Gå til innhold
Fiskersiden

En liten tur i en liten elv på et lite sted.


OleSlora
 Share

Recommended Posts

Satt tidligere i dag og lurte på hva jeg skulle bruke kvelden på, da de opprinnelige planene mine forsvant. Så på fjesboka at JonasEriksen som han heter her inne på forumet spurte etter en fisketur i newsfeeden.
Har hatt en liten elv jeg har prøvd meg på før, uten å få noen uttelling på annet et mort, dog har jeg sett stor fisk som har jaget denne morten tidligere, og tenkte at nå ville det være en perfekt anledning til å se om det fantes noe mer i denne elva. Hørte med Jonas om han ville være med, og det takket han ja til på et meget entusiastisk vis.

Kort tid etter at vi har avtalt å dra på denne turen(han skulle komme innom og plukke opp meg) så åpner selvsagt himmelen seg så til de grader, og regnet pøser ned, noe som ikke er helt ukjent for norsk sommer; spesielt når man har bestemt seg for noe som foregår ute. Sporty som vi er så blir det tur læll, litt regn skal ikke stoppe oss fra å ta en aldri så liten tur. Jonas kommer og er på plass hos meg rundt 4, og 15 minutter senere så er vi på plass ved den lille mystiske elva.

Det regner fortsatt greit når vi kommer frem, men vi prøver oss litt frem med spinnere i et parti der vi parkerer. På mitt andre kast med en 6 grams panther martin spinner kjenner jeg at det er fisk på, og tenker at dette blir en knall start! Uten at det er nevneverdig kamp i den, drar jeg fisken på land og ser en abbor som såvidt har klart å gape kjeften opp nok til at den har fått kroken inn i munn. Abbor er ikke en dårlig fisk, på langt nær. Derimot er det et problem for meg når jeg har snakket til Jonas om mulighetene for ørret i denne elva! Om vi bare skal støte på mer mort og abbor oppover, kan turen muligens bli litt annerledes enn det jeg hadde lurt Jonas til å tro at det skulle være. Jeg ber en stille bønn, om at det skal være fisk av det edlere slaget i elva.

Jonas, som har prøvd et lite stykke lenger oppe ved restene av en gammel mølle, kommer ned og forteller at han har hatt en gjedde som har gått etter spinneren hans et par ganger, men at han ikke gidder å stresse med en gjedde nå. Jeg har ikke så mye imot det å fiske gjedde, bare det å utnytte den som matfisk, så jeg blir med opp for å se om jeg kan lure denne til å bite på. På første kastet, så sitter fisken. Etter litt om og menn, og usikkerhet på om det er gjedde eller ikke får vi lurt denne opp i en håv og på land;

uAsnicl.jpg

Så mye for gjedde! Fisken ga en fair fight, men ved nærmere øyesyn så hadde den oppskrapt snute og et par finner som antageligvis har sett bedre dager, samt som kan sees på bildet at den ikke er spesielt feit. Det bør sies at dette er drøye 20 minutter inn i turen :rock: Fisken settes ut igjen, dog på en lite ønskelig måte ved at den vrir seg og kaster seg løs da jeg skal bøye meg ned til vannet med den, så forhåpentligvis kom den seg/tok ikke skade av det som så ut som en relativt brutal landing i vannet.

Vi går videre oppover, og Jonas kan konstatere at det er brukbart med ørret oppover også, om enn ikke av det mindre slager. Han får flere fine fisk i stekestørrelse mens vi jobber oss oppover.
Etterhvert kommer vi til en liten kulp da, i praksis en liten renne der vannet er både dypt og går med bra fart. På grunn av både hastigheten, og at regnet har skapt litt farge på vannet så kan vi ikke se om det står noe fisk ved denne plassen, men vi prøver nå litt. Da vi skal til å vandre videre oppover, slenger Jonas ut en siste gang, delvis på det jeg vil tippe at er trass. Resultatet er en voldsom kamp mellom mann og fisk, i en elv der gjennomsnittdybden ikke kan være mer en metern og man kan skreve over til den andre siden når det er lite vann. Resultatet av denne kampen er fisken i bildet under;

SGY7JnO.jpg

Som dere kan se på bildet, så er Jonas rimelig beskjedent fornøyd med den flotteste ørreten jeg har vært med når noen har tatt. Flott fargedrakt på denne!

Jw5BXzi.jpg

Fornøyd kar som lar fisken komme seg litt før den stikker av gårde. I bakgrunnen kan man se litt av elva der fisken tok, og der kampen utspillte seg.

Alt i alt var dette en særdeles givende tur. Jeg hadde trua på at vi kunne få ørret der, men aldri ville jeg sett for meg at vi kunne dra opp fisk av denne størrelsen i denne elva. Det er såvidt elva er redusert til en liten bekk om sommeren når vannføringa er lav!

Det bør sies at vi aldri fikk veid fisken vår... Da ingen av oss hadde med seg vekt... :notfair:
Så forslag på hvor mye dere anslagsvis tror de veide er velkomne:)
Håper denne tråden kan fungere som en inspirasjon til å fiske på steder der en ikke skulle tru at fisk kunne bu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med svære ørreter. Ser nesten ut som to støinger som har rotet rundt i bekken siden i fjor .. Dersom den nederste fisken er ca 70 cm lang og har en K-faktor på ca. 0.75 så veier den drøye 2.5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvordan det har seg at det er slik fisk i en så liten elv ja. De bildene som viser elva i bakgrunnen viser også elva når det er god vannføring, midt i et brukbart regnvær. Det bør sies at disse fiskene ble tatt i de dypeste hølene vi kom over. Jeg har vært turer i andre deler av elva, uten å få ørret, så har bare påtruffet den på et lite område på 4-5km som vi fisket. Såvidt jeg vet er det ingen steder de fisken kan vandre til, da det er et menneskeskapt hinder som stopper de et stykke oppover. Det vannet som elva til slutt renner ut i er ikke kjent for å ha ørret, og heller ikke fisk av de dimensjonene der.

Vi holder det nok så tett som mulig:) Jeg vet at matauk er en lang tradisjon i det aktuelle området, og om nyheten om sånn fisk kom ut er nok den elva relativt tom ganske raskt.
En ting som jeg la merke til i de områdene vi tok ørret var at det var et fravær av annen fisk. Vi traff på en liten abbor som nevnt i starten, og en liten gjedde på ca 1kg rett før vi avsluttet(denne hadde bitemerker over ryggen, men er usikker på om dette var fra gjedde eller ørret). Kun noen få småfisk på grunnene og gjemt under steiner ved land, som jeg antar var en blanding av ørekyte og ørretyngel. Jeg er litt frista til å prøve med mark for å se om det er annen fisk der og, men er redd for å da oppleve at en av disse store sluker mark og krok fullstendig. Ser helst at de får vende tilbake til elva:)
Lurer på om fraværet av gjedde kan ha noe med disse store ørretene å gjøre, at de rett og slett driver gjedda vekk fra de beste standplassene.

Skal forhøre meg med de lokale fiskemyndighetene angående elva, både om det faktisk er lov å fiske der(er det ikke lov kan det forklare størrelsen på fisken, men har aldri hørt om noen restriksjoner unntatt fiskekort i området). Selvsagt, på en så diskrée måte som mulig.

Endret av OleSlora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kjørte en tur på søndag, ikke så langt fra elva. Fruen ville absolutt se på elven så jeg tok en svipptur oppom. Da vi kom opp fant vi ut at vi like så godt kunne ta et par kast når vi først var der. På første kast hugger det til, det ble en hard kamp men tilslutt fikk jeg opp denne ruggen.

IMG_0724_zpsb500e2ed.jpg

Den lille svippturen oppom elva å ett kast resulterte i denne pene ørreten på 2,7 kg! Den måtte desverre bøte med livet da den hadde satt kroken i gjellene og rivd ut halve gjellen på ene siden. Svært synd da en slik ørret fortjener og leve videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at alle 3 har veldig forskjellige mønstre samt farge, og dette er på et relativt lite område av elva.

Noen spesiell forklaring til at ørret fra samme elevstrekning(4km) har så stor variasjon i fargedrakten? Vet ørreten tilpasser fargene etter omgivelsene, men så stor variasjon innenfor samme område og stort sett samme biotop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok i en del fisk på de der ja.

De ørretene på 3-500g har vært proppa med kreps også, lite fisk i de. Samme gjelder gjedde vi har tatt her, masse masse kreps i magen, null fisk.

snodig at du ikke finner ørret i gjeddemagen. Gjedda pleier være hissig på ørreten av en eller annen grunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvom kan forstå det litt om en har magen full av kreps. Nå var det ikke særlig mye gjedde i elva til denne landsdelen å være, så kan være at de større ørretene driver ut gjedda så lenge størrelsesforholdet går i ørretens favør. Ref her er ganske avrunde bittmerker over ryggen på den ene 1kilos gjedda vi dro opp.

Vanskelig å si men, aner ikke hva vi ikke ser av fisk osv. Kan jo være helt motsatt av det vi har fått inntrykk av.

Dog, 4 turer med 4 ørret fra 2kg og opp er ikke vanlig kost på østlandet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvom kan forstå det litt om en har magen full av kreps. Nå var det ikke særlig mye gjedde i elva til denne landsdelen å være, så kan være at de større ørretene driver ut gjedda så lenge størrelsesforholdet går i ørretens favør. Ref her er ganske avrunde bittmerker over ryggen på den ene 1kilos gjedda vi dro opp.

Vanskelig å si men, aner ikke hva vi ikke ser av fisk osv. Kan jo være helt motsatt av det vi har fått inntrykk av.

Dog, 4 turer med 4 ørret fra 2kg og opp er ikke vanlig kost på østlandet:-)

nei det er det abselutt ikke. Misunner deg litt den lille elva di, men finnes sikkert flere slike. Sikkert sant det du sier om at ørreten jager gjedda vekk. Ørret er jo en veldig terretoral fisk. Godtar abselutt ikke besøk på sin plass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gå ut og lete opp små bekker og elver det.

Har et par lignende steder jeg skal prøve ut i sommer, som ligger sånn til at de er vanskelige å oppdage. Generelt nærme bebygde områder, men med vanskelig terreng som virker lovende:)
Lurer litt på om dette er det potensialet mange av de små bekkene og elvene på Østlandet har, når vi ikke har klart å ta knekken på de med avrenning av næringstoffer og løsmasse. Mange lett tilgjengelige gjørmeelver som folk ikke vil tenke på engang som kunne/kan levere stort.

Endret av OleSlora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering på elva nå, blitt tatt en 5-6 kilos-gjedder der, men ingen ørret av nevneverdig størrelse. Ingen av disse hadde ørret i seg men, kun kreps.

En kamerat som var der og fiska forleden hadde på en av brukbar størrelse, men den glapp før han fikk landet den, og så den komme opp med buken først og flyte nedover et par minutter senere. Ikke bra.

Ekstremt lite vann i denne elva og alle de andre småelvene i området nå, så vil tro at ørreten har forflyttet seg til vann/større elver i systemet. Spørmålet her er hvor, da jeg ikke ser for meg at den kommer seg opp 1,5m vannfall over en betongkant dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Editor; skrev på mobilen, så lurt seg inn en del kommaer der de ikke skal være!

Det er det vi lurer litt på. Elva har utgangspunkt i en relativt stor innsjø, hvor det fra tid til annen tas ørret.Har ikke hørt det bli tatt nevneverdig store i denne sjøen men. Utløpet av sjøen er en.mindre demning, med et vannfall på 1,5-2m over en betongkant, så fisken kan.ikke gå ned for å bruke elva som gyteelv og så gå opp tilbake til sjøen igjen. Lenger ned så renner den sammen med flere andre småelver som også har ørret og som kommer fra småvann og tjern, men felles for alle disse er de samme demningene med fall en kant som gjør det umulig å vandre opp. Sjøen som elva til slutt renner ut i er plaget med avrenning.fra landbruk og industri, og blir aldri omtalt i sammenheng med ørret.

Om det evt er ørret fra den øvre sjøen som har vandret ned og ikke kommer seg opp igjen. Spørsmålet blir da hvordan ørretbestanden i den sjøen opprettholdes om de store vandrer ned i en elv de ikke kommer opp igjen fra.

Litt trist om dette er restene av en storørretstamme som fortsatt holder stand etter at vi mennesker har.gjort våre inngrep.

Endret av OleSlora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig i vektene på ørretene dere har fått, vis ikke så er det noe feil med min vekt.

Den på 1,9 ser ikke ut til å være mer enn 1kg spør du meg.

Jeg fikk også en ørret i elva jeg bruker å fiske i, som veide 1,9.

Den ser ganske så mye større ut enn den på bildet ditt.

n4Llkqd.jpg

Jeg er jo mindre enn deg, men likevel. Jeg ser at denne ørreten er ganske så mye større enn den du fikk som var 1,9.

Kanskje jeg bør klage på sportsbutikken hvor jeg kjøpte lawson vekta?

Fine ørreter og det hadde selvfølgelig ikke gjort noe om du hadde sagt hvor den var :lolu:

Endret av OleFluefisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.