Gå til innhold
Fiskersiden

Bruddstyrke på lettere havfiske?


scampern
 Share

Recommended Posts

Styrkan beror dels på vad man fiskar efter och dels på stangens styvhet. Själv använder vi flätlinor på ca 0,15mm angiven tjocklek och 15lbs stenger när vi fiskar plattfisk, knurr, hyse, hviting mm. En nylon- eller fluorocarbonfortom på 0,45mm skyddar flätlinan från att slitas ut mot sten och annat på botten. Till seifisket kör vi med 0,19mm Power Pro och med stenger på runt 20- 25lbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken snelle er det snakk om forresten?

Shimano nexave 4000 front brems.

Kjøpte en billig abu garcia båtstang i dag, og skal bruke haspelsnellen min i morgen eller på lørdag.

Fullt klar over at dette ikke er optimalt, men det blir nå sånn for jeg har ikke tilgang til båt til vanlig.

Til neste år når jeg får båtplass (bank i bordet!) så vil jeg få ordentlig utstyr på gang.

Forresten: Hvilke knuter bruker dere for å skjøte mono og multi? Sliter maks med å få disse til, tror jeg brukte en time i stad!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Hvilke knuter bruker dere for å skjøte mono og multi? Sliter maks med å få disse til, tror jeg brukte en time i stad! :P

Du mener mellom multo og topshot? Her bruker jeg en PR-knot, men da må du kjøpe deg en pr-bobbin for å få til knuten. Slet en del med å lage dem de første gangene. Ta deg tid til å lage en skikkelig knute her, hvis ikke er fisketuren kjapt spolert...

Mellom backing og multi bruker jeg en uni-til-uni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0.20 fireline til lett havfiske.

Har prøvd mye forskjellige skjøteknuter, men de aller fleste halverer bruddstyrken på multien. På så tynn multi begynner det å bli kritisk. Har endt opp på PR knuten, med den tar jeg lett 11kg i markløft med 0.20 fireline. Hvis du bruker tynn mono, 0.45 eller deromkring, kan du slippe unna med feks uni-uni, den er mye lettere å lage.

Vær obs på at haspelsnella di har drev laget av zink/aluminium, og vil tåle veldig dårlig å brukes som vinsj på tunge blylodd. Legg inn i budsjettet ditt at du vil trenge nye drev ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener mellom multo og topshot? Her bruker jeg en PR-knot, men da må du kjøpe deg en pr-bobbin for å få til knuten. Slet en del med å lage dem de første gangene. Ta deg tid til å lage en skikkelig knute her, hvis ikke er fisketuren kjapt spolert...

Mellom backing og multi bruker jeg en uni-til-uni

Må innrømme jeg ikke er kjent med brepene dere bruker.

Slik det er nå har jeg 0,25 mm fireline (ca 120-150 meter) på spolen og skjøtet til 20-30 meter mono (0,32mm tykkelse, 11 kg's bruddstyrke). Vil da feste monoen i en svivel og et takkel til svivelen med 0,8 mm.

Jeg ser nå i etterkant at kanskje dette er dumt, for det svakeste punktet i oppsettet vil være mellom mono og multi, så ved bunn-napp skal det kanskje ikke mye til før hele stasen ryker.

Siden jeg har tenkt å holde meg på 20-60 meter så er det kanskje dumt å i det hele tatt skjøte med svak mono, og heller knytte multien rett i svivel og så videre til takkel?

Bruker 0.20 fireline til lett havfiske.

Har prøvd mye forskjellige skjøteknuter, men de aller fleste halverer bruddstyrken på multien. På så tynn multi begynner det å bli kritisk. Har endt opp på PR knuten, med den tar jeg lett 11kg i markløft med 0.20 fireline. Hvis du bruker tynn mono, 0.45 eller deromkring, kan du slippe unna med feks uni-uni, den er mye lettere å lage.

Vær obs på at haspelsnella di har drev laget av zink/aluminium, og vil tåle veldig dårlig å brukes som vinsj på tunge blylodd. Legg inn i budsjettet ditt at du vil trenge nye drev ;-)

Vil den takle 250 grams lodd?

Skal maks brukes 4-5 ganger tenker jeg før neste år når nytt utstyr vil bli kjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg ikke er kjent med brepene dere bruker.

Slik det er nå har jeg 0,25 mm fireline (ca 120-150 meter) på spolen og skjøtet til 20-30 meter mono (0,32mm tykkelse, 11 kg's bruddstyrke). Vil da feste monoen i en svivel og et takkel til svivelen med 0,8 mm.

Jeg ser nå i etterkant at kanskje dette er dumt, for det svakeste punktet i oppsettet vil være mellom mono og multi, så ved bunn-napp skal det kanskje ikke mye til før hele stasen ryker.

Siden jeg har tenkt å holde meg på 20-60 meter så er det kanskje dumt å i det hele tatt skjøte med svak mono, og heller knytte multien rett i svivel og så videre til takkel?

Vil den takle 250 grams lodd?

Skal maks brukes 4-5 ganger tenker jeg før neste år når nytt utstyr vil bli kjøpt :)

Tåle å tåle fru blom... Den tåler det nok men det sliter nok veldig på drevene og mekanismen generelt... men en 4-5 ganger takler den nok sikkert... hvis du pumper litt når du sveiver inn så blir det litt mer skånsomt for snella...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåle å tåle fru blom... Den tåler det nok men det sliter nok veldig på drevene og mekanismen generelt... men en 4-5 ganger takler den nok sikkert... hvis du pumper litt når du sveiver inn så blir det litt mer skånsomt for snella...

Og da skal jeg pumpe hvis jeg får noe fisk :)

Finnes det haspelsneller som takler dette bedre? En tanke jeg leker med er en karpe/surf stang og gripe-bly jeg kan leke meg litt med land.

De stengene og snellene er jo ofte kraftigere og vil kanskje takle en båttur i ny og nè bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellene som er beregnet på tyngre ting fra båt kan ha ganske drøy prislapp... Forøvrig om snøret... du må ha mono i bunn på spolen før multien hvis ikke vil multien gli på spolen... det er slettes ikke dumt å ha snøre med mindre bruddstyrke i enden av monoen 20-30 meter er i overkant hvis dypene er ned mot 100m vil jeg si... 10m er plenty personlig bruker jeg ikke topshot (monoen i enden) syns det holder med tackelet som jeg som regel bruker å ha ca 2-3-4m ved båtfiske. Men hvis man skal ha så er det ikke dumt med noe som tåler litt mindre enn multien grunnet at hvis du får bunnfast av den grad at snøret ryker så berger du kanskje all multien din... Husk nå at det er forskjell på Topshot og Tackle. Tackelet må tilpasses etter hva du kan regne med å få men som regel så har det meste bra med tenner... så 0.8 bør det iallefall være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.