Gå til innhold
Fiskersiden

En liten tur i en liten elv på et lite sted.


OleSlora
 Share

Recommended Posts

ta med målbånd, så slipper dere krangle om storfiskene. Evt kan dere jo bare unngå å få ørret over kiloen slik som jeg pleier å gjøre :)



ta med målbånd, så slipper dere krangle om storfiskene. Evt kan dere jo bare unngå å få ørret over kiloen slik som jeg pleier å gjøre.

Endret av makrell_i_tomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bedømme fiskestørrelse ut fra bilder er vanskelig om det ikke finnes målestokk på bilde. Må si jeg også stussa på bildet av den på 1,9. Kan det tenkes at vekta står på pund i stedet for kilo? På bildet ser den ut til å veie rundt kiloen. Men som sagt. Vanskelig å bedømme ut fra bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vanskelig å si. Kan alltids dra med målebånd neste tur vi er der, vekt har vært med på samtlige turer etter:-) eneste sammenlignbare er evt armlengde på bildet, så vi kan jo dra frem målebånd, måle armen og så justere etter dybde i bildet. Fryktelig mye arbeid og synsing men. Var der da den på 1,9 ble veid, men er klart vekta kan ha hatt feil.

Må vente en stund før vi prøver videre men, siden ekstremt lav vannstand+varmt vann gjør det dødt der. Vannføringa nå er vell 1/3-1/4 av det som dere ser på bildene av elva der. Slutten av august/september kan muligens gi no fisk. Blir det fisk da, så blir den veid og målt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre fisken, var nok godt over 2 ja. De andre lot seg håve inn, men denne fikk.vi ikke opp i håven overhodet. Merk, fisk nr 3 ble av jonas målt til 2,7 hjemme, og denne var adskillig kortere enn de to før. Dog litt bredere og kraftigere over ryggen.

Vi får se når kulda drar seg på. Vi har en lead på hvor evt fisken kan.overvintre/stå, så det blir å teste ut oppmot det. Fiskestopp i oktober, så må finne ut før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som vet om en slik bekk.
Skulle gjerne blitt med deg.

yellow-laughing-smiley-emoticon.gif

Igår fant jeg ut at ørreten på bildet (mitt) kunne vært 2.5

Dreiv å regna ut k-faktor i hele går, så jeg fant ut at den må være mellom 2.3-2.6kg

Vis den har vært 1.9kg så har den hatt ett k-faktor på 0.797 å den er neppe så slank!

Endret av OleFluefisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i elva i går...Det var jammen meg et trist syn! Det var så og si ikke noe vann i elva. Jeg gikk et stykke oppover elva og prøvde og fiske i det lille vannet som var i noen kulper, men det var til ingen nytte.. På tilbakeveien gikk jeg i elva nedover med vann til rett over ankelen. Fælt å se det, men jeg sater på litt kraftig regn nå !! Alle elvene/bekkene jeg pleier og fiske i er nesten tørre.... :growl::thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Editor; skrev på mobilen, så lurt seg inn en del kommaer der de ikke skal være!

Det er det vi lurer litt på. Elva har utgangspunkt i en relativt stor innsjø, hvor det fra tid til annen tas ørret.Har ikke hørt det bli tatt nevneverdig store i denne sjøen men. Utløpet av sjøen er en.mindre demning, med et vannfall på 1,5-2m over en betongkant, så fisken kan.ikke gå ned for å bruke elva som gyteelv og så gå opp tilbake til sjøen igjen. Lenger ned så renner den sammen med flere andre småelver som også har ørret og som kommer fra småvann og tjern, men felles for alle disse er de samme demningene med fall en kant som gjør det umulig å vandre opp. Sjøen som elva til slutt renner ut i er plaget med avrenning.fra landbruk og industri, og blir aldri omtalt i sammenheng med ørret.

Om det evt er ørret fra den øvre sjøen som har vandret ned og ikke kommer seg opp igjen. Spørsmålet blir da hvordan ørretbestanden i den sjøen opprettholdes om de store vandrer ned i en elv de ikke kommer opp igjen fra.

Litt trist om dette er restene av en storørretstamme som fortsatt holder stand etter at vi mennesker har.gjort våre inngrep.

Ingen umulighet for en ørret å hoppe 1,5-2 meter, kommer bare litt an på hvordan forholda er der den hopper fra og der den lander. En annen ting er vel at, så vidt jeg veit, så slipper ikke ørret seg ut for å gyte. Den har i seg at den skal gå opp for å gyte. Regner med at i den innsjøen denne bekken/elven kommer fra, der renner det også en makan bekk/elv inn i innsjøen. Det er eventuelt gytested for ørreten i innsjøen.Kan vel være flere grunner til at ørret slipper seg ut av en innsjø, som ikke har med gyting å gjøre? At ørret kan bli så stor i en liten elv, er jo heller ikke unormalt, men da burde de jo ikke vært så magre som disse ser ut til å være. Ganske rart egentlig siden det er småfisk i elva så burde det jo også være mat nok til dem. Ørret er jo normalt en meget god jeger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at ørret gyter i utløpselver. Faktisk ganske vanlig, selv om de oftest velger å gå oppover.

ok trudde det hørte til unntaka. Naturen har liksom lagd det sånn at den skal gå opp for bare å kunne slippe seg ut når gytinga er over og fisken er utslitt. Men men hva veit vel jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Krainer.

Det er dårlig med elver/bekker oppover. Sjøen ligger på 179m, mens øverste tjernet i systemet ligger på 195. Største høydeforskjellen er på 10m mellom to tjern, men dette er et veldig kort og smalt strekke. Resten av hovedløpet er rolig-flytende gjennom myrer, siv-skoger og tjern. Det er også betydelig mindre enn selve utløpselva, da mesteparten av vannet som renner ut i sjøen er små bekker og tilsig som tørker ut/blir stillestående om sommeren, og drenering fra myrer og måsar. Eneste elva med størrelse/vannføring og stein&grusbunn er denne i utløpet.

Er rart de er så magre, og vi har heller ikke funnet fisk i magen på noen av de vi har fått. (en del på 3-500g og den ene på 2,7 som Jonas veide hjemme). Derimot har de alle vært fulle av kreps. Samme gjelder de gjeddene som vi har fått der. Masse kreps, ingen fisk i magen. Nå vet vi at det går både mort, abbor og ørekyte i elva, men vi ser lite av dette der også.

Har ikke helt trua på at de kommer seg opp den demningen igjen. Det er massiv støpt betong med et bra fall. Det er heller ikke noe dybde rett ved kanten, da vannet renner over ca 2m med flat betong før det går over. Om fisken hopper der, så smeller den bare ned i betongen og blir med ned igjen. Mulig forholdene er noe bedre for forflytting der da vårflommen er som verst. Kan være med på at med 1-2m høyere vannstand så kan nok noen klare å dra over, dersom strømmen ikke blir for sterk der.

@ Settepotet

Er nok noe posetive, men er det folk har tippet her som vi inviterte de til;p Kun den ene av de som store som har blitt veid skikkelig:)

Vært et par turer der nå i sensommer, men er helt dødt langsmed hele. Nå er det relativt lite vann, ankeldybde mange steder, så er vell det som er avgjørende tenker jeg.
Skal prøve mer utover høsten frem til fredningstiden starter, så får håpe det kommer litt regn snart. Sette det som mål å få veid inn en på 2,5+ med digitalvekt for å gjøre tvilerne fornøyd;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.