Gå til innhold
Fiskersiden

Trilene Transoptic


arne mo
 Share

Recommended Posts

Jeg prøve denne sena for første gang i dag i sjøen. Hadde spola på 0,26mm. Den virka grei, men var litt i overkant stiv syntes jeg. Den er jo litt dyrere enn andre mono, får man igjen for penga? Er det noen som har andre erfaringer med denne sena?

Når det gjelder påspoling av sene så legger jeg spolen på gulve med etiketten opp (eller ned hvis det blir tvinn), men i bruksanvisningen til min Shimano snelle (haspel) står det at man ska ta en pinne igjennom og holde spolen paralet med stanga. Blir det mindre tvinn med denne metoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve denne sena for første gang i dag i sjøen. Hadde spola på 0,26mm. Den virka grei, men var litt i overkant stiv syntes jeg. Den er jo litt dyrere enn andre mono, får man igjen for penga? Er det noen som har andre erfaringer med denne sena?

Når det gjelder påspoling av sene så legger jeg spolen på gulve med etiketten opp (eller ned hvis det blir tvinn), men i bruksanvisningen til min Shimano snelle (haspel) står det at man ska ta en pinne igjennom og holde spolen paralet med stanga. Blir det mindre tvinn med denne metoden?

Du skriver ikke om det er haspel eller multiplikator du har fyllt. Er det multi, er det riktigst å spole av spolen med pinne som aksling. Pa haspel er metoden med å legge spolen på gulvet helt fin. Det vil imidlertid somregel være en viss forskell på diametere på snellespole og senespole og det vil føre til tvinn. Dette kan utlignes ved å snu spolen litt i ny og ne. Går seg somregel til på et vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve denne sena for første gang i dag i sjøen. Hadde spola på 0,26mm. Den virka grei, men var litt i overkant stiv syntes jeg. Den er jo litt dyrere enn andre mono, får man igjen for penga? Er det noen som har andre erfaringer med denne sena?

Når det gjelder påspoling av sene så legger jeg spolen på gulve med etiketten opp (eller ned hvis det blir tvinn), men i bruksanvisningen til min Shimano snelle (haspel) står det at man ska ta en pinne igjennom og holde spolen paralet med stanga. Blir det mindre tvinn med denne metoden?

Jeg legger alltid spoler i en bøtte med litt vann i bunnen, slik at den får motstand fra å skulle bevege seg rundt under påspoling. Jeg syns dette funker veldig bra, samt at det glir lettere mellom fingrene om man ønsker å holde igjen litt på monoen under påspoling for å stramme litt ekstra. Skjønt det er veldig stor forskjell på mono, stivhet, minne osv. F.eks. ene Daiwa Sensor senen jeg har på Ambassadeurene funker flott på de snellene, men er noe ordentlig søppel på baitrunnersnellene pga at den lever sitt eget liv på haspelspoler og spretter av uansett hvor nøye den spoles på og legges inntil toppkanten av spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.