Gå til innhold
Fiskersiden

Fang-og-slipp under fluefiske-VM er uetisk


Recommended Posts

Vi veit ikke nok om hverken det ene eller andre. Fisken kan etter alt vi vet bare utøve mekaniske reflekser og ikke "føle" smerte, angst, lidelse og alt det der, men det kan like gjerne være en gjeng med hyperfølsome og engstelige skapninger. Spørsmålet da blir om vi skal utøve eller ikke utøve fang og slipp i uvisshet. Personlig synes jeg det får være en grense for hvor føre var vi må være på ett uvisst spørsmål om etikk og dyrevellferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert skrekkelig grusomt av meg, men for meg betyr det lite om fisken får litt vondt av kroken eller ikke...

Og jeg synes det er mange andre saker dyrevernerne burde bruke krefter på før de kaster bort tiden på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor dyrevernere inntar en antroposentrisk holdning der menneskers følelser legges til grunn for etikken, ikke konsekvenser for dyrene. Ingen dyr er på jorda for å være mat for mennesker eller andre dyr, slik mange tenkte for bare et par hundre år siden. Alle arter og individer har sin egenverdi, mens vi mennesker selvfølgelig tillegger de ulik verdi ut fra egne subjektive preferanser. Selvsagt er vi også en del av naturen, men vi er ikke avhengige av å spise fisk for å overleve. For våre egne følelser og rettferdiggjøring av aktiviteten trenger mange høsting som et påskudd, mens jeg ikke klarer å forstå at det er noe avgjørende argument. Fra fiskens synspunkt er det best å ikke bli fisket, nest best å bli sluppet uskadd ut igjen, og desidert verst å bli drept. Hva som skjer etter at fisken er død betyr noe for oss, men svært lite for fisken. Faktisk er det ut fra fiskens synspunkt heller argumenter for å kaste de døde tilbake i vannet heller enn å ta de med og spise de, jf. stillehavslaks og gyting. Satt på spissen selvsagt, men det forundrer meg stadig at dyrevernere syns høsting er greit, mens lek ikke er det, sett ut fra konsekvensene for dyra.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste er at fisken er kan lese, har like høy IQ som et menneske, blir lei seg og har et stort følelses register. Finn noe annet å bruk tiden på....

I følge PETA reagerer fisk likt som kattunger på å bli koset med, og de oppfordrer medlemmene sine til å konsekvent kalle fisk for "sea-kittens".

Og nei, dette er ikke en spøk.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.