Gå til innhold
Fiskersiden

Reparere toppring på jigg stang


mag
 Share

Recommended Posts

Jeg har en toppring på en Tenryu stang som er ødelagt og må byttes. Problemet er at toppringen er surret fast. Jeg ønsker at stanga skal se omtrent som ny ut etter reparsjon, slik at da utgår egen mekk med å bare lime på en ny toppring.

IMG_3282_zpsb527ea9c.jpg

Er det noen som kan påta seg et slikt oppdrag med å fikse toppringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å få dette til om du har ny topp og tråd med de rette fargene. Ser ut som svart, sølv metallic og blå metallic tråd. Kan godt gjøre dette, men 500 spenn bare i porto er meningsløst. Om ingen i nærheten kan fikse dette er det bedre å bare lime den nye toppen på og eventuelt surre med svart for å dekke over eventuelle lakkskader. Surringer på toppen har bare en funksjon, pynt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjærer bort surringa på toppringen. Deretter varmer du opp tuppen forsiktig med lighter. Dra den av med en nebbtang eller lignende.

Sett på ny toppring fest med 2 komponent - legg på surring med ønsket farge. Stanga er som ny igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd får du tak i garantert. Nordisk eller hos Midtgaard fluefiske, alt på nettet utaskjærs. Tar du en tur innom skal jeg vise deg hvordan du fint trikser dette til i heimen. Dette klarer du helt fint garantert. Jeg har en del tråd, men ikke blå, sort og grønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak, men skjønner ikke at folk vil bruke lighter til å ta av toppringer med. Prøvd lighter én gang, aldri mer. Har tatt av ganske mange toppringer på jobben, og da holder jeg meg kun til varmepistol. Et par minutter med jevn varme på passe avstand under konstant rotering av stanga og så glir toppringen rett av.

Håper du får orden på stanga, mag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt lighter flere ganger, og det gikk bra. En gang tok stangen fyr, og ble ødelagt...

Bruker loddebolt og varmer opp toppringen med den. Da har jeg mye bedre kontroll på hvor og hva som blir varmet opp. Bruker også litt press på loddebolten. Så fort limet løsner skyves toppringen av. På den blir det ikke noe unødvendig oppvarming av andre stange deler

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt i vei med å sette sammen ei stang jeg skal bruke i panama om dagen. Den skal lakkes imorgen. Jeg hadde muligens hatt alle sakene du trenger for å gjøre dette slik at det ser proft ut, men jeg har lite erfaring med å strippe stenger for utstyr, og det lille jeg har er ikke god erfaring får å si det sånn. Men har du fått en løsning på det så er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ekstremt ujålete, og jeg bruker derfor lighter/fyrstikk/telys, men passer på å rotere ting inntil toppringen rolig sklir av (via tang). Pyntesurringer som ikke har noen reell funksjon vises ingen nåde. Ser imidlertid at andre gjerne vil beholde stangas opprinnerlige finish. Ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt i vei med å sette sammen ei stang jeg skal bruke i panama om dagen. Den skal lakkes imorgen. Jeg hadde muligens hatt alle sakene du trenger for å gjøre dette slik at det ser proft ut, men jeg har lite erfaring med å strippe stenger for utstyr, og det lille jeg har er ikke god erfaring får å si det sånn. Men har du fått en løsning på det så er det jo greit.

Spennende.

Hvilken blank er det du bruker?

Og hva har du tenkt å bruke den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.