Gå til innhold
Fiskersiden

Tykkelse & styrke på fisketråd?


bigdrago
 Share

Recommended Posts

Sene heter det :)

Det beste er jo å alltid være på den sikre siden, kipt å miste en fisk pga dårlig utstyr, en vet jo aldri hva som biter på.

Og ja det burde holde.

Du bør jo og finne ut om du ønsker mono eller multifilament (FireLine etc). Dette kommer jo og litt an på hvor du skal fiske.

Om du fisker i elv, eller steder med mye stygg bunn bør du velge mono, siden multi fort blir fliset opp å mister styrke om den slipes mot skarpe kanter som stein etc,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Sufix 832 braid. Har tidligere brukt den til sjøfiske & i elv. Dog med tykkelse som klarer 80lb (36kg), tror den er 0,45mm. Men tenkte å gå ned litt på tykkelsen nå... den var ihvertfall helt syk sterk. Husker at jeg satte fast sluken i noe i elven, dro alt jeg greide og den løsnet :) ene kroken på sluken ble bøyd.

Ser at det er mange som skriver at man må/bør bruke fortom siden den er usynlig i vannet... snakker vi her om at fisken ikke skal se senen? Den samme fisken som svømmer inn i garn & ser metallringene henge fra sluken og allikevel biter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Sufix 832 braid. Har tidligere brukt den til sjøfiske & i elv. Dog med tykkelse som klarer 80lb (36kg), tror den er 0,45mm. Men tenkte å gå ned litt på tykkelsen nå... den var ihvertfall helt syk sterk. Husker at jeg satte fast sluken i noe i elven, dro alt jeg greide og den løsnet :) ene kroken på sluken ble bøyd.

Ser at det er mange som skriver at man må/bør bruke fortom siden den er usynlig i vannet... snakker vi her om at fisken ikke skal se senen? Den samme fisken som svømmer inn i garn & ser metallringene henge fra sluken og allikevel biter på?

Ville brukt multi i 0,25 eller 0,30. Trenger ikke mer enn det. Kaster lengre gjør du og. Prøv å gnisse multien mot en stein, så skjønner du hvorfor du skal ha fortom. 0,50 mono er safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken knute anbefales for å knyte sammen multi & fluorocarbon ?

Uni mot uni er fint. Til laksefiske har alle fiskere jeg har møtt unntatt en brukt svivel mellom multi og mono, og han sleit på det som mest sannsynlig kunne vært en drømmefisk. Dette er jo ikke noe statistisk data å gå utifra, men jeg vil fram til at en svivel er et sterkere ledd enn en skjøteknute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Sufix 832 braid. Har tidligere brukt den til sjøfiske & i elv. Dog med tykkelse som klarer 80lb (36kg), tror den er 0,45mm. Men tenkte å gå ned litt på tykkelsen nå... den var ihvertfall helt syk sterk. Husker at jeg satte fast sluken i noe i elven, dro alt jeg greide og den løsnet :) ene kroken på sluken ble bøyd.

Ser at det er mange som skriver at man må/bør bruke fortom siden den er usynlig i vannet... snakker vi her om at fisken ikke skal se senen? Den samme fisken som svømmer inn i garn & ser metallringene henge fra sluken og allikevel biter på?

Gerunnen til at mange bruker fortom av sen eller fluorocarbon er vel ikke først og fremst for at den er usynlig, men at den tåler mer slitasje mot steiner o.l enn braid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får vurdere om det blir knute eller svivel da :)

Angående fiskesene...

De norske spesifikasjonene på Sufix 832:

http://www.elbe.no/fisk/produkter/fiskesene/sufix_832_gore_lo-vis_green/no

Amerikanske:
http://www.rapala.com/832-Advanced-Superline/832%20Advanced%20Superline,default,pd.html?start=3&cgid=sufix-braid

Hvilke tall skal man forholde seg til?

Endret av bigdrago
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk (EU) spek på bruddstyrke er uten knuter på tråden.

Amerikansk spek er med knute (og våt tilstand, mener jeg å huske).

Begge to er på en måte feil, men den amerikanske er kanskje nærmest sannheten, siden du som oftest er nødt til å ha en knute et sted. Men de kan jo umulig vite hva slags knute du bruker, og hvor god du er til å knyte den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Skal du fiske laks i elv vil jeg absolutt anbefale svivel mellom multi og mono . Knuter mellom mono og multi er ikke pålitelige og har en tendens å skli under press .

Uni mot uni kan fungere om tykkelsene er noenlunde like,men er en skummel løsning om multien er tynnere enn monoen,noe som ofte er tilfelle .

Bruk uniknute på multien til svivelen og en god gammeldags slukknute mellom mono og svivelen .

Vil du være 100 % sikker kan du bruke for eksempel Fishing glue på knutene på svivelen .

Kan for øvrig anbefale Sufix 832 på det varmeste .Den er som du sier svært sterk,med jevn diameter .

Den er god å kaste og virker slitesterk sammenlignet med en del av de andre multilinene .

Brukte den under hele laksesesongen i fjor og hadde ingen overraskelser/problemer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får vurdere om det blir knute eller svivel da :)

Angående fiskesene...

De norske spesifikasjonene på Sufix 832:

http://www.elbe.no/fisk/produkter/fiskesene/sufix_832_gore_lo-vis_green/no

Amerikanske:

http://www.rapala.com/832-Advanced-Superline/832%20Advanced%20Superline,default,pd.html?start=3&cgid=sufix-braid

Hvilke skal man forholde seg til?

Et lite tips kan være å ha en gummiperle før svivelen, slik at hvis du glemmer deg og kommer borti stangringen, blir den ikke skadet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.