Gå til innhold
Fiskersiden

ulovligegarn.no


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF)

Ulovligegarn.no

Nettstedet gir deg mulighet til å rapportere inn ulovlige garnsett som truer sjøørret, sjørøye og laks.

Nettstedet er opprettet for å dokumentere omfanget av ulovlig garnfiske, og lokalisere områder som er tyngre belastet enn andre.

Link:

http://www.njff.no/fiske/Sider/Ulovligegarn.aspx

Statens naturoppsyn (SNO) har startet årets jakt på ulovlig fiskeredskap.

De første tjuvfiskerne har allerede gått i garnet, blant annet takket være tips gjennom nettsiden ulovligegarn.no.

Statens naturoppsyn (SNO):

Lettere å hindre ulovlig fiske

Link:

http://www.naturoppsyn.no/content/500047106/Lettere-a-hindre-ulovlig-fiske

Edit: Fikset link.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Glalaksen :)

Det er ikke noe hemmelighet i at jeg mener det er på tide å forby all stående redskap til fritidsfiskere og i hardpressede områder ( Skagerrak for eks. ). Tenk hvor mye ressurser vi hadde spart , især til kontroll ...

Jeg har prøv å melde og har meldt slik flere ganger. Har det skjedd noe ?? NADA !! Det er kun 1 gang jeg har sett kontroll etter anmeldelse , og med rette koordinater ( jeg kan se det hjemme i fra)Det var Kystvakta som kontrollerte , 1 par mnd etter at jeg meldte i fra til ulovliggarn.no og 1 par dager at jeg meldte til Kystvakta... ( ulovlig åle teiner evt. sjøørret garn) Tiltaket er kjempefint , i teori... Vi har også nå mange nye yrkesfiskere som satser på leppefisk . Disse setter sine teiner med bøyer så å si over alt det går og nær land. Det er blitt så mange av disse , at jeg selv har gitt opp å kontrollere om det er ulovlige garn eller lovlige teiner...I slike tilfeller hadde det vært enkelt : Innfør spesifikke farger på bøyene, enten til yrkesfiskere , eller aller helst til fritidsfiskere ( tips til Fiskeridirektoratet)

Men, men, ikke gi opp med å melde alt som virker suspekt...Håper også at de som har ansvaret for å kontrollere gjør jobben sin, selv om det regner...

Jeg syns også at Kystvakta burde har fått mer og mer av slike kontrolljobber. Gutta er disiplinerte og gjør det de er pliktet til å gjøre , for landet og for våre etterkommere ( jeg er selv militært utdannet i Marinen, og er dog subjektivt) , men Kystvakta mangler og har mistet (nedskjært) ressurser til oppgavene. Politisk oppgave!!

Misunner USA, og flere andre europeiske land . Der er det Kystvakta som har ansvaret for kontroll og gjør 1 kjempe jobb !! Det er litt vanskeligere å kødde - kverulere med gråfargede båter... :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed fra politiet at jeg skulle ta opp garnene selv....

Min metode er å feste garnet i kryssholtet fremme, og gi full gass akterover, Da kan man samle restene i en bunt, og være sikker på at det aldri mer fanges fisk i det garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed fra politiet at jeg skulle ta opp garnene selv....

Min metode er å feste garnet i kryssholtet fremme, og gi full gass akterover, Da kan man samle restene i en bunt, og være sikker på at det aldri mer fanges fisk i det garnet.

Når du sier restene, betyr det at noe står igjen på bunn? det synes jeg jo ikke var den beste løsninga i så fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Glalaksen :)

Takk det samme Martin! :)

Jeg har lastet ned app-en ulovligegarn.no til min mobil (oppfordrer alle til å gjøre det samme), og dermed kan jeg registrere ulovlige garn umiddelbart når jeg gjør observasjoner.

Vi få en god oversikt over hvor det ulovlige fisket foregår dersom alle melder inn ulovlige garn på nettsiden, og Statens naturoppsyn (SNO) kan dermed intensivere kontrollen i disse områdene.

Det er viktig å merke seg det som står i artikkelen til Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF) i første posten i tråden:

"Rapportering til ulovligegarn.no er ikke det samme som en anmeldelse. Alle anmeldelser skal gå til politiet via døgnbemannet telefon 02800."

Statens naturoppsyn (SNO) er organisert som en del av Direktoratet for naturforvaltning (DN).

Det er frustrerende dersom vi opplever manglende respons fra Statens naturoppsyn (SNO) på anmeldelser av ulovlige garn. Hver og en av oss bør derfor informere Direktoratet for naturforvaltning (DN) når vi opplever manglende respons, slik at det kan gjøres nødvendige grep.

Og som du er inne på Martin:

Det er viktig at hver og en av oss bryr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 8 months later...

Statens naturoppsyn (SNO) er organisert som en del av Direktoratet for naturforvaltning (DN).

Det er frustrerende dersom vi opplever manglende respons fra Statens naturoppsyn (SNO) på anmeldelser av ulovlige garn. Hver og en av oss bør derfor informere Direktoratet for naturforvaltning (DN) når vi opplever manglende respons, slik at det kan gjøres nødvendige grep.

Nå Miljødirektoratet.

Det er viktig at hver og en av oss bryr seg!

For nå har tydeligvis miljøkriminelle sjølaksefiskere og - sjøørretfiskere krøpet ut av hulene sine etter vinterdvalen.

- Urovekkende med så mange ulovlige garn så tidlig i sesongen, sier fiskeforvalteren i Hordaland.

Hordaland topper statistikken i Norge så langt i år.

Bergens Tidende: 19 ulovlige garn funnet i Hordaland

Link:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/19-ulovlige-garn-funnet-i-Hordaland-3106232.html#.U1s5ifaKBYc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF): Ulovligegarn.no

Nettstedet www.ulovligegarn.no gir deg mulighet til å rapportere inn ulovlige garnsett som truer sjøørret, sjørøye og laks. Nettstedet er opprettet for å dokumentere omfanget av ulovlig garnfiske, og lokalisere områder som er tyngre belastet enn andre.

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67243

Last ned app-en så er du "alltid beredt"!

Statens naturoppsyn (SNO) har kjørt lakseoppsyn flere steder langs kysten i vår, spesielt i påsken.

Til nå er 30 settegarn inndratt, fordi de var satt i strid med påbudet om nedsenking av garn.

I tillegg er fire personer anmeldt for ulovlig garnfiske.

I vår og sommer vil SNO fokusere spesielt på ulovlig garnfiske etter laks og sjøørret og kommer til å gjennomføre jevnlige kontroller langs hele kysten.

Statens naturoppsyn (SNO): Flere anmeldt for ulovlig garnfiske

Link:

http://www.naturoppsyn.no/content/500048575/Flere-anmeldt-for-ulovlig-garnfiske

Spre budskapet - også på sosiale medier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Statens naturoppsyn (SNO) og Kystvakta har intensivert oppsyn etter ulovlige garn i sommer.

Det har gitt store beslag flere steder, med tilhørende anmeldelser og bøter.

Men på diskusjonsforumene hevder enkelte sin rett til å sette garn "slik de alltid har gjort".

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF): Ulovlige garn fra nord til sør

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=263752115&displaypage=TRUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! De som setter ulovlige garn slik de alltid har gjort blir det nok vanskelig å få bukt med. det eneste vi kan gjøre er å vente til de ligger i grava. Så håper jeg at de yngre generasjoner har de rette holdningene og ansvaret for mulighetene vi har med våre fantastiske ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.