Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 6000


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Ambassadeur 6000 som jeg har lyst til sette ut i bruk til litt forskjellig. Snellen er fra 1962-64 og jeg lurer på om det er noen deler som bør skiftes ut. Jeg har lite erfaring med bruk av multi-sneller bortsett fra båtfiske. Jeg prøvde den noen ganger tidligere i høst når jeg fisket med sluk og det var veldig artig å fiske med den, MEN.... Hvordan er det med kastebrems på disse snellene? Det var slik at når jeg kastet måtte jeg stoppe spolen med tommelen like før sluken traff vannet slik at ikke spolen fortsatte å gå rundt, da blir det jo som kjent et flott fuglerede. Om jeg ikke stopper spolen fortsetter den å "rulle" uten at det ser ut til at den skal stoppe. Skal snellen ha noe som bremser spolen i kast? Er dette noe jeg må skifte eller justere? Hvordan?

Takk for svar :)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er justering på kastebrems på sida av spolen men du må nesten venne deg til å bremse med tommel for det blir du nødt til uansett. Det er uansett ikke så vanskelig å få inn teknikken...

Hvordan blir det å kaste f.eks lette wobblere der jeg må ta i for å få kastet de noe distanse, blir ikke dette veldig styr når jeg må bremse?

Gammel snelle trenger litt smøring og omtanke.

Lever snella på service, så har du ei ny snelle.

:turned:

Det er jo en mulighet. Men så vidt jeg kan føle meg frem til fungerer snellen som den skal, så hva kommer de til å fikse på? Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneller som har stått ubrukt for lenge har en tendens til å gå tregt.

Dette er fordi at fettet har stivnet eller at oljen er borte.

Du forlenger levetiden på snella ved å ta en overhaling av snella.

Gjør det gjerne selv, men husk at du skal skru sammens snella igjen.

Skulle regninga komme på over 1k, så husk at det er fremdeles billig for en ambiss av god kvalitet.

Bare et velment råd. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lurelore.com/freds/abu.html#section9

6000 er absolutt ei tidløs snelle - meget flott til båtfiske. Ta overhaling selv - det er bare artig å skru på disse snellene. Sett deg godt inn i delereferansene - kos deg i vinterkvelden med olje- og snellelukta.

Endret av svebe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1k på service er jo litt i forhold til nypris.

Sist gang jeg kjøpte ei ambiss snelle, betalte jeg bare 900 kroner.

Dette var forgjengeren til mag elite'n, som selges i butikken den dag i dag.

Kan jo være lærerikt å gå gjennom snella selv også :turned:

1K var i ytterste konsekvens :turned:

Men kanskje verdt det. Jeg er kanskje nostalgisk. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert hvis du vil selge, så si i fra. :turned:

Å selge den er nok ikke aktuelt, hvem vet, i fremtiden kan det hende at jeg har lært å bruke omvendt enn det jeg gjør i dag. Hva ville en slik snelle være verdt egentlig? Den er slitt i lakken, men sånn bruksmessig ser jeg ingen skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.