Gå til innhold
Fiskersiden

Snøret sliter av i kastet


Fjellørret
 Share

Recommended Posts

Har aldri brukt fortom før så har et lite spm ang det.

Det blir jo en knute der man binder på fortommen, så går ikke det utover kastelengden?

Om jeg har 2 meters fortom, må jo knuten igjennom stangringene og det kan vel bli "hakkete"?

Eller er knuta såpass liten at det ikke merkes i kastet?

Først så bruker jeg denne knuten : http://videofishingknots.com/albright-knot.html

Og jeg bruker kun korte lengder ca en liten meter. mulig du kjenner et lite hakk av og til. Men den strekken som den lille biten gir er uvurderlig.Merker godt forskjell på fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svivel er vel enda verre igjennom stangringene?

Hvor lang fortom til ørretfiske?

8' stang, str 1000 snelle.

Helst stangens lengde x 2. Da kan du klippe 1 liten bit hver gang du knyter på nytt...

Edit: Når det gjelder innlands , elv , dorging og kystfiske har jag personlig , og for lengst kuttet ut multi. Bruker multi kun til havfiske.

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt og ørreten liker svivelen veldig godt til stor frustrasjon........ og jeg bruker så lang fortom at den er innom ring nr 3 eller der omkring.

Så på et utenlandsk forum for noen år siden en med svivelproblem. Han løste det ved å hekte på en åpen dobbeltkrok...

Som Martin er inne på så er 2 x stanglengde en grei fortomslengde hvis man ikke bruker svivel. Den lange fortomen fører til mindre stress for knuten og det holder lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i Lopez og Ban. Jeg har brukt denne fortomslengden over lang tid nå og føler det gir en god kombinasjon av lite synlighet av snøret og samtidig begrenset slitasje på skjøteknute og stangringer.

Jeg ville dog ha gått opp til ca 0,25mm på fortommen ved bruk av 0,10mm braid. Selv har jeg god erfaring med fluorocarbon fra Rio og mono fra Stroft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.