Gå til innhold
Fiskersiden

Bly


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Nå begynner det å minke på blyet her hjemme og jeg har startet å se litt rundt etter hvor jeg kan få bly til fisking billigst. Jeg har drevet med surfmeite i et knapt år, og er helt klart bitt av basillen. Sist jeg bestilte bly kjøpte jeg hos Salar Sport i haugesund over nettet. Jeg kjøpte 25 130-grams søkker til en helt ok pris. Jeg ser likevel at det kan skaffes betydelig billigere andre steder, det eneste er frakten som blir skyhøy når man må få flere kilo bly tilsendt. Jeg har en pose med ca. 5,5 kg bly og jeg har en stund hatt lyst til å smelte dette til fine hjemmelagde søkker.

Så.... Har noen erfaring med å støpe eget bly? Hvordan gjøres dette enklest? Jeg har sett Totally Awesome Fishing sine videoer om bly, så jeg har en liten formening om hvordan jeg skal klare dette.

Hvor får jeg tak i støpeformer, varmeapperat (Hva bør jeg bruke?) +++

Om noen lurer så er det bly som skal brukes til surffiske for det meste. Altså bly rundt 130-200 gram.

Tusen takk for hjelp og svar. Og om noen har tips til hvor jeg får ferdigstøpt bly til en rimelig penge hadde jeg blitt happy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte bly hos baardsen betalte jeg 100,- i frakt for 10*150 gram. Totalt 241 kr.

Gidder ikke å blyforgifte meg selv når jeg kan få blyet så billig.

Det er klart at man skal ta i betraktning at bly ikke akkurat er merket med smilefjes.

Dersom man skal smelte, vil jeg anbefale utendørs om man ikke har en kraftig avsugsvifte.

Smelter og støper selv innendørs, men jeg kjører elektrisk blysmelte og KRAFTIG avsug som er 20 cm over smelta (suger nesten en kattunge om det får sjans)

Uansett former og blypriser.....ikke undervurder behovet for vind(ute) eller avsug (inne).

For øvrig så synes jeg det høres veldig billig ut hvis du betalte bare 141 kroner for lodda.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg begynner med blysmelting blir det nok gjort ute. Har null planer om å blyforgifte meg selv :P Men hvordan kan jeg merke at det burde vært mer vind eller jeg puster inn blyetdampen? Merker man det i det hele tatt?

Hvis du merker at du blir litt slik som meg, da har du stått for mye med nesa oppi dampen hehe. Eneste forskjellen er at jeg har det sikkert medfødt :lolu: .

Jeg har det slik at det ikke går ann å ha nesa rett over smelta, for der henger avsuget....altså bankers opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.