Gå til innhold
Fiskersiden

Igler og fisk(ørret)


OleSlora
 Share

Recommended Posts

Var ute på en tur I den lokale Åa og sjekket ut en del av den jeg aldri har vært i før, og kom over relativt store mengder med igler i vannet. Ved de drøye 2km vi gikk kunne vi konstant se flere igler per meter elv, og enkelte plasser sto de så tett at vi telte de til minimum 30 individer på drøye 2-3 meter. Denne delen av elva er grunn, 1m-0.5m-grunnere det meste av strekket med et par dypere høler. med relativt klart vann. Bunnen er hovedsakelig jord og avrenning fra jorder, med noe planteliv. Ganske stor bestand av ørekyte på denne strekningen.

Litt usikker på hvilken igletype det er, men vil anta at det er heste-igler da de var svarte/mørke i fargen og hadde en lengde på opptil 20cm. Vi så et par ørekyte som strevde inne ved land med igler festet til seg som hadde en størrelse opptil det dobbelte av selve fisken. Vi opplevde også å fiske opp en igle som sugde seg fast til marken/kroken i en av de dypere kulpene.
Såvidt jeg vet spiser fisk igler, dersom de er store nok. Det er ørret i denne elva, og den vil ha mulighet til å bevege seg opp til og forbi denne strekningen, men vi kunne hverken se eller merke noen antydning til ørret trass i strålende sol og god sikt i vannet. Ingen vak å se som kunne tilhøre noe større enn den nevnte ørekyta.

Hva vil en så tilsynelatende stor iglebestand ha å si for ørret som eventuelt forflytter seg eller gyter i denne delen av elva? I og med at ørret spiser igler etter det jeg har lest, vil en så tett bestand kunne tyde på at ørreten ikke er å treffe på denne strekningen?

Har ikke sett noen tilsvarende bestand av igler ellers i elva, men ser fra tid til annen igler som holder seg langsmed breddene nedover elva også, men dette er kun en gang iblant.

Skal en tur dit senere også, og kan se om jeg evt kan få tatt noen bilder da. Var litt spesielt å se dette da jeg aldri har sett en sånn tetthet av igler før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.