Gå til innhold
Fiskersiden

Catch and release?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hvor mange av dere er det som gjør dette som hovedregel når dere er ute og fisker?

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å slippe fisken ut igjen med mindre den er under minstemålet eller dersom jeg har fått for mye fisk (yeah right) og ikke eventuelt kan benytte meg av maten jeg har fått.

Eg slipper nesten 100% av fisken uti igjen.

Unntakene er:

Bruke fisken som agn

Fisken er skadet/sprengt

Laks (her betaler jeg så mye i både penger og tid, at her blir det tatt med hjem, selv om det er en del C&R her og utover i sesongen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av dere er det som gjør dette som hovedregel når dere er ute og fisker?

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å slippe fisken ut igjen med mindre den er under minstemålet eller dersom jeg har fått for mye fisk (yeah right) og ikke eventuelt kan benytte meg av maten jeg har fått.

Trur vel eigentleg dei fleste er einige med deg. For min eigen del set eg tilbake fisk som:

1. Er freda, anten ved minstemål, område, eller generell fredning av arten.

2. Ikkje har matverdi, eg skjølv ikkje likar smaken av, eller som eg skjølv ikkje har moglegheit til å ete/ta vare på/gi vekk. (Eg har ikkje frysar, så dette er ofte). Samtidig har eg inga interesse av å slå ihjel og ete fisk som er fiska på områder som tilseier at den er full av miljøgifter.

Avvik frå både punkt 1 og 2 skjer sjølvsagt av og til, då det er somme fisk som insisterer på å sende agn, krok og snøre gjennom heile tarmsystemet før eg rekk å tenke tilslag.

Avvik frå punkt 2 skjer om eg har bruk for fisken som agn.

Det er vel også rimelig no-brainer at djupvassfisk som er trykkskada og sprengt, egnar seg heller dårleg til gjenutsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dreper ikke fisk man ikke skal bruke til noe, enten det er mat eller agn - med mindre den er skada og ikke lar seg gjenutsette. Å drepe for å drepe - håper de dagene er forbi.

+1

I tillegg bør man være litt forsiktig med å drepe fisk som har en viktig rolle i økosystemet. Enten det er en sjelden art eller en spesielt stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

I tillegg bør man være litt forsiktig med å drepe fisk som har en viktig rolle i økosystemet. Enten det er en sjelden art eller en spesielt stor fisk.

Jepp.

Skal vi gå inn på håndtering av fisk som skal gjenutsettes og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid komme frem mange forskjellige meninger om CT. Jeg selv fisker stort sett laks og der går mesteparten av fisken tilbake i elven. Tar selvfølgelig med en laks i ny og ne, men har de siste årene fått mer glede av å sette fisken tilbake i elven. Det er av mange grunner jeg velger å gjøre det slik som helt sikkert mange her inne forstår hva jeg mener med. Men som sagt alle har sine meninger og gjør som dem vil så lenge reglene for de forskjellige artene / elvene blir opprettholdt. Men jeg tror de fleste drar å fisker for å oppleve kicket / gleden av å få på fisk og ved å slippe mer fisk tilbake vil være med på å styrke bestandene slik at vi kan fiske og ha det gøy. Er min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er jeg selv så ubrukelig når det gjelder fiske, at jeg får langt mindre fisk enn jeg kan benytte meg av hjemme på middagsbordet, eller dele med familie. Så hos meg går fisken i gryta, hvis den er spiselig og en passende størrelse (regler)

Har drept fisk under minstemål ved 2 anledninger, og det var kun fordi fisken hadde bestemt seg for å ødelegge seg selv på kroken og jeg hadde ikke noe valg. Det var ikke gøy og føltes unødvendig. Men å fiske mat til sin familie, og lage god mat fra naturen til dem man er glad, det har man selvsagt lov til, så lenge det skjer under kontrollerte former.

Hvis fiskeinteressen min utvider seg og jeg lærer å fiske etter spesielle arter som er vanskelige å få (og derfor lav bestand) så vil selvfølgelig holdningen min endres.



en litt urelatert post;

Nå kan jeg svært lite om temaet, men jeg føler fisketurister som kommer hit (tyskere, nederlendere osv) de tar med seg MYE fisk hjem ifra norge, og jeg frykter at deres virksomhet faktisk betyr mye mer for bestander av sjøfisk enn det hvermannsen klarer å ta med seg på fisketurer til familien.

Har selv jobbet på feriesenteret der man primært leier ut hytter/båter til fisketurister, og gjestene der sitter fra syv om morgenen til syv om kvelden i ukesvis og drar med seg mye mer enn de har lov til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte her inne har endel fiske timer i løpet av ei uke/måned, og skulle man ha tatt vare på all fisken, ville den ikke ha blitt brukt alikevell. jeg er artsjeger, og jeg fisker mest for opplevelsen, spenningen og følelsen av å mestre noe. hittil i år har jeg 438 fisk (mye ikke spiselig) og skulle jeg ha tatt livet av alt dette, hadde jeg aldri fått brukt det uansett om jeg ga det bort til kjente eller ikke.

men får jeg brukbar fisk, tar jeg med en hjem i ny og ne. ofte det blir med en pen lyr, en steinbit eller en flyndre og to, men hovedsaklig går alt ut igjen. er det ikke levedyktig etter turen på land, blir de avlivd. av 18 laks for 2 år siden ble 4 med hjem, mens resten ble satt ut.

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er jeg selv så ubrukelig når det gjelder fiske, at jeg får langt mindre fisk enn jeg kan benytte meg av hjemme på middagsbordet, eller dele med familie. Så hos meg går fisken i gryta, hvis den er spiselig og en passende størrelse (regler)

Har drept fisk under minstemål ved 2 anledninger, og det var kun fordi fisken hadde bestemt seg for å ødelegge seg selv på kroken og jeg hadde ikke noe valg. Det var ikke gøy og føltes unødvendig. Men å fiske mat til sin familie, og lage god mat fra naturen til dem man er glad, det har man selvsagt lov til, så lenge det skjer under kontrollerte former.

Hvis fiskeinteressen min utvider seg og jeg lærer å fiske etter spesielle arter som er vanskelige å få (og derfor lav bestand) så vil selvfølgelig holdningen min endres.

en litt urelatert post;

Nå kan jeg svært lite om temaet, men jeg føler fisketurister som kommer hit (tyskere, nederlendere osv) de tar med seg MYE fisk hjem ifra norge, og jeg frykter at deres virksomhet faktisk betyr mye mer for bestander av sjøfisk enn det hvermannsen klarer å ta med seg på fisketurer til familien.

Har selv jobbet på feriesenteret der man primært leier ut hytter/båter til fisketurister, og gjestene der sitter fra syv om morgenen til syv om kvelden i ukesvis og drar med seg mye mer enn de har lov til...

636x460design_01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvorhg, som du skriver så har dette vært et kjent problem i mange år. Det er jo regler for dette med å ta med fisk tilbake til sine land men her er det selvfølgelig mørketall. Jeg sitter ikke inne med så mye info eller kunnskap om akkuratt dette jeg heller, men når vi kommer til CR så er det noe alle burde ha i tankene sine. Da tenker ikke jeg på all fisk man får. Man tar jo med fisk hjem om man vil det, men får man mye eller man får fisk man ikke trenger så er det bedre å sleppe de fint tilbake. Men som sagt jeg fisker for det meste laks og innenfor dette området så er fryseboksfiske blitt mindre og mindre aktuellt. :) men som du sier de tyskerene osv tar jammen med seg mye fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nyte fangsten er en vesentlig del av både opplevelsen og nytten med mitt fiske at jeg kan ikke tenke meg "fang og slipp" bortsett fra de lovpålagte restriksjonene - kanskje unntaksvis stor fisk. For meg så blir alt annet uetisk.

Da driver jeg heller annen friluftsaktivitet i stedet.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nyte fangsten er en vesentlig del av både opplevelsen og nytten med mitt fiske at jeg kan ikke tenke meg "fang og slipp" bortsett fra de lovpålagte restriksjonene - kanskje unntaksvis stor fisk. For meg så blir alt annet uetisk.

Da driver jeg heller annen friluftsaktivitet i stedet.

Ville du ha spist en hork? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvorhg, som du skriver så har dette vært et kjent problem i mange år. Det er jo regler for dette med å ta med fisk tilbake til sine land men her er det selvfølgelig mørketall. Jeg sitter ikke inne med så mye info eller kunnskap om akkuratt dette jeg heller, men når vi kommer til CR så er det noe alle burde ha i tankene sine. Da tenker ikke jeg på all fisk man får. Man tar jo med fisk hjem om man vil det, men får man mye eller man får fisk man ikke trenger så er det bedre å sleppe de fint tilbake. Men som sagt jeg fisker for det meste laks og innenfor dette området så er fryseboksfiske blitt mindre og mindre aktuellt. :)men som du sier de tyskerene osv tar jammen med seg mye fisk...

Noen gjør det , ja, men langt i fra de fleste. De som leier ut er etter min mening de største skurkene , som ser slik mellom fingrene . Jeg er faktisk mer bekymret om hvordan " våre nye landsmenn fra Øst" forholder seg til fisket , og ikke minst gjeldende regler ( uskrevne også), samt hobbyfiskere (hytteeiere) med sine garn...

Når det gjelder C&R : Det er lov å spise det man fanger, og uten dårlig samvittighet...Den dagen du fryser mer en det du spisser ( for så å kaste fisken ) vel, da bør det være grunn til dårlig samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du ha spist en hork? :P

Nja, nå fisker jeg aldri etter det da - og har aldri smakt, men man vet jo aldri (kremt).

En kamerat av meg har tatt med seg fisk fra Mälaren som smaker gras, men med utkoking i edikkvann (tror jeg det var) ble det meste spiselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gjør det , ja, men langt i fra de fleste. De som leier ut er etter min mening de største skurkene , som ser slik mellom fingrene . Jeg er faktisk mer bekymret om hvordan " våre nye landsmenn fra Øst" forholder seg til fisket , og ikke minst gjeldende regler ( uskrevne også), samt hobbyfiskere (hytteeiere) med sine garn...

Når det gjelder C&R : Det er lov å spise det man fanger, og uten dårlig samvittighet...Den dagen du fryser mer en det du spisser ( for så å kaste fisken ) vel, da bør det være grunn til dårlig samvittighet...

Akkurat der skal jeg være enig med tanke på utleiere og turarrangører osv. (uten at jeg ha noen direkte kunnskap om det) antar en del av disse ser fordelen med at feriefiskere får plukke med seg det de vil... da er det sikkert større sannsynlighet for at de kommer tilbake til dem istedet for "Nabobedrifta" som er påpasselig med at de har en viss kvote osv... i fiskernes øyne er sikkert ikke dette verre enn når vi har med oss en kartong sigaretter eller en flaske vin for mye over grensa. De reflekterer sikkert ikke på konsekvensen for bestand og økosystem.

Når det er sagt anser jeg kanskje ikke disse for de aller største synderne men heller kanskje "hytteturister" som har kveitevad og lignende i sjøen lenge før nøkkelen vris om i hyttedøra om sommeren, og er latterlig uinformert om minstemål og uten ettertanke for bestandsmengder etc. har også forståelse for at ikke alle sammen kan gå rundt og tenke på om det er forsvarlig å ta den og den fisken til middag... Men likevell...

Før eller senere må noen ta ansvar for å utdanne det norske folk om hvor landet ligger med tanke på forvaltningen av ressursjer i sjøen. Norge er og har alltid vært en havbruksnasjon om det da er med tanke på fiske, olje eller vikingtokt å i fare for å rope ulv så må det sies at i løpet av en tiårsperiode (sikkert også lengre men alderen min tatt i betraktning) så er

det markant mindre fisk.

Skal ikke si at jeg er helt imot å ta fisk til mat kan også tidvis ta med en fisk hjem selv men da kun til andre da jeg ikke er særlig glad i annet enn fiskeboller :) men 97% av fisken får gå igjen 3% er da langer og brosmer i hovedsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ halvorghg :

Jeg spiser det meste av det jeg fanger, og mange små arter slik som sypike (store), blåstål, berggylta, krøkle, lågåsild, lodde, kolmule, lusuer og øyepål har overrasket ganen min :) Mange fiskeslag ( Skagerrak) slipper jeg ut igjen, blant annet steinbit og blåkjeft , selv om jeg har truffet virkelig fine "gyttehøler" av begge arter . At steinbit og lyr ikke er i minstemållisten er jeg overrasket over.

Vi er priset med fortsatt bra fiskebestand. De fleste land i verden kan ikke si det samme... Det er vanvittig mye uvitenhet om minstemål osv. , derfor syns jeg det er på tide at det innføres "fiskelappen" eller fiske prøven på lik linje som jegerprøven.

Fastredskap (bortsett fra teiner) kun tillatt til yrkesfiskere. Hvorfor : Jeg ønsker at våre etterkommere kan oppleve fiskeglede i ettertid...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si Lopez at det du skriver om å innføre "fiskelappen" er en veldig god ide :) Og det med at fremtidige generasjoner skal få oppleve fiskeglede på samme måte som oss er meget bra :)

Jeg ønsker helst at våre etterkommere opplever 1 fiskebestand slik våres ( deres ;) ) oldefedre fikk opplevd.... Mye har skjed : Ålefiskeforbud har medført til ennå mer torsk og sjøørret i Skagerrak. Forestill dere hva følgende punker hadde betyd for bestanden..

  • Rist i alle reketråler. Helle Norge
  • Forbud mot krepsetråling . Kun teiner til formålet
  • Ikke bunntråling innenfor 4 nm fra kysten
  • Lysfiske i fjordene : Finito !!
  • Garn : Kun til yrkesfiskere ( hobbygarn har tatt knekken på HA bestanden i Skagerrak)
  • Fiskelappen for alle som fisker i Norge !!!!
  • Gi Kystvakta mer ressurser til kontroll av gjeldende regler. USA s kystvakt kontrollering gir grunn til misunnelse

Jeg tar på meg ofte engasjement som fiskeinstruktør for foreninger der unger er med i bildet. Fiskeetikk , minstemål og respekt for vesenet står høyt på dagslisten Herlig når ungene kjefter på foreldrene om de tar knekken på fisk under minste mål :)

Det er ikke ukjent at jeg selv er opprinnelig fra Gran Canaria. Det var drømme fiske den gang og før jeg flyttet til Norge som 1 drittunge ( Kvinnfolk)Der snakkes det nå om å tillatte sportsfiske kun på torsdager og søndager !! På lik linje som jakt...og ALLE må ha lisens. Skremmende lesning dette her :

http://www.canariajournalen.no/Nyheter/90-prosent-av-fisken-paa-Gran-Canaria-er-borte

Skal vi tillate at det samme skjer i Norge ? Jeg har lyst til å dra på fisketur med barnebarna mine i ettertid..Hva med dere ?

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.