Gå til innhold
Fiskersiden

Snøret sliter av i kastet


Fjellørret
 Share

Recommended Posts

Hei.

Forrige fisketur jeg hadde, kastet jeg av 3 sluker i kastet.

Jeg har en Shimano Antares CX 8' og bruker dobbel slukknute med en ny sufix duraflex 0,18mm mono men alikavel sliter sena tvers av mellom snøret og svivelhempa i det jeg kaster ut sluken, så sluken flyr himmellangt av gårde.

Dette skjer kun når jeg bruker ekstra kraft for å kaste ekstra langt.

Har jeg feil kasteteknikk? Jeg kaster på siden og kaster ganske så langt. Men noe skjer galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig det. Noe må slukprodusentene leve av ;)

Tilbake til alvoret. Regner med at du fukter sena før du drar til knuten , men nevner det i tilfelle .Sjekk ringene for skader med 1 bomullsdott , om det blir resten igjen av bomull i ringene , er disse skadet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ny stang og fukter sena, ja.

Sliter multisnører også? Har bestilt fireline exceed 0,10 crystal og fortoms-snøre.

Håper problemet blir løst da og at jeg kan denge 12 gramsene mine langt ut :P

Berkley 100% Fluorocarbon 50m(Velg Diameter:0,17mm)

Fireline EXCEED Crystal 270 meter(Velg Diameter:0,10mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ny stang og fukter sena, ja.

Sliter multisnører også?

Jepp!! Derfor er stangprodusentene nøye med det også. Det som er verst med multisnøre og ringslitasje er allikevel mikromineral partikler som legger seg inni flettinga til snøret. Hovedsakelig skjer det i flomstore elver og fjorder med mye avrenning. Da fungere snøret neste som 1 fil med tiden.

Det lønner seg å skille - vaske linet fra tid til annet, især line med "løs fletting"

Jeg anbefaler deg allikevel å prøve bomullsdott metoden for å være sikker om at ringene ikke er skadede . Toppringer er alltid mest utsatt, især om man ikke er nøye med å slutte å sveive før hempa treffer ringen. Derfor bruker de fleste av oss som driver med havfiske , perler eller "støtdempere" foran svivelen

Edit: Spør Frederik ( Gotland) om hvor mange ringer han har slitet ut i Trondhjems fjorden...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å slite 0,25 med en 12 grams sluk. Hvis du virkelig dæljer til i kastet overstiger kreftene det snøret skal tåle, og 12 grammern din blir flere kg.

Godt poeng !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt flere sluker og takler på flere stenger med slite/skadde stangringer.

Så sjekk, sjekk og sjekk igjen.

Derfor bruker jeg bare innlinere til havfiske :) Ennå 1 god grunn !! No rings , no problems !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt mange toppringer jeg også.

Heldigvis bare på små billige haspelstenger.

Siden dem er så billig, og blir brukt til fisking av lyr og annet små knask.. blir dem fikset med superlim ;)

Funker helt topp :)

Optimalt? nei.. holder det til lyr fisking? ja :)

Tilbake til hoved problemet ditt.

Det høres ut som problemet er at noe holder sena igjen.. som så ryker til slutt.

Dette kan være... du.. som holder litt for lenge..

Eller så kan kanskje sena henge seg opp noen plass?

Evt. at snella smeller over?

Jeg har hatt dårlige sneller hvor bøylen smetter over når du drar i hardt..

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til hoved problemet ditt.

Det høres ut som problemet er at noe holder sena igjen.. som så ryker til slutt.

Dette kan være... du.. som holder litt for lenge..

Ja, jeg tror du har rett her. Tror jeg holder pekefingeren for lenge på snøret i det jeg skal kaste, og når jeg da gir mye kraft, ryker sena.

Jeg var på fisketur i gårkveld i et par timer, ingen sluker mistet. Jeg ga ikke fullt så mye kraft som jeg har gjort tidligere. Så jeg tror det skyldes teknikken min at jeg har slitt av snøret i kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere enn 0,18mm mono? Vil få lengst mulig kastelengde så vil helst ha så tynt snøre som mulig.

Jeg må heller finslipe kasteteknikken min og ikke bruke så altfor mye kraft for at jeg skal komme langt.

Som sagt så er 0,10mm fireline bestilt, blir moro og prøve. Har aldri brukt multisnøre før.

Vil tro kastelengden blir bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk igjennom alle ringene med bomull nå. Ingen antydning til at det ble noe bomull igjen på noen av ringene.

Det er nok en for kraftig teknikk jeg bruker når jeg skal prøve å kaste veldig langt, og at jeg muligens holder igjen litt for lenge før jeg slipper. Så jeg får bare øve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere enn 0,18mm mono? Vil få lengst mulig kastelengde så vil helst ha så tynt snøre som mulig.

Jeg må heller finslipe kasteteknikken min og ikke bruke så altfor mye kraft for at jeg skal komme langt.

Som sagt så er 0,10mm fireline bestilt, blir moro og prøve. Har aldri brukt multisnøre før.

Vil tro kastelengden blir bedre da.

Som et lite tips, husk en liten fortom i mono.Det sparer fingrene for fireline kutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

in my experience 0.18 mono is usually too thin on a fast rod (speedmaster) with 18g and heavier... woulda thought 12g would be no problem tho. You must be really swinging hard :D



Another thing to check is the rim of the spool.... can get pretty rough if you lay the rod on the ground

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dratt av plenty av 0,20 Duraflex ved test på jobb, selv ved lite drakraft (håndmakt). Så det kan nok fort være at 0,18 blir altfor spedt når du drar på ekstra i håp om et langt kast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips, husk en liten fortom i mono.Det sparer fingrene for fireline kutt.

Har aldri brukt fortom før så har et lite spm ang det.

Det blir jo en knute der man binder på fortommen, så går ikke det utover kastelengden?

Om jeg har 2 meters fortom, må jo knuten igjennom stangringene og det kan vel bli "hakkete"?

Eller er knuta såpass liten at det ikke merkes i kastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt fortom før så har et lite spm ang det.

Det blir jo en knute der man binder på fortommen, så går ikke det utover kastelengden?

Om jeg har 2 meters fortom, må jo knuten igjennom stangringene og det kan vel bli "hakkete"?

Eller er knuta såpass liten at det ikke merkes i kastet?

Spørs hvilken knute du bruker. Dobbel uni blir brukt her, og den går temmelig smertefritt gjennom stangringer, ihvertfall i så tynn dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.