Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til ørettfiske (isfiske)


Lorntz Teige
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker normalt på vann med både ørett og rør, men nå skal jeg på hyttetur ved et rent ørettvann.

Er det noen som har noen gode tips til meg på hva jeg bør gjøre anderledes der?

Jeg har et par antakelser selv, men som jeg på ingen måte vet om stemmer.

1. Ørett er mer var en røra så ofte er det lurt å unngå mye lokking. (Mindre skjeer?)

2. Ørett trives ofte mer inn mot land (grunna?) enn det røra gjør.

3. Er mer gira på mark enn det røra er.

4. Er 'tregere' (færre?) så man bør ha med mer kaffekos m.m..

Alle gode råd og 'kritikk' er velkomne.

Eneste gangen jeg har fisket mye ørett på isen er ved fiske på gytegrunnene til rør på senvinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan være en ide og bytte ut røyeblinken mot en enkel liten sluk, og en senestump ned til en krok. Men det som oftest funker best til ørreten er mormyskha.

2.Tjaa vanskelig å si. Du kan jo også få røya inne på 0,5m. Her må du bare prøve det litt rundt i sund, utenfor odder, i viker osv.

3. Mange kjører på med mark til røya, men jeg har selv fått mye på maggot også. Hvis du bruker mormyskha er nok maggot det beste valget, eller en liten markbit.

4. I noen vann kan den være tregere, og mange mener at den ikke spiser om vinteren. Men jeg har ofte opplevd at ørreten har vært skikkelig i støtet, og røya ikke har vært det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjæ, at fisken er vanskelig å finne er jo ikke nødvendigvis en god grunn til å fiske passivt. Hadde en tur etter ørreten i tydal tidligere i vinter hvor tre statiske markstenger forble urørt mens alt som ble tatt av fisk tok på aktiv mormyskha og små balansepilker. Ofte tok fisken pelagisk også.

Kjøp deg ett par mormyskhaer og ei myskhastikke er mitt tips. Let deg fram til fisken, fisk maks 15 min i hvert hull og test alle vannlag. Du kan f.eks sveive inn ett par omdreininger på myskhastikka nå og da.

Du ville vel ikke fisket ørret statisk på bånn om sommeren om du så de jaget aktivt?

Om det er lov med flere snører i vannet kan du også sette ut ei markklyse med ett lite splitthaggel som fiskes statisk :)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myshka med ett par maggoter er knall til ørreten ja :thumbsu:

Jeg rigger gjerne fire-fem lettere stenger/stikker med nappvarsler innenfor en radius på 20 meter (du skal liksom rekke bort til stanga når alarmen går....) mens jeg skifter på å holde litt aktivitet på disse. Finner du en skrånende undervanns-rygg kan du plante stengene sideveis og utover og på den måten finne både rett plass og dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at det viktigste er å sjekke om ørreten er på bittet vinters tid i det lokale vannet da det viser seg at sånt kan variere fra vann til vann.

Ellers har jeg flere ganger fått ørret på røyefiske, altså med røyeblink og maggot, og da har det gjerne vært på grunnere vann (1-2 m under isen). Nå skal det sies at jeg sitter for det meste og smårister med agnet. Men - i motsetning til ørreten - tar nok røya mere på bevegelse, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder agn bør du også prøve med reke. Har selv fått mange pene(300-400gr) ørreter på en mellomstor rekebit denne vinteren. Kjøp med reker fra selvplukksdisken og ikke reker i lake, da jeg føler disse tåler mindre medfart og går fortere i oppløsning i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det kommer rapport snart? Ellers støtter jeg de andre svarene om at mormychka er giftig til ørreten. Det kan også lønne seg å sette ut ståsnører med fint bruk. Dvs tynn nylon, små kroker og med ett eller 2 splitthagl 10cm over kroken. Egnet med 4-5 maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det kan også lønne seg å sette ut ståsnører med fint bruk. Dvs tynn nylon, små kroker og med ett eller 2 splitthagl 10cm over kroken. Egnet med 4-5 maggot.

Så absolutt, men noe som har vist seg å funke enda bedre nå på vårparten og nærme isløsing er å bytte ut de 4-5 maggotene på støkrokene med enten en rekebit eller aller helst en mark eller to ;)

Endret av Hunndøling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.