Gå til innhold
Fiskersiden

Transport av sluker - bli kvitt slitasje og skrangling


Virvel
 Share

Recommended Posts

I løpet av 2013 sesongen har jeg innført et nytt regime i mine slukbokser: en myk pute i hvert rom i slukboksen. Dette gjør at sluken blir presset opp mot lokket. Jeg bruker billig vaskesvamp som jeg klipper opp slik at det passer hvert slukrom.

Dette er i stor kontrast til mine tidlige år som lystfisker da alle kroker lå tilfeldig henslegt, ofte flere kroker i samme rom. Alt er meget bedre nu!

Trikset gjør at sluken sitter låst og du unngår irriterende ulyd mens du beveger deg. I tillegg unngår du at sluken romsterer rundt og påføres slitasje. Slitasje kommer i to former: skraper på sje og slitte kroker. Hvor mye slitasje som faktisk påføres skje og sluk kan nok diskuteres, men jeg har mistanke om at det kan være betydelig krokslitasje. Skjeen blir jo slitt uansett av stein og sand, men jeg tenker slik at det ikke kan skade å beholde lakken så fin som mulig.

Dette blir på kanten til nerdete, jeg vet, men i dag ville jeg ikke vært foruten dette trikset :-)

Det skal også sies at jeg ofte har med meg 4-5 slukbokser (20-30 sluker totalt). Så derfor litt ekstra fokus på å holde orden.

Mulig det finnes eksisterende kommersielle løsninger på dette?

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskesvamp uten såpe er vel viktig og poengtere.

Svampen vil vel holde på fuktighet, så det er kanskje lurt og

borre hull til lufting i skrinet.

Ellers så funker vel tørkepapir godt. Vannfast sådan.

:turned:

Svamp uten såpe ja, viktig! Jeg bruker de som kommer i en lang pakke (Rema bl.a. har de) med mange farger og der ene siden er litt hardere. Har ikke gjort noen inngående studier av om den myke eller harde siden er best til dette, men mulig den harde siden ikke tar til seg like mye vann som den myke :-)

Har ikke hatt problemer med fuktighet. Men jeg tørker uansett alt av utstyr i romtemperatur etter endt fisketur og dette inkluderer at slukbokser blir åpnet.

Nei ting var mere avslappet før som unge når jeg sprang rundt med sluker i lommen og de bare lå slengt rundt omkring, rustne kroker og ugjenkjennelige slitte mønstre. jaja det kan bli litt for mye flisespikkeri til tider!

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god ide dette :) Har man orden og holder fiskeutstyret rent og pent blir det kjekkere å fiske og fikse på utstyret. Selv lufter jeg slukbokser og vasker det som er nødvendig når jeg kommer hjem fra tur.

Og når du er inne på svamper og skumgummi: For å beskytte takkelmappe mot kroker bruker jeg små firkanter jeg har klippet ut fra et sitteunderlag. Jeg "kroker" skumgummi-firkantene slik at spissen begraves. Så slipper jeg at krokene lager hull i takkelmappen og jeg blir heller ikke stukket om jeg skulle være uforsiktig når jeg graver i sekken. Nå er jo dette litt mer aktuelt om man driver med havfiske eller kystmeite, men det kan jo være verdt å nevne uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskytte alle krokene med en hette eller noe høres ut som en god løsning. Det er også noen kjekke slukmapper på markedet som løser både lyd og slitasjeproblem

Sitteunderlag ja!? det er kanskje en god løsning for meg også. Jeg har ikke vært ute på langtur i fjellet med vaskesvampene mine enda.. så det er et poeng at jeg muligens vil få problemer med fukt etterhvert, får finne noe annet å klippe i muligens :lolu: en annen ok løsning på både rasling og slitasje på kroker er å beholde originalpakningen hvis en ikke har så mange sluker

Med mine små sluker (6,7,9,10 og 12g) så mistenker jeg at det kan oppstå en merkbar endring i den fine spissen etter en sesong med rasling i en plastboks.

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tanke med å bruke svamp for å holde slukene "litt rolige" Jeg personlig bruker sjeldent å ha kroke på slukene under transport, eller når disse ikke brukes. Foretrekker åpne dobbel krok sikret med splittringer som på bildet , som jeg har i eget eske-boks og med forskjellige størrelser. Da kan jeg sette eller bytte krok rask , når jeg bytter sluk eller wobler.

IMG_4185.JPG

Til oppbevaring av sluker falt jeg for lengst for patron bokser , som finnes i forskjellige størrelser , tåler virkelig juling og er attpåtil rimeligere. Her avbildet med kastewobler.

IMG_2376.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke dum Martin! som jeger skal jeg vell ha en slik boks eller 2 liggende. :) men som virvel sier prøver jeg nå og beholde orginal pakningen til kroker og sluker så lenge som mulig, og unngå fukt i pakkninger. har slitt mye med rust, skjedelig å åpne boksen med kroker på tur, og se at nesten alle har et rustlag på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.