Gå til innhold
Fiskersiden

Får du no blåååå


SMS
 Share

Recommended Posts

Som OCs sekretær er det min oppgave å flekke blogginnleggene hans ut på FS for å glede allmuen:

Etter at NKML gikk fra å være lettmatroser til å bli skipsredere har satsingen på hjemmebane akselerert kraftig, med vekslende resultater. I regi av klubbsjef Irvo har NKML-ankeret fått en del nye spotter den siste tiden. Planen har vært å systematisk prøvefiske områder som ser spennede ut over litt tid, flere stenger i vannet til en hver tid og gjerne varierte fisketeknikker. Alt fra å ha store agn på slep nede på bunnen til å ha fileter hengende mange meter over. De fleste av områdene ligger rett utenfor stuevinduet hos klubbsjefen, bare 10-15min gange fra havna, og med ankeret allerede på plass blir det utrolig lett å dra ut for å prøve, selv bare for et par timer.

I følge gamle skriv av Vilhelm Storm fra slutten av 1800-tallet om trondheimsfjorden tyder det på et artsmangfold uten sidestykke, dog hvor mange som har permanent adresse den dag i dag ikke er godt å si. Men en art vi har hatt i bakhodet er blålange og den har fått litt oppmerksomheten den siste tiden. Den har blitt tatt ved flere punkter, men en hotspot er sjelden kost. Og at norgesrekorden er tatt i området tyder på at potensialet er tilstede. I alle fall, mitt inntrykk er at bestanden av arter i trondheimsfjorden, da særlig rundt munkholmen, står på svært begrensede områder. Dette fikk vi positivt erfare da vi etter å ha ligget ved anker i mange timer dreide ut av posisjon inn i nye områder. Her fikk Irvolainen tikking i knarren og fleks i staget, og kunne heise opp en flott blålange på 5500g. Ny pers, på hjemmebane, et steinkast fra stuevinduet sitt.

1185062_10153193215585570_1730891849_n-1

Foto: Irvin Kilde

Dette var et stort skritt i riktig retning å få resultater så kontant, og mere skulle det bli. Etter et champagne-slabberas uten sidestykke hos partysvensken i Buvika kvelden før var det dags å sove ut rusen på fjorden. Klubb-klovn/måke/Klypa Sindre Bøe ble med som fjerdefender.

Været var som alltid upåklagelig i trivelige trøndelag, sol og 18grader, dette lukter som alltid fiasko. Men vi hekter oss på blåsa, smekker på litt agn og kaster ut. Det tar, som alltid, ikke lenger enn ca 30min før det napper på min stang. Tilslaget sitter fint, og jeg får starte vinsjinga. To minutter senere har måka også full fleks i staget, så det blir dobbeldrilling med god stemning på vei opp. Først kommer det en femkilos brosme poppende opp noen meter fra båten og måka er tydelig fornøyd. Like etterpå kommer min fisk opp, og det er riktig art. Det er en blålange, og den er stor! Håven snyter nok en gang St Olavs hospital for et hjerteinnfarkt da langa som såvidt får plass i håven blir flekka opp.

Long story short, jævlig god stemming. Faktisk så god stemming at vi ikke hadde stor nok vekt, vi måtte bare kjøre full spiker inn til land for å låne Irvins vekt. Vel inne på land kom en lett sjokkert Kilde og møtte oss på brygga. Han kunne konstatere at hans vekt lå i båten på skansen, men det er ingen utfordring. Iløpet av ti minutter ligger hele NKMLs flåte ved brygga på skansen, med samson-vekter i fleng. Fisken blir målt og veid, og den er absolutt godkjent.

IMG_1614.jpg


Foto: Irvin Kilde

Vekten stoppet på 10800gram og 136cm

IMG_2011.jpg

Foto: Irvin Kilde

Var det noe poeng å fiske videre? Egentlig ikke, men hva skulle vi ellers gjøre. Vi fikk bare brosmer og langer, men kunne ikke klage det spor. Det som er sikkert er at vi skal tilbake og ta enda større eksemplarer på et tidspunkt hvor blålangene er stinne i rogn! To be continued...

20130908_141225.jpg

Foto: Sindre Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.