Gå til innhold
Fiskersiden

Catch and release?


scampern
 Share

Recommended Posts

Noen gjør det , ja, men langt i fra de fleste. De som leier ut er etter min mening de største skurkene , som ser slik mellom fingrene . Jeg er faktisk mer bekymret om hvordan " våre nye landsmenn fra Øst" forholder seg til fisket , og ikke minst gjeldende regler ( uskrevne også), samt hobbyfiskere (hytteeiere) med sine garn...

Når det gjelder C&R : Det er lov å spise det man fanger, og uten dårlig samvittighet...Den dagen du fryser mer en det du spisser ( for så å kaste fisken ) vel, da bør det være grunn til dårlig samvittighet...

+1

jeg tror det totale fisketrykket i Norge er på vei oppover og det skyldes i betydelig grad myndighetenes politikk derav arbeidsinnvandringen. det er trist at det trolig er en glemt sak at fiskevanna i Norge blir utsatt for for stort fiskepress uten at det er andre enn sportsfiskere som veit det. men skjønner jo at hvitfiskvann står absolutt nederst på prioriteringslista(miljøvern generelt står jo ikke så langt opp på den lista heller). det blir kanskje en annen utvikling når hvitfiskvanna er tomme/eller ørretvanna oppdages?

for å svare på spm til trådstartern:

setter ut store deler av fangsten min. tar meg en matfisk i ny og ne. jeg fisker ikke for å skaffe mat, men liker å spise fisk innimellom for det.

freda fisk og under minstemål går selvfølgelig ut igjen.

tenker på bestandene til aktuelle arter i vannet/vassdraget/havet før jeg begynner å fiske og bestemmer meg da om jeg skal gå for matfisk eller total c&r.

stor fisk for arten går alltid uti igjen hvis mulig.

har alltid med kamera, tang og tommestokk i lomma når jeg fisker, slik at det er mulig å sette ut (stor-)fisk uten å stresse med veiing(veienett) og sånn. er mest lengden som avgjør hvor stor fisken er etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er jeg selv så ubrukelig når det gjelder fiske, at jeg får langt mindre fisk enn jeg kan benytte meg av hjemme på middagsbordet, eller dele med familie. Så hos meg går fisken i gryta, hvis den er spiselig og en passende størrelse (regler)

Har drept fisk under minstemål ved 2 anledninger, og det var kun fordi fisken hadde bestemt seg for å ødelegge seg selv på kroken og jeg hadde ikke noe valg. Det var ikke gøy og føltes unødvendig. Men å fiske mat til sin familie, og lage god mat fra naturen til dem man er glad, det har man selvsagt lov til, så lenge det skjer under kontrollerte former.

Hvis fiskeinteressen min utvider seg og jeg lærer å fiske etter spesielle arter som er vanskelige å få (og derfor lav bestand) så vil selvfølgelig holdningen min endres.

en litt urelatert post;

Nå kan jeg svært lite om temaet, men jeg føler fisketurister som kommer hit (tyskere, nederlendere osv) de tar med seg MYE fisk hjem ifra norge, og jeg frykter at deres virksomhet faktisk betyr mye mer for bestander av sjøfisk enn det hvermannsen klarer å ta med seg på fisketurer til familien.

Har selv jobbet på feriesenteret der man primært leier ut hytter/båter til fisketurister, og gjestene der sitter fra syv om morgenen til syv om kvelden i ukesvis og drar med seg mye mer enn de har lov til...

636x460design_01.jpg

Alltid koselig med en småspydig kommentar.

Anyway:

Det må jo være slik at vi må se utover før vi ser innover i egne rekker. Fisketurismen slik det er i dag er helt på trynet, iallefall hva jeg har sett med egne øyne som tidligere ansatt ved et feriesenter som livnærer seg av nettopp dette.

Hvis jeg drar til svenskegrensa og handler kjøtt, så har jeg lov til å ta med meg 10 kg, en tysker(for eksempel) som drar hit og fisker kan ta med seg 15 kg filet med seg hjem, fra våre farvann!!!

Det er vel og bra at vi kan tiltrekke turister og at enkelte næringer da vil tjene ekstra penger pga det, men reglene slik de er i dag er fullstendig ulogiske og til skade for fremtidige generasjoner.

Det er prisverdig at mange av dere setter ut så mye fisk som dere gjør, og tenker stort på det.

Selv tar jeg meg retten til å gå på fisketur et par ganger i uka hvis vær og vind tillater det. Hvis jeg får med meg matfisk, så gjør jeg det.

Minstemål, strengere regulering av turister og regulering av fiskenæringen er gode tiltak for å sikre fremtidig bestand som andre skriver, men jeg kaster ikke ut en fin torsk hvis jeg har lyst på stekt torsk på mandag og fiskesuppe på tirsdag..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.