Gå til innhold
Fiskersiden

Funnet område med masse torsk, men klarer ikke lurer de store


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,


Funnet et område med veldig store mengder torsk, men hoveddelen av disse er under 40 cm. Klarte å fange noen få "keepers" også selvsagt over 40 cm, men ingen over 50 cm.


Dette er et område med enorme mengder tang, det er veldig grunt (maks 5-10 meter dypt) og store mengder yngel og småfisk. Antar det er derfor torsken samles der. Det rare er at ingen andre arter har bitt seg på, på 2 turer, men har sikkert fått 40+ torsk på to dager der. Er det sånn at torsken kan dominere et område og spise maten, og at derfor ingen ann fisk slipper til?

Dersom hovedandel er under 40 cm, og det er såpass grunt, betyr det at torsken over 1,5 kg ikke er der? I så fall, hvilke tips har dere fra land, som jeg kan prøve for å lure den store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 kg torsk er jo fremdeles bare barn med tanke på hvor store de kan bli om de får vokse opp ;)

har selv merket at det er enormt mye småtorsk for tiden,så fremtiden kan jo bli bra dersom disse får vokse opp.

tro meg,du kan finne verre ting enn børstemark i en fisk...

torsken er ofte full av parasitter,spesiellt den som går grunt på denne årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått torsk på 16,5 kg midt på sommeren,men det er veldig uvanlig.

slik er jo fiske,ingen regel uten unntak.

jan-apr er vel de månedene som normalt gir best uttelling etter torsk.

lyr er en fin startfisk,litt futt i den sammenlignet med torsken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fisker du med?

Torsk:

Hvis du kaster med sluk, vil overgang til en shadjigg med litt størrelse sortere ut torskebarna. Når vi fisker etter (stor) torsk og kveite nordpå, bruker vi store (30 cm+) shadjigger for å sortere bort småtorsken. Med shadjigger i den størrelsen får man nesten utelukkende fisk fra 5-6 kg og oppover, noe som nok blir i drøyeste laget for sommerfiske fra land på sørlandet. Men hvis du bruker shader på 10 cm eller deromkring vil du i praksis sortere ut fisk under 2-3 kilo. (Unntak vil forekomme, men det blir betraktelig mindre småtotorsk enn med en 40g sluk.)

Ellers er det bare å gjenta det de andre har sagt, gule sider sin sjøkartfunksjon er gull verdt. Se etter plasser med umiddelbar nærhet til større dyp, og helst med så uryddige bunnforhold som mulig.

Sei:

Sei er heller ikke så glad i varmt vann, og søker seg dypere for å finne temperaturer den trives i. Seien med litt størrelse på finner du sannsynligvis mer fritt i vannlagene, på 20-60 meters dyp. Sildesluker på steder der det er brådypt, gjerne med vanngjennomstrømming slik som i dype sund, er det beste stedet å starte ved landbasert fiske.

Andre arter:

Det er mye morro i de mer sommerrelaterte artene også (og god mat). Makrellen er en opplagt kandidat for både morro og grillen, men bunn meite etter flatfisk og meite langs bergvegger og liknende etter gylter er heller ikke dumt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk: Kjempetips, skal prøve den jiggen jeg har, den er endel større enn sildesluken min på 40 gram.

Har fisket med for små sluker (20-30 gram), så der har jeg meg selv å klandre. Det rare er at når jeg agnet med 3-4 snegler på en 3/0 krok så beit den største torsken i går på med en gang (var likevel under kategorien småtorsk, kun 48 cm). Kan prøve bunnmeiting med store kroker og stort agn i tillegg til jiggen?

Sei:


Da skal jeg prøve å lete frem noen brådype områder og se hva som skjer :)

Makrell:


Hvor kan man nå makrellen fra land? Det eneste stedet jeg har funnet til nå var rett med inngangen til en selv, med enorme mengde strømninger.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrellen finnes overalt, og ingen steder. :)

Med det mener jeg at den gjerne beveger seg mye. Den er pelagisk (i motsetning til feks en flyndre) og er derfor ofte å finne på omtrent på de samme stedene som seien. Du vil dog som oftest finne den høyere i vannet enn seien, gjerne fra 15 meter og opp til overflaten. (Altså på steder der det er dypere enn 15 meter, men makrellen finnes fra 15 meters dyp og oppover).

Alt dette er rimelig grove generaliseringer, og unntakene florerer.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.