har hatt negativ effekt på en lakse/ørret-stamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at fisken hogger på nytt "på grunn av" at den har vært fanget tidligere, og ikke "på tross av" ?

Det er en spennende vinkling som jeg faktisk ikke har tenkt over.

Tidligere har jeg sett den helt motsatte vinklingen, at C&R ødelegger for fiskere lenger oppe i elva, ved at fisken ikke vil ta på nytt.

Er ikke lenge siden en av de mest erfarne laksefiskerne på sidene her hevdet at C/R-laks var umulig å få til å bite.

Argumentet hans mot C/R var at dette fisket gjorde det vanskelig for andre å få fisk lengre opp i elva.

I følge din teori burde det være stikk motsatt.

Det finnes mengder av eksempel der praktisering av C/R har hatt posetiv effekt på stammer av laks og andre laksefisk.

Gjenutsetting skal selvsagt gjøres så skånsomt som mulig, men i praksis er det jo litt ymse, like vel fungere det.

Jo raskere C/R blir vanlig i norske lakseelver jo bedre er det for laksestammene våre, også for di om det blir "knust noen egg" under veis.

Skulle vert intressant å hørt om noen kan vise til eksempel der inføring av C/R har hatt negativ effekt på en lakse/ørret-stamme.

Om du leser innlegget mitt på nytt, så ser du at det er slettes ikke hva jeg skriver.

Hva jeg skriver er sammenhengen mellom skadet fisk, fisk med redskap (krok) i munn eller på kropp, evt identitets merker / markører eller sendere har lett for å være aggressiv og huggvillig. Jeg skriver ikke at C&R fisk generelt er mer aggressiv fordi den er sluppet fri, men den kan godt være det om den er blitt dårlig behandlet / skadet på noe vis, eller at disse merker / markører og sendere plager den og utløser denne aggressivitet og huggreaksjon. Om reaksjonen hos laks som er satt tilbake uskadd er slik du beskriver som redskap sky og uinteressert vet jeg ikke, dette kunne i så fall bekreftes ved en annen type merking.

Selv har jeg gjennom årene fått flere laks med krok i munn / svelg eller på kropp. Har også fått det man får kalle ”ferdig kjørt” storlaks med fortom og krok som bar tydelig preg av å være nylig kjørt.

Jeg er av den oppfatning at C&R kan være meningsfylt og gunstig om dette gjøres riktig. Dette betinger at forholdende ligger til rette for det mtp fiskens tilstand, vanntemperatur mv. Det at C&R i et vassdrag skal være tvungen og en del av forvaltningen for å oppnå gytebestandsmålet er jeg imot.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Norsk institutt for naturforskning (NINA)

Hvordan påvirker fang og slipp laks?

Fanger du en merket laks i Otra, Orkla, Gaula, Verdalselva eller Lakselva kan du heve 500 - 1.000 kroner.

– Vi trenger rapporter om merket laks for å finne ut mer om effekter av gjenutsetting sier prosjektleder Ingebrigt Uglem i Norsk institutt for naturforskning (NINA).

I samarbeid med elveeierorganisasjonene skal prosjektet blant annet finne ut hvordan høye temperaturer, håndtering, kjøring og ulike fiskemetoder påvirker overlevelse og atferd etter gjenutsetting, samt hvor mange laks som blir fanget og sluppet mer enn en gang.

Link:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/1912/Hvordan-pavirker-fang-og-slipp-laks.aspx

Merking av laks under gjenutsetting i Otra, Orkla, Gaula, Verdalselva og Lakselva i 2012; en foreløpig oppsummering.

Link:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/67245044.PDF

Norsk institutt for naturforskning (NINA) ønsker å finne ut mer om hvordan gjenutsetting påvirker fiskens atferd og overlevelse.

I samarbeid med elveeierorganisasjonene og lokale fiskere i sju norske elver skal prosjektet blant annet finne ut hvordan variasjon i vanntemperaturer, håndtering og ulike fiskemetoder påvirker fiskens overlevelse og atferd, samt hvor mange ganger den samme fisken fanges og slippes ut i løpet av en fiskesesong.

Det vil bli merket laks med utvendige spagettimerker i Otra, Gaula, Orkla, Verdalselva, Lakselva, Ranaelva og vassdraget Osen-Vestre Hyen, samt med radiosendere i Otra, Gaula og Orkla.

– Hvis merket fisk slippes ut igjen er det best både for fisken og prosjektet om man lar merket henge på. Da reduseres risikoen for å skade fisken, samt at vi beholder muligheten for å få informasjon om senere gjenfangster.

Kr 500,- i dusør til den som rapporterer om merket fisk.

Norsk institutt for naturforskning (NINA): Hva skjer med laksen etter gjenutsetting?

Link:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tabid/945/ArticleId/2146/Hva-skjer-med-laksen-etter-gjenutsetting.aspx

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.