Gå til innhold
Fiskersiden

Den ultimate fiskebåt.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Har stor tro på at kroppen vil klare seg bedre til neste år.

Jeg har hørt noen påstå at de større Beason båtene ikke er fullt så myke i sjøen som den minste, kan det være noe av grunnen til din uttalelse Oz? Du har jo somregel vært i den litt større båten. Hvis jeg skulle gått for en større båt, måtte det blitt den nye til Beason. Den ser skikkelig porno ut, og skrågformen er skikkelig kvass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny båt, blir spennende å følge med videre, Beason er vel noe av de beste båtene både mtp. sjøegenskaper og praktisk bruk.

Går ut i fra at du skal ha henger til båten, har du i så måtte tatt et valg på det? Svela anbefales varmt om du ennå ikke har bestemt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på HSS sin 2 tons boggi med 2,5 meters bredde, den kommer vel på nærmere 35 lapper. Men skal selvfølgelig ta en titt på svela hengere, handler bare en gang osv....

Forstår førøvrig ikke at noen drar disse båtene på enakslede hengere, det ser litt spinkelt ut.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med henger har nødvendigvis litt med bruken å gjøre også. :) Hvis man i braksis bare skal bruke hengeren for opplag og transport fra opplag til båthavn klarer man seg med enkle greier. Skal man farte land og strand rundt med skuta på slep bak bilen blir valget av henger rimelig kritisk. Jeg vet ikke hvilken totalvekt din Beason havner på, men det aner meg at du er nærmere tre tonn enn to tonn på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine bregninger, skal jeg akkurat klare meg med en 2 tons henger. Båten skl være 1000 kilo, så kommer motor, drivstoff(170ltr), tak og div ekstrautstyr. Tilhengeren veier jo også fort 450-550 kilo i seg selv.

Har fått pris på en ny hss boggi med 2 tons totalvekt, kommer på mellom 31 og 32 lapper. Tenkte ikke å legge ut så veldig mye mer, har lyst på ny eller hvertfall strøken henger.

Har merkelig nok sett flere Beason 630 på enakslede tilhengere, men det er vel hva de kaller for overlast hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Smart marine her på Karmøy, de forhandler bl.a. Delta, merry Fisher og ymse andre båter. Der fikk jeg høre noe jeg aldri trodde jeg skulle høre. Jeg fortalte om båten, og daglig leder der kikka på nettsia til Beason. Han sa følgende: Jeg hadde aldri kjøpt en sånn båt av et så ukjent merke., aldri hørt om de.

Videre fikk jeg høre: "den må være veldig lettbygd, maks 5-6mm tykk"(viste det med fingrene). Kan ikke være noe kraftig i hele tatt mente han.

Da jeg var i Sverige, fikk jeg høre en helt annen historie fra båtbyggeren selv. Den skal visstnok være over to cm tykk i kjølen, og den er skikkelig solid. Ingenting som rister i denne båten sier han.

Rart at det går an å høre to så forskjellige påstander om samme båt.

Fikk også høre at karnic var noen skikkelige skranglekasser av noen drittbåter.....på Smart marine :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Smart marine her på Karmøy, de forhandler bl.a. Delta, merry Fisher og ymse andre båter. Der fikk jeg høre noe jeg aldri trodde jeg skulle høre. Jeg fortalte om båten, og daglig leder der kikka på nettsia til Beason. Han sa følgende: Jeg hadde aldri kjøpt en sånn båt av et så ukjent merke., aldri hørt om de.

Videre fikk jeg høre: "den må være veldig lettbygd, maks 5-6mm tykk"(viste det med fingrene). Kan ikke være noe kraftig i hele tatt mente han.

Da jeg var i Sverige, fikk jeg høre en helt annen historie fra båtbyggeren selv. Den skal visstnok være over to cm tykk i kjølen, og den er skikkelig solid. Ingenting som rister i denne båten sier han.

Rart at det går an å høre to så forskjellige påstander om samme båt.

Fikk også høre at karnic var noen skikkelige skranglekasser av noen drittbåter.....på Smart marine :huh:

Først sier han at han aldri har hørt om dem, så kommer han med ville gjetninger rundt skrogtykkelse... Mulig de overdriver smartheten i "Smart" marine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg snakka med, sammenligna med en angivelig lettbygd båt i tilsvarende størrelse som stod i butikken. Snakka om hvor mangen kilo en solid båt i den størrelen måtte være, og Beason'en var MYE for lett sa han.

Men det forandrer selvfølgelig ingenting for min del, jeg har bestemt meg.

Skal sies at han insisterte på at jeg heller burde kjøpe en Aronet av ham ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her ser du min Beason, "FV-Bonito" en modell "22-Cabin" som jeg også kjøpte som 3/4-fabrikat.

Jeg byggde dog opp båten fra ca 1/2-fabrikat (etter forhandling med Peter) till meir enn en ferdig Beason. Bl.a. så designet jeg selv mellomveggen mellom styrhytt og kahytt, og bakveggen med dei dobble skjyvedørene i glass.

Stolene fant jeg i USA til brøkdelen av prisen her i Skandinavien, i tillegg så er dei betydeleg bedre enn det som en finner her.

Jeg har masser av bilder fra heile byggeperioden og hvis det er noe du lurer på da du selv skal ferdigstille båten så er det bare å sende meg en hint. Jeg holder til i Kvinnherad, ikke så langt vekke fra Haugalandet, så hvis du har veiene forbi kan du ta en kjikk..............

Jeg kan bekrefte sjøeigenskapene som er nevnt her i tråden. Dog er det meget viktig at en har trimtabs/trimplan på båten slik at en kan rette henne opp da en har skrå sjø eller hard sidevind (og ev skeiv fordeling av vekt i båten). Peter monterte 300mm QL-trimtabs på min (fabr. Volvo Penta). Men andre typer fungerer selvfølgelig også like bra. Dette er p.g.a. det vassa skroget/dype V-bunnen.

Her ser du hvordan Bonito så ut hausten 2013 på Skånekysten (Sandhamn) og en bilde da vi var på østersjøen og trollet.


Var innom Smart marine her på Karmøy, de forhandler bl.a. Delta, merry Fisher og ymse andre båter. Der fikk jeg høre noe jeg aldri trodde jeg skulle høre. Jeg fortalte om båten, og daglig leder der kikka på nettsia til Beason. Han sa følgende: Jeg hadde aldri kjøpt en sånn båt av et så ukjent merke., aldri hørt om de.

Videre fikk jeg høre: "den må være veldig lettbygd, maks 5-6mm tykk"(viste det med fingrene). Kan ikke være noe kraftig i hele tatt mente han.

Hvordan kan han si dette, han sier selv at han aldri har hørt om båten!!?? Bare det vanlige drittsalgssnakket spør du meg......

Min båt veir 1,4 tonn...............uten motor. Akteren består av ca 2 x 15 mm glassfiber + 1 x 3 mm glassfiber + 2 x 12 mm kryssfiner, vilket blir rundt 55-58 mm tykkelse på aktereren. Det var et sant helvete att bore hull for selvlensene (2 tommer), jeg måtte bore fra begge sider.........

post-3727-0-79957200-1411588187_thumb.jp

post-3727-0-72965800-1411588218_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, staselig skute med "en del" stangholdere. Den utstikkeren bak på båten, er det to av de 22 fot båt?

Nja, nærmere 3 av dei 22 føtene. Perfekt for håving og landning av større fisk da jeg har en dørr ut til badeplattformen. Båten er eg litt lenger enn 22 fot, ca 23 fot har den blitt.

Marsher bekvemt i 25 kn, nesten uansett vær og bølger, bare man stiller trimtabsen mot bølge/vindretningen.

Her ser du noen bilder ekstra (et er fra boring av hullene til selvlensen, akterspeilets tynne vegg!!??):

meg, og Bonito på hengeren, likt skrog som på 630?

og min sløve matros Martin, hehe og akterens perfekte trolling/fiske-dekk......

post-3727-0-19972500-1411647829_thumb.jp

post-3727-0-06939900-1411647855_thumb.jp

post-3727-0-37971400-1411647872_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott båt du har, ingen tvil om det :thumbsup:.

Den pluggen du borra ut forteller jo sitt når det gjelder akterspeilet hvertfall, rimelig tykk ja hehe.

Er veldig spent på hva min båt kommer til å veie, både før og etter montering av motor og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hamner på : båt 1000 kg, motor (175hk, X-rigg/25") ca 220 kg, div utstyr ca 200 kg (stangholdere, varmeapparat, tank til varmeapparat, dypriggfesten, ferskvannstank, spylepumpe, ekstra forbruksbatteri og startbatteri, ekkolodd + plotter+autopilot, elkabler utover det som kommer med, etc....)

blir tot. ca 1450-1450 kg så det holder nok med en 2000kg henger. Vill i den forbindelse si att velg en trailer som er brei. Båten er 2,50 brei og enn smal henger kan lage problemer (politi) om båten er mye breiere en hengeren (maks 10 cm per side overheng trur jeg det er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hamner på : båt 1000 kg, motor (175hk, X-rigg/25") ca 220 kg, div utstyr ca 200 kg (stangholdere, varmeapparat, tank til varmeapparat, dypriggfesten, ferskvannstank, spylepumpe, ekstra forbruksbatteri og startbatteri, ekkolodd + plotter+autopilot, elkabler utover det som kommer med, etc....)

blir tot. ca 1450-1450 kg så det holder nok med en 2000kg henger. Vill i den forbindelse si att velg en trailer som er brei. Båten er 2,50 brei og enn smal henger kan lage problemer (politi) om båten er mye breiere en hengeren (maks 10 cm per side overheng trur jeg det er).

Jeg mener å ha hørt at det er blitt noen endringer på reglementet rundt det med båtbredde vs hengerbredde, men ta det med en klype salt til noen andre bekrefter eller avkrefter dette.

Edit: Fant dette på lovdata.no

1. Utstikkende gods:

a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.