Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger kreative tips


LaHo
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært noen turer etter gjedda på isen nå, men ettersom isen begynner å bli rimelig tykk, ca 40-50 cm

så får jeg stadig problemer med å slå ut veggene mellom hullene jeg borer.

Jeg bruker et standard Mora-bor, Ice Easy 125 mm, og borer da 3-4 hull og slår ut vegga mellom hullene med en barkespade.

Dette var veldig greit de første turene da isen var 15-20 cm. Men nå, med en halvmeter is funker ikke dette like bra lenger.

Derfor lurer jeg på om noen har noen kreative tips til å lage ei teleskopisk sag, for eksempel, eller andre ting som kan funke???


Problemet med å hakke ut veggene er at det fortsatt er litt for smalt nederst da det er vanskelig å hogge ut isen ordentlig, siden det

blir for langt ned og uoversiktlig.

Jeg har sett at det selges is-sager, men dette virket relativt dyrt, ca 1000,- og da er det snart like greit å investere i 200 mm bor.

Hvis noen har en lur løsning, ei billig sag med langt og solid blad, skrik ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis redskapsboden er velutstyrt nok til å ha en barkespade, har den kanskje en motorsag også? Har brukt motorsag før for å skjære løs brygga, så lenge isen ikke er tykkere en bladet på sagen går det fint. Bare husk å merke hullene etterpå så ikke noen tråkker oppi.....

For all del, et egnet isbor er det beste. Om det er Mora eller Rantanen er strengt tatt ikke så viktig siden man uansett ikke skal borre så mange hull, men www.avkroken.no har så bra pris på Rantanen at man like gjerne kan kjøpe det først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis redskapsboden er velutstyrt nok til å ha en barkespade, har den kanskje en motorsag også? Har brukt motorsag før for å skjære løs brygga, så lenge isen ikke er tykkere en bladet på sagen går det fint. Bare husk å merke hullene etterpå så ikke noen tråkker oppi.....

For all del, et egnet isbor er det beste. Om det er Mora eller Rantanen er strengt tatt ikke så viktig siden man uansett ikke skal borre så mange hull, men www.avkroken.no har så bra pris på Rantanen at man like gjerne kan kjøpe det først som sist.

Ja, kunne alltids brukt motorsaga, men den veier nok til at jeg ikke gidder å bære den en kilometer til isen :P

Men det er nok ganske effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.