Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger ny stang til: Kaste fra svaberg, lett pilking fra båt og dorging


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei igjen dere,

Må først si tusen takk for alle gode råd og at dere er så aktive på forumet og svarer så fort som dere gjør!

Stangen jeg har nå er en jeg har arvet av min far, og jeg vet ikke hvilken stype stang det er, det eneste som står er: Action:15-50 gram


Snella er en elbe snelle, mer har jeg ikke lagt merke til.

Snella begynner å lage lyder og virker tyngre å sveive inn en før. Stangen fungerer forsåvidt bra, men gummihåndtaket har begynt å smuldre/bli ødelagt.

Dette tenkte jeg å fikse med noe gaffa-teip og muligens en rimelig snelle, som en backup stang.

Anyway, trenger en ny stang, til formålet beskrevet i emneteksten.

Har ikke høye krav, utenom at jeg vil ha en stang som kan vare lenge dersom jeg er flink til å ta vare på den.


Sluk tyngde kan gjerne være noe av det samme om jeg har nå: 15-50 gram, minimum 40 gram. Fisker mest med sluker på 30 gram foreløpig, men greit å ha litt ekstra for lett pilking.

Finnes det noen gode anbefalinger opp til 1250 kr for snelle og stang? Gjerne henvisning til en nettbutikk som har tilbud eller gode pakkepriser er supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Ron-Thompson/Tyran-N-Series-Salt/RT-Tyran-N-series-Salt-9--40-100gr-2-delt---270cm-140860-p0000072243.aspx

Bruker denne en del.

har 2 stk i denne størrelsen , en på vestlandet og en som ligger klar i Nord-Norge når jeg er på besøk der.

Har også en 15-45 grams, men denne er nok ikke særlig god til lett pilking.

Denne stangen sammen med en størrelse 4000 haspel er god kombo, ihvertfall til mitt bruk :)

Jeg bruker ikke stangen til pilking, men du kan nok pilke med 60 grams sluker/pilker temmelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :))

Hvor stor fisk kan man dra opp på en 40-60 grams pilk? Har en gammel pers på torsk fra jeg var liten (er mange års siden jeg har fisket) på 3-4 kg..

Størrelsen på pilken har ikke noe å si på størrelsen på fisk. du kan få 40 kilos torsk på en 60 grams pilk.

Dyp, strøm, osv er viktige ting når du skal velge vekt på pilk. 60 grams pilk er ikke optimalt på dypt vann med mye strøm.

Finner du fisk på ekkoloddet og den står midt i vannlaget så kan 60 grams pilk være kjekt :)

Er det pilkefiske du skal drive med så anbefaler jeg en stang som er beregnet på dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke pilke med stangen du viste meg?

Kaste fra land er hovedformål, for det kan jeg gjøre nesten hele året (har ikke båt eller båtplass foreløpig)


De gangene det blir pilking/dorging i båt vil det være sammen med familie og venner, og da er jeg ikke interessert i å pilke med noe voldsomme greier, holder fint med 40-60 grams :)


Da funker den stangen til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slukstang er som regel helt grei å pilke med hvis du ikke har noe problem med at det tar litt tid å sveive opp fisken. Små pilker på 40-60 gram vil fange mer fisk en svære pilker siden de har en livligere bevegelse.

Eneste grunn til å bruke en tung pilk er å nå bunnen der det er strøm.

Kastevekten 15-50 gram som du har nå er perfekt til slukdenging fra land. Selv har jeg en Berkley lightning rod med kastevekt 15-55 gram til slikt bruk. En billig snelle i 4000 størrelse fra en anerkjent produsent vil holde i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Ron-Thompson/Tyran-N-Series-Salt/RT-Tyran-N-series-Salt-9--40-100gr-2-delt---270cm-140860-p0000072243.aspx

Bruker denne en del.

har 2 stk i denne størrelsen , en på vestlandet og en som ligger klar i Nord-Norge når jeg er på besøk der.

Har også en 15-45 grams, men denne er nok ikke særlig god til lett pilking.

Denne stangen sammen med en størrelse 4000 haspel er god kombo, ihvertfall til mitt bruk :)

Jeg bruker ikke stangen til pilking, men du kan nok pilke med 60 grams sluker/pilker temmelig greit.

Har denne stanga sjæl, funker som fan og bruker den til det meste har fått 10 kilos torsk og en 8 kilos kveite på den. brukte da en 270 gr cutbait herring ;) litt overkill på jiggen da men det går ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål om stangen

http://www.skittfisk...0000072243.aspx

Det står 40-100 grams. Jeg bruker stort sett sluker på rundt 15-40 gram når jeg kaster fra land, bør jeg ha en stang med litt mindre "action" da?

hvordan er denne?:

http://komplettfritid.no/product/shimano-combo-alivio-sjolaks

Den er fra 20-50 gram, noe av det samme som det jeg har nå, og var en god pris for alt synes jeg, 900 kr med snelle, snøre (sufix) og stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.