Gå til innhold
Fiskersiden

J- eller sirkelkrok til piggskata?


 Share

Recommended Posts

Piggskata er en fisk man kan komme i kontakt med både ved kyst-, hav-, og ismeite, så denne tråden havner her.

Har ikke store erfaringen med piggskate, har fått noen på isen i vinter og en liten bunke under ei kystmeiteøkt nå sist helg, og ønsker derfor å høre andres erfaringer.

Har fisket glidende med store agn, med både J- og sirkel i størrelser fra 5/0 til 7/0. Frekvensen mellom dype og fine krokinger har stort sett vært den samme, men kanskje noen med litt flere skater på samvittigheten har noe å tilføye?

Hva bruker du, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to i Norge som har flest piggskater på samvittigheten bruker vel mye motsatt av hverandre. Irvo med sirkel og Vilma ofte med J. Ingen av de feilkroke vel noe mer enn den andre eller får mer sluking. Ihvertfall ikkje hvis du spør dem^^

Eg har forøvrig feilkroka én av mine kanskje 30 piggskater. Det var tilfeldigvis på en J-krok. Noen vil påstå at N her er litt tynn her, og d vil eg og :D

MEN har kun brukt J på en båttur etter skata for å teste, ellers har eg brukt sirkel og e superfornøgd med d. Måten eg rigge agnet på er jo ganske likt som ved feks håkjerringfiske, med snuten på hel agnfisk hengende i krokbøyen. I teorien skal jo dette gi mer kroking i munnviken med en sirkelkrok. Når eg da har mono på snella på isen (hvor jeg fisker mest etter arten), så vil tilslaget også bli mindre kontant pga strekk i lina, og jeg sveiver derfor som en gal for å trekke kroken inn i fisken, som igjen da gir mest mening med sirkel for min del.

NKML bruker sirkel etter skate, ikkje drit deg ut Veg! Ellers kaste me deg te reven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun J krok her. Mest fordi jeg gjør tilslag mye på samme måten som man gjør med sirkel, spesielt på skate så sveiver jeg til det er motstand og flekker til. Sitter klokkerent hver gang, jeg har aldri feilkroka en piggskate. Har fått rundt 40stk?

Men som med mye annet så er dette smak og behag og ikke minst en vanesak. Finn det som du er komfy med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.