Gå til innhold
Fiskersiden

Dybde med paravan og dyptgående wobbler


kje
 Share

Recommended Posts

en måte å finne ut det på kan være å kjøre to wobblere(en dyptgående og en gruntgående) bak like dyp-paravaner inn mot ei strand med jevn stigning og ryddig bunn. gruntgående på ene stanga og dyptgående på den andre.

er du redd for miste wobblerne kan du ta av krokene under testinga.

har aldri prøvd detta sjøl, men leste om noe lignende i et svensk blad for noen år siden. svensken brukte metoden til å finne ut hvor dypt wobblerne gikk med ulik fortynging(strikk+søkke), sleplengde og fart.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om dybden blir dypere med en dyptgående wobbler etter en dypparavan?

Hvis vi snakker om virkelig dyptgående woblere som Rapala Deep Taildancer så kan fort svaret bli nei. Dyptgående woblere vil løse ut paravanen siden de skaper så høyt trykk på sena, og du ender på omtrent den samme dybden som hvis du bare kjører med wobleren.

Som abbor skriver er det gjerne bedre å heller bruke en tyngre blyparavan, eller gå opp en størrelse på Dipsy Diver, enn å kombinere de med dyptgående woblere. Jester har også et godt poeng, de fleste dyptgående woblere har rimelig kjip gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så paravanen vil løse ut med en dyptgående wobbler bak seg. Noen som har prøvd med en bomber 24a?

Jeg har prøvd dette med blyparavan ja, og den løser ut i "sjøørretfart". Kan hende det fungerer i lav hastighet.

Uansett så har 24a mye kjipere gange enn 15A rigget med en treblekrok og lenke. Jeg har faktisk aldri fått ørret på den eller Deep Taildancer, bare fisk med skjegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette med blyparavan ja, og den løser ut i "sjøørretfart". Kan hende det fungerer i lav hastighet.

Uansett så har 24a mye kjipere gange enn 15A rigget med en treblekrok og lenke. Jeg har faktisk aldri fått ørret på den eller Deep Taildancer, bare fisk med skjegg. :)

Ja, har hørt at dyptgående wobbler ikke har like bra gange som de gruntgående. Dersom en gruntgående wobbler som går 1.8m dypt blir brukt bak en paravan, blir dybden 1.8m i tillegg til det dypet paravanen gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at dyptgående wobbler ikke har like bra gange som de gruntgående. Dersom en gruntgående wobbler som går 1.8m dypt blir brukt bak en paravan, blir dybden 1.8m i tillegg til det dypet paravanen gjør?

Nei. Du har bare 1,5-2 meter med sene mellom blyparavaner og wobleren, så den går kun marginalt dypere enn paravanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.