Gå til innhold
Fiskersiden

Lovlig med teiner innenfor Ostøya mot Sandvika?


kje
 Share

Recommended Posts

Som overskriften antyder lurer jeg på om det er lovlig å sette teiner innenfor Ostøya mot Sandvika?

(Jeg er klar over reglene ang hummerfiske og krabbeteiner, med riktig fluktåpning, navn og nr på teinene osv)

Har ikke hørt om no spesielle regler rundt hummerfisket, men anadrom fisk er ulovelig å fiske fra båt i området. Der med er det heller ikke lov å fiske ørret på isen da dette juridisk regnes som båtfiske.

Om du like vel skulle nøle med å sette teinene dine inn for øyene, er det bare å sende en mail eller ringe til Bærum komune, så vil de kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim:

Du må nok sette deg litt bedre inn i regelverket før du så bastant gir uttrykk for at det er forbudt å fiske sjøørret fra isen. Sjøørretfiske fra is er fullt lovlig. Også innenfor Ostøya.

For øvrig er det ikke Bærum kommune som skal kontaktes. Det er ikke kommunen som regulerer fisket. Derimot er fylkesmannen eller oppsynet en grei plass å ta kontakt.

95 14 34 60.(oppsynsmann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim:Du må nok sette deg litt bedre inn i regelverket før du så bastant gir uttrykk for at det er forbudt å fiske sjøørret fra isen. Sjøørretfiske fra is er fullt lovlig. Også innenfor Ostøya.For øvrig er det ikke Bærum kommune som skal kontaktes. Det er ikke kommunen som regulerer fisket. Derimot er fylkesmannen eller oppsynet en grei plass å ta kontakt.95 14 34 60.(oppsynsmann)

Er fullstendig klar over at isfiske etter sjøørret generellt er lovelig på lik linje med båtfiske etter samme art. Men der finnes noen fredningssoner, og dette ble jeg gjort oppmerksom på av oppsynet i dette spesifike området etter å ha fiska på isen akkurat der.

Vil også tru at det sitter folk på Bærum komune som sitter på oplysninger på hva som er lov og ikke når det gjelder hummerfisket... Men for all del, ring fylket.. Man får nok svar både her og der.

Hadde vert intressant om du kunne rydde opp i missforståelsene for oss når det gjelder den anadrome fredningssonen og isfiske siden du tydeligvis sitter på mer kunnskap om dette enn den omtalte oppsynsmannen.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig klar over at isfiske etter sjøørret generellt er lovelig på lik linje med båtfiske etter samme art. Men der finnes noen fredningssoner, og dette ble jeg gjort oppmerksom på av oppsynet i dette spesifike området etter å ha fiska på isen akkurat der.

Vil også tru at det sitter folk på Bærum komune som sitter på oplysninger på hva som er lov og ikke når det gjelder hummerfisket... Men for all del, ring fylket.. Man får nok svar både her og der.

Hadde vert intressant om du kunne rydde opp i missforståelsene for oss når det gjelder den anadrome fredningssonen og isfiske siden du tydeligvis sitter på mer kunnskap om dette enn den omtalte oppsynsmannen.

Ja, dette kan jeg noe om.

Om du ser på forskriftene om fiske i fredningssonene, står det følgende: fiske fra båt i fredningssonene er tillatt i perioden 1/4 - 4/8. men det er dorgeforbud. Det er altså i denne perioden lov å kaste / stangfiske fra båt, men ikke dorge. I fredningssonene er det ikke tillatt å fiske fra båt i perioden 5/8 - 31/5

Når det gjelder fiske fra is innenfor fredningssonene gjelder følgende regler; "Fiske etter anadrome laksefisk fra is kan det gjøres etter de regler som gjelder for fiske fra land. Isfiske betraktes som fiske fra land og er tillatt hele året."

Jeg vil tro det er en god stund siden du ble tilsnakket av oppsynsmannen mens du fisket sjøørret på isen. Hvis ikke, vil jeg tro oppsynsmannen etterlever svært gamle regler.

Når det gjelder fastsettelse av fiskeregler, er det altså ikke kommunen som gjør det. Lovverket bestemmes av stortinget. Regelverk og forskrifter fastsettes av direktoratene. Når det gjelder jakt og fiske, delegeres gjerne oppgavene til fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er halvannet år siden jeg snakka med vedkommende. Man regner jo med at de som skal håndheve loven kan den. Tilsynelatende var ikke det tilfelle her..

Når det gjelder oplysninger om regler for fiske i komunen er det jo naturlig at man finner opplysninger hos vedkommende komune, noe man også gjør f.eks. på hjemmesidene til Bærum komune... Men ønsker man å snakke med de som forvalte må man annet steds hen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.