Gå til innhold
Fiskersiden

En tur etter de store


Navn
 Share

Recommended Posts

Jeg tok meg fri fra jobb mandag-onsdag etter hektisk tid på jobb. Onsdagen så ut til å bli veldig brukenes værmessig. Yr kunne melde om 1-3 grader og 1-3m/s i fanafjorden og opp mot 6-7m/s rundt korsfjorden/lerøyna- området. Jeg var oppe kl 0700 og gledet meg til en bra tur, stakk en kjapp tur innom Norsk Fletteri på Nordås og hoppet i båten i Fanafjorden. Jeg gledet meg som en unge og satt å bandt takler i båten, storfornøyd med utstyret. Cruiset utover fjorden i 19knop i en Avor 215 helt alene. Vel fremme med Blia gjør jeg meg klar til å fiske, men det var en ting som manglet....

Fiskestangen....!!! Etter mye stygge ord og en tur til bilen var jeg tilbake 34min etterpå. Da begynte vinden å ta seg opp og sjøen stygg. "Dorget" i en time før jeg satte kursen mot lerøyosen. Etter to timer skjedde det fremdeles ikke en dritt og jeg satt kursen mot hytten for å ta en pause før det bar ut igjen. Akkurat når jeg runder et nes på sørsiden av Buarøyna stoppet båten, i sønnavind... Ikke sjans å få liv i driten til over 400 000kr og bare noen år gammel. Kursen går da rett mot land, og jeg er bare ca 100 meter fra land i utgangspunktet. Jeg er klar med ankeret og ringer redningsskøyten, de er langt unna. Klarer å få liv i båten i 10 sek og går akkurat klar av land. Slik fortsetter det 3-4 ganger, og tilslutt er jeg heldigvis midt mellom Lerøyna og Sotra. Etter 60 minutter ankommer redningsskøyten, ikke en eneste småbåt har passert som kunne hjulpet.

Da bar turen tilbake til Fanafjorden på slep, kunne ihvertfall fryde meg over gratis hjemreise.

Eneste som fikk hale inn noe igår var desverre redningsskøyten.

Noen som har gode tips til fikse når det er litt sjø? Blir håpløst å nå bunn selv med 600g lodd. Hvilket utstyr bør jeg bruke?

Ble en bra historie som gledet andre ihvertfall :) Fremdeles uavklart hva som er galt med båten.

post-27328-0-95897900-1383846963_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å ligge på motorkraft,eventuellt dregge opp. ellers blir det umulig å holde bunnen når det er strøm/mye sjø.

liker å fiske glidende med agn i dypet :)

Tror rett og slett jeg må lære meg å dregge opp. Får søke opp litt info på det :) Det går for lenge mellom de vindstille dagene. Og vindstille her på Bønes betyr absolutt ikke vindstille der ute..

Det roret som er bakerst i Avor`en er visst elendig styring på, skal jeg tro min far ihvertfall. Ser for meg at det blir litt mye styr å ligge på motorkraft da, og når sluregiret kun er inne så blir det tungtvindt å gå inn og ut den døren med flytedress og det som er.

Geniale produkter, såfremt de virker som de skal. Imidlertid litt over hva jeg vil betale for et produkt som får båten til å stå stille. Skal ikke se bort ifra at jeg kjøper noe sånt i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke mange fisketurene her vest hvis man skal vente på vindstille dager.

Dregging er en enkel sak.

du trenger en dregg (tror du klarer deg med ca 2,5-5 kg avhengig av hvilken type. Bruce-aktig gjør at du kan gå ned i vekt), kjetting som veier mer enn dreggen. Dobbelt så langt tau som dybden du skal dregge på, teineliner er et billig alternativ, og en blåse med bærevekt på dregg og kjetting og en kilo eller to pluss. Pluss en balje eller lignende å ha dette oppi

Biltema og jula har billig dregg (ikke velg paraplytypen, den lager for mye surr på tauet) Maritim har billigst linetau i bergen, kjetting koster ikke så mye uansett, og blåsa koster litt.

100 meters dyp og tokilosdregg er grensen for hva som er forsvarlig på håndkraft, men du kan selvfølgelig gjøre som de fleste andre her og dra opp 25 kilo fra 200 meter og hver gang love deg selv at du aldri skal gjøre det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne hva som var årsak til motorstansen når du finner ut av det. Mercruiser som står i den?

Det kan jeg gjøre. Den er kjøpt hos Frydenbø, de har ikke anledning til å se på den før starten av desember. Den står i marinaen så de må ta turen dit. Usikker på motor, det er min far sin. 115hk diesel er egentlig alt jeg vet...

Man får ikke mange fisketurene her vest hvis man skal vente på vindstille dager.

Dregging er en enkel sak.

du trenger en dregg (tror du klarer deg med ca 2,5-5 kg avhengig av hvilken type. Bruce-aktig gjør at du kan gå ned i vekt), kjetting som veier mer enn dreggen. Dobbelt så langt tau som dybden du skal dregge på, teineliner er et billig alternativ, og en blåse med bærevekt på dregg og kjetting og en kilo eller to pluss. Pluss en balje eller lignende å ha dette oppi

Biltema og jula har billig dregg (ikke velg paraplytypen, den lager for mye surr på tauet) Maritim har billigst linetau i bergen, kjetting koster ikke så mye uansett, og blåsa koster litt.

100 meters dyp og tokilosdregg er grensen for hva som er forsvarlig på håndkraft, men du kan selvfølgelig gjøre som de fleste andre her og dra opp 25 kilo fra 200 meter og hver gang love deg selv at du aldri skal gjøre det mer.

Så i denne rekkefølgen fra bunn til topp: dregg, kjetting som er et par meter (til den veier mer enn dreggen), 200m tau slik at jeg kan ha dreggen ned til 100m. Så i topp er det en blåse som har oppdrift på minimum vekten av dreggen+ kjettingen som ligger i bunn? Regner med grunnen til det er at jeg skal kunne kappe meg løs fra tauet mellom blåse og båt hvis det skulle skje noe, og allikevel kunne hente opp igjen utstyret?

Er det noe jeg bør være obs på når jeg ankrer på denne måten, så dypt i strømninger? Noen uventede manøvreringer båten kan foreta seg? Det mest fornuftige er vel å feste tauet i baugen, slik at båten møter minst motstand. Og om jeg bare dregger på feks 70m bør jeg tilpasse tauet da?

Tror jeg har en brukenes dregg liggende på hytten, og blåser i alle mulige varianter, samt kjetting og balje. Så må nok bare kjøpe en 200m rull med teinetau, så jeg slipper nok unna med noen hundrelapper! :)

Endret av Navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg gjøre. Den er kjøpt hos Frydenbø, de har ikke anledning til å se på den før starten av desember. Den står i marinaen så de må ta turen dit. Usikker på motor, det er min far sin. 115hk diesel er egentlig alt jeg vet...

Så i denne rekkefølgen fra bunn til topp: dregg, kjetting som er et par meter (til den veier mer enn dreggen), 200m tau slik at jeg kan ha dreggen ned til 100m. Så i topp er det en blåse som har oppdrift på minimum vekten av dreggen+ kjettingen som ligger i bunn? Regner med grunnen til det er at jeg skal kunne kappe meg løs fra tauet mellom blåse og båt hvis det skulle skje noe, og allikevel kunne hente opp igjen utstyret?

Grunnen er at du må ha høyere oppdrift i blåsa enn vekt av anker og kjetting for å kunne løfte anker til overflata

Er det noe jeg bør være obs på når jeg ankrer på denne måten, så dypt i strømninger? Noen uventede manøvreringer båten kan foreta seg? Det mest fornuftige er vel å feste tauet i baugen, slik at båten møter minst motstand. Og om jeg bare dregger på feks 70m bør jeg tilpasse tauet da?

Båten følger strøm og/eller vind, du kan ankre grunnt for å drive dypere.

Tror jeg har en brukenes dregg liggende på hytten, og blåser i alle mulige varianter, samt kjetting og balje. Så må nok bare kjøpe en 200m rull med teinetau, så jeg slipper nok unna med noen hundrelapper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med blåsa er at du skal kjøre opp ankertauet med båten og ikke bicepsen.

Biceps trenes kun en gang i uken så den har vel bare godt av litt ekstra juling :showoff:

Men fra spøk til alvor, hvis den skal hjelpe med løftet så har jeg misforstått hvordan oppsettet ved dregging er. Jeg trodde at blåsen var det første jeg skal hive opp i båten når jeg begynner å trekke. Jeg får inntrykk av at det hele er ganske opplagt, men kan rapportere om svært lav hjerneaktivitet kl 22.59 en fredags kveld :mellow:

Skal tauet bare gå rett igjennom blåsen og til båten, og når man skal trekke opp kjører man mot dreggen mens man trekker inn tauet og blåsen ligger i vannet? Og når man da er rett over dreggen er det bare å hale inn slik at man kun bruker krefter på 100m og ikke 200?

Endret av Navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biceps trenes kun en gang i uken så den har vel bare godt av litt ekstra juling :showoff:

Men fra spøk til alvor, hvis den skal hjelpe med løftet så har jeg misforstått hvordan oppsettet ved dregging er. Jeg trodde at blåsen var det første jeg skal hive opp i båten når jeg begynner å trekke. Jeg får inntrykk av at det hele er ganske opplagt, men kan rapportere om svært lav hjerneaktivitet kl 22.59 en fredags kveld :mellow:

Skal tauet bare gå rett igjennom blåsen og til båten, og når man skal trekke opp kjører man mot dreggen mens man trekker inn tauet og blåsen ligger i vannet? Og når man da er rett over dreggen er det bare å hale inn slik at man kun bruker krefter på 100m og ikke 200?

Tauet fra dypet via blåsen knyter du i båten for så å gi gass via blåsen så dreggen dras opp mot blåsen,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, så lærte jeg noe nytt idag også!

Kan ikke si at jeg forstår at dreggen vil komme opp fra bunnen når man kjører avgårde med linen, jeg ville jo tro at man bare sleper hele greien etter båten. Men ser at han sier det har med vinkelen på blåsen å gjøre det, så jeg får stole på Asgeir da :)

Virker ganske genialt. Når ble plutselig ventetiden på service på båten ufattelig lang!

Hvor sterkt teinetau bør jeg beregne til en båt på 1650kg? Det er klart at det er begrenset hvor mye sjø jeg drar ut i med en 21 fots båt. Må jeg opp i 7mm kanskje?

Endret av Navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at man kan ankre opp i 10 m/s med 300 gram bly og 0,28 tror jeg ikke bruddstyrken på lina er noe man trenger å tenke så mye på, derimot gjør en millimeter eller to stor forskjell på håndterbarheten, jeg har 5 mm tau og det er i tynneste laget å holde i.

Godt poeng, nå har jeg også ganske så store hender så det vil gjerne være tungt å håndtere.

Takk for all hjelp, dette gleder jeg meg til å prøve ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.