Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til rundt 1000kr, eller beholde det jeg har?


Hulkibulk
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har nylig vært så heldig at jeg har fått meg helt nytt utstyr til tusenlappen:

1x Daiwa Procaster ultralight 8,6" 2-12gr m/ Aird 1000SH (4-delt stang)

1x Daiwa Procaster X Seatrout 10" 5-25gr m/Aird 2500SH (2-delt stang)

Har ikke fått testet det nye utstyret ennå. Planen var å ha 2 stenger til jeg skal på Hardangervidda 5 dager i sommer. Ultralight stanga føler jeg er bankers, men er litt usikker på Seatrout stanga.

Ultralight stanga er tiltenkt "vanlig bruk" til Spinnere og sluk opptil 12gr. Og i og med at den er 4-delt passer den perfekt i forhold til å ta med seg uten å ta veldig plass.

Den andre stanga var også tiltenkt litt sluk, men først og fremst tiltenkt å bli brukt til dupp med flue/mark eller søkke med mark. (Kjedelig fiske, men alltid kjekt å ha ei stang ute når man lager mat osv.)

Seatrout stanga er som jeg har skrevet ovenfor 2-delt, og synes den kanskje var litt i det lengste laget for å feste utenpå sekken? Har ikke vært på Hardangervidda før, så vet ikke hvor mye kratt osv jeg skal gå igjennom? Jeg lurer på om dere som er litt mer erfarne enn meg ville gått for Seatrout stanga(selv om den er ganske lang sammenslått) eller om det er en evt. 3 eller 4-delt stang i samme slukvektklasse jeg burde fått bytta stanga i? Noen tips/anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært på Hardangervidda en gang, og den stien vi gikk var det ikke noen busker i det hele tatt.

Tror at mesteparten av vidda er såpass forblåst at de få buskene du finner i knehøyde.

Så tror det er en fin stang å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært på vidda en gang, og kan ikke huske at det var særlig med kratt. Ett argument for å ta med seatroutstanga er hvis det blåser mye (noe vidda ikke er ukjent for), da må du gjerne litt opp i slukvekt, samt at kastelengdene generelt blir lengre med ei lengre stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare advare om at det å gå med en todelt 10foter i sekken er noe du må ha ett bevisst forhold til. Ikke det at det er umulig eller noe, men som du skjønner skaper dette en del unødvendig bry og faren for å skade stanga øker med hver centimeter over topplokket. Du kommer nok ut av det greit, men må som sagt hele tiden ha dette i bakhodet....

Skulle du falle for fristelsen kan en av disse være et greit alternativ:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/BeastMaster-BX-STC-300-330ML-7-21gr--130240-p0000061607.aspx

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/Beastmaster-CX-STC-270-300ML-7-21gr-Nyhet-2013-140834-p0000072217.aspx

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings/Fenwick-Wild-Wings-9-6--7-38gr-Haspelstang---4-delt-140186-p0000071565.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen turer under beltet innafor sirkelen Ossjøen - Solheimstulen - Geitvassdalen - Bjornesfjorden - Tinnhølen - Halnefjorden - Ossjøen på østvidda og har ALDRI opplevd buskas som noe problem. Faktisk er det knapt busker over knehøyde når man runder 1000meter.

Men dersom du med vidda mener lavere enn dette og/eller skal gå og vase i disse dalene som skjærer seg litt innover kan det være mer småtrær og buskas.

Men min mening er at lang stang er fint med tanke på vind og ikke noe problem med tanke på buskas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar! Og tusen takk for det! Takk for stangtips Lystfisker'n. Har sett på BM selv, var i utgangspunktet den som var førstevalget før jeg fikk de 2 andre settene. Følte bare det var idiotisk å ikke slå til. Men vurderer altså å få solgt Seatroutstanga og kjøpe BM istede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.