Gå til innhold
Fiskersiden

Skifte fra Høgresveiv til Venstresveiv på Shimano TR200-G


Alexander Johnsen
 Share

Recommended Posts

Er det mulig å skifte om sveiva på denne snella ? Klarer rett og slett ikke holde stanga med venstra og sveive med høgra. Det blir bare heilt feil i min verden :rolleyes2: Kan jeg eventuelt bare holde hele dritten "opp-ned" når jeg sveiver inn? Det også føltes veldig feil, men gjorde i det minste saken litt lettere!

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du venstrehendt eller høyrehendt?

Ikke vandt med multiplikatorsnelle?

Jeg hadde brukt haspel hele livet min for inntil 6-7år siden.

Synes også det var litt feil.. i begynnelsen.

Men er bare en vane sak.

Kanskje du burde kjøpt en venstrehendt snelle heller?

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er høyrehendt.

I min verden blir det å holde stanga med høyra og sveive med venstra. Når det kommer til havfiske så er det serriøst jævlig tungt og pumpe stanga med venstra når man eg høyrehendt. Innsveivinga blir heller ikke "smooth" i det hele tatt, men dette skal jeg klare og venne meg til. Hovedproblemet er at jeg blir sinnsykt sliten i armen av dette!

Vist det ikke går ann og skifte om sveiva så får jeg kjøpe meg noen håndmanualer å pumpe litt jern med venstra tenker jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du venstrehendt eller høyrehendt?

Ikke vandt med multiplikatorsnelle?

Jeg hadde brukt haspel hele livet min for inntil 6-7år siden.

Synes også det var litt feil.. i begynnelsen.

Men er bare en vane sak.

Kanskje du burde kjøpt en venstrehendt snelle heller?

Tor Arne

Er du venstrehendt eller høyrehendt?

Ikke vandt med multiplikatorsnelle?

Jeg hadde brukt haspel hele livet min for inntil 6-7år siden.

Synes også det var litt feil.. i begynnelsen.

Men er bare en vane sak.

Kanskje du burde kjøpt en venstrehendt snelle heller?

Tor Arne

:) jeg syns jeg husker 1 tråd der jeg nevnte til deg at dette kun var vane - trenings sak, men du nektet å tilpasse deg ;) .... Vi bruker begge hender nå når vi skriver , (tastatur) og gaffel >< kniv når vi spiser...

Jeg er heldigvis født heldig som er både høyre og venstrehendt fra jeg begynte å gå... ( med fluestanga også) men , men , det er sikker noe medfødt hjerneskade :)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn å kjøpe en snelle med venstresveiv? Det er nok VELDIG få multiplikatorsneller, om noen i det hele tatt(Ikke vet jeg...), som kan skifte sveivside.

Ja, jeg var dum som ikke tenkte over dette :P men men, nå er snella testa i saltvann å det hele så jeg får neppe bytte den inn. Får bestille meg en venstrehendt når denne tar kvelden. satser på det skjer på tur nr. 2 så jeg har en god unnskyldning når "kjerringa" spør hvorfor i H*****E jeg trenger en til :angel:

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en god venn ( som 1 far) som er så pass moden ( 85 år og sprek som f**n) at han er umulig å forandre ( vant til haspel med venstre sveiv). Jeg får vondt av ham når jeg ser ham sveive "feilvei" når han er om bord og fisker til havs. Han ønsker seg en havfiske snelle med venstre sveiv til bursdag (86), så, om noen kan tipse om leverandør av slike , takker jeg på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg syns jeg husker 1 tråd der jeg nevnte til deg at dette kun var vane - trenings sak, men du nektet å tilpasse deg ;) .... Vi bruker begge hender nå når vi skriver , (tastatur) og gaffel >< kniv når vi spiser...

Jeg er heldigvis født heldig som er både høyre og venstrehendt fra jeg begynte å gå... ( med fluestanga også) men , men , det er sikker noe medfødt hjerneskade :)

Det kan høres ut som meg det ja:)

Sannsynligvis rett etter kjøpet mitt:)

Nå i dag bruker jeg kun høyre.

Har da ikke testet venstre, og tar heller ikke sjansen på å bestille en venstre fordi jeg tror det er bedre.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en god venn ( som 1 far) som er så pass moden ( 85 år og sprek som f**n) at han er umulig å forandre ( vant til haspel med venstre sveiv). Jeg får vondt av ham når jeg ser ham sveive "feilvei" når han er om bord og fisker til havs. Han ønsker seg en havfiske snelle med venstre sveiv til bursdag (86), så, om noen kan tipse om leverandør av slike , takker jeg på forhånd :)

Jøssenavn. Hadde ikke trodd at du ikke hadde oversikt over produsenter av havfiskesneller med venstresveiv :P

Men, selv er jeg som din far, og synes at det er helt umulig å fiske med høyresveiv, og skal selv gå til innkjøp av en Avet havfiskesnelle i år. Det er ettersigende mulig å få samtlige av deres sneller som venstresveiv modeller, men prisen er jo også noe stiv(komplett fritid er billigst i landet, etter hva jeg har sett, men snella som er linket til er høyresveiv). Hele produktutvalget finner du på hjemmesidene til Avet, http://www.avetreels.net/REELS.php og Seeberg er norsk importør. Det finnes dog billigere løsninger, og en (god?) gammel ringrev ved navn Penn Senator 113H kan også gjøre jobben.(Jeg var faktisk ikke klar over sistnevnte selv en gang, før jeg gjorde dette googlesøket, http://goo.gl/r7dIV). Det ser faktisk ut at det begynner å bli noen aktører innenfor havfiskesneller med venstresveiv, som ikke fantes for 2 år siden når jeg sist forsøkte dette, men hadde ikke da(som nå) økonomi til å kjøpe noen snelle fra Avet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare rette en ting: Seeberg fører ikke lenger Avet; grunnet en kundeservice som har stupt kjappere enn en to asiatiske synkronstupere. Hva som har skjedd hos Avet er ikke godt å si, men når store aktører som f.eks. Charkbait i USA ikke lenger makter å få svar/kontakt med hos folk hos Avet(!) så er det tydelig at noe har gått seriøst på snørra hva kundeservice angår. Å få svar fra Avet nå er ensbetydende med å smøre seg tidenes niste og slite ut minimum en stk F5-knapp..

Personlig er jeg stor fan av Avet nettopp pga at jeg MÅ ha sneller med sveiv på venstre side, og Avet er en av få aktører som leverer dette innen multi-sneller til hav/dypvannsbruk (venstrehåndssnellene er rett og slett en speiling av høyresnellene - utfreste spor o.l. inni er tilstede i både venstre/høyresveivsneller; de bare setter baksperre og annet i de sporene som behøves), og jeg har hatt to stk venstrehåndssneller i noen sesonger nå (Avet LX 6/3 og Avet SX MC 5.3) som jeg er svært godt fornøyd med.

Dessverre så lider Avet av en stygg ting: De sparer penger på lagrene sine. Istedenfor å bruke dyre kulelager så bruker de noe billig fjas som, selv med omstendig vedlikehold, går i stykker i løpet av noen sesonger. Jeg pleier alle mine sneller etter alle kunstens regler, og allikevel knelte minst ett lager i LX-en min nå på en vestlandstur for et par uker siden. Å ha en Avet er blitt ca ensbetydende med å ha opplevd lagre som svikter. Ved rett bruk av kvalitetsfett så hindrer man at saltvann trenger inn i snellene, men lagrene tåler ikke mye påkjenning alt i alt uansett.

Nå er jeg midt i en prosess med å få noen helt nye lager av en helt annen kvalitet; de er på vei fra USA akkurat nå. Disse har jeg valgt etter mange e-post samtaler med folk som jobber med å produsere lagre som skal gjøre en helt annet nytte enn de som sitter i diverse fiskesneller orginalt. Så det blir veldig spennende å teste disse og se hva jeg syns om de.

Så alt i alt: Skal du ha deg en fiskesnelle med venstresveiv (Nei Martin - ALLE vender seg ikke til å pumpe med venstre arm og sveive med høyre; når skal du gi deg med disse påstandene? :P:D) så er Avet et av alternativene. MEN da vil jeg anbefale at du sjekker de via Ebay og ikke minst sjekker feks amerikanske fiskeforum om hva som sies om Avet nå om dagen, for servicemessig så virker det som sagt til å være på et helt elendig nivå slik ting er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der du! Den Omoto VS10 snella var sexy! sveiva på riktig side også! Noen som har erfaringer med denne snella? den kan bli aktuell når Shimanoen skal byttes ut!

Jeg har 2stk, PD12 - 2speed og VS12 (høyre sveiv;))

Kjempe fornøyd med dem!

fyi, om du ber maltatackle å ikke legge med faktura og skrive en lavere verdi så blir det ingen tull ;)

Så vidt jeg vet, så kjører han enda på "gammel" pris, som er 170euro inkl frakt.

På ebay ligger dem på 290+ usd.

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med Maltatackle å spurte om pris på Omoto VS12 snella. Den hadde de ikke på lager, men fikk tilbud om en Canyon HS15 til 140 euro (1065 NOK) inkludert frakt til Norge.

Utdrag fra mailen jeg fikk:

I have very good price for Canyon HS15 and I already sold some to Norway.

The Canyon HS15 has the same line capacity of Omoto VS12 but it is much lighter.

Lighter reels are more suitable with braided lines and modern rods which are stronger and lighter.

The Canyon HS15 weighs only 377g without reel clamp and 400g including reel clamp.

The Canyon HS15 has very good drag for its size and has drag of 25+ lb at free spool.


Noen som har erfaringer med denne snella ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde VS10 snella på lager. Passer den fint sammen med en Shimano ForceMaster Limited Edition Boat 7,6' 12-20lbs?

(Denne stanga) http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Havfiskesett/Forcemaster-Combo-fiskesett---Havfiske-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st--2672---136112-p0000067485.aspx

Skal hovedsakelig brukes til pilking og meiting på 70-150 meter. Kan jeg evt. bruke den på dypere vann uten at det blir kaos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.