BINN LADDEN Skrevet December 27, 2013 Rapporter Share Skrevet December 27, 2013 Har begynt å kikke på utstyr til neste båt allerede, men vil gjerne høre fra folk med erfaring angående merkevalg. Er det en fordel å kjøpe alt i samme merke, er det noe som er bedre mtp kvalitet og ytelse, touch eller knapper??? Sikkert noen som har meninger eller aller helst erfaring med dette, så del det gjerne med meg. Skal ha: Bra ekkolodd som ser 600-700 meter ned og detaljert på grunna. Kartplotter med rask respons som kan samarbeide med radar og AIS. Radar som komuniserer med en av de to overnevnte, slik at egen skjerm ikke er nødvendig. AIS mottaker, enten separat eller integrert i VHF. VHF, fastmontert type som tåler vestlandsvær. Jeg ønsker at skjermstørrelse på plotter og lodd skal være en plass over 8 tommer og under 12 tommer. Ønsker å ha mulighet for plotterfunksjon på begge skjermer i tilfelle den ene streiker. Har sett litt på Lowrance, har per dags dato to Garmin 720/720s om bord i "gamlebåten". Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O.C Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Hvor nødvendig er det egentlig med AIS på en "slik" båt? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søren Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Sidste år købte jeg Simrad nss 7 og nss12. Det fungerer bare super godt .Der har du både touch og en drejeknap.Jeg tror at det opfyler alle dine ønsker . Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 AIS er ikke noe jeg MÅ ha, men det er noe jeg VIL ha. Om du leser teksten nøye, så ser du at jeg skriver mottaker, ikke sender. Er faktisk mange båter mellom 20 og 30 fot som utstyrer seg med det i dag, så ingenting spesielt med det egentlig. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Med mindre skjermene skal stå innendørs, og du aldri bli våt eller grisete på fingrene ville jeg droppet touch i alle fall... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søren Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Med mindre skjermene skal stå innendørs, og du aldri bli våt eller grisete på fingrene ville jeg droppet touch i alle fall... Touch fra simrad fungerer altid og kan godt klare at være monteret udendørs. Det gør skjermene på min båd. Om fingrene er våt eller grisete har ingen betydning og skulle der blive problemer med det , så er der jo drejeknappen . Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Da er de nok litt bedre enn Garmin på det området... En annen ting er at skjermen du skal lese kart/ekkolodd på er full av salt/slim/fiskeblod. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 De to skjermene jeg har i dag fra garmin funker helt greit ute i vær og griseri, men de sliter når sommeren serverer varmt regn. Husker godt da himmelen åpnet seg under festivalen i Langesund, da gikk skjermene bananas. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Betyr dette at du har bestemt deg for båt? Hva er budsjettet ditt? Med tanke på ønskene dine blir det vanskelig å komme utenom Simrad NSS som hovedenhet, tilhørende 3G eller 4G radar og en passende Airmargiver. Som Søren skriver får du i både pose og sekk hva gjelder touch og knapper, og meget bra interface mot radar. Selve ekkoloddet er det samme som i Lowrance HDS, og er meget bra. Kartplotterdelen er også bra, og tar kart fra Navionics, C-map og egenproduserte kart. VHF har jeg lite kunnskap om. NSS kommer i ny utgave i disse dager (NSS Evo) med innebygget enkeltbånds CHIRP. Ønsker du dobbeltbånds CHIRP kan BSM-2 modulen være verdt en kikk. For vanlig NSS og Lowrance HDS må man ha en modul som heter Sonar Hub for enkeltbånds CHIRP, eller BSM-2 for dobbeltbånds. Fordelen med dobbeltbåndsvariantene er at du kan kjøre CHIRP på to ulike frekvensområder, feks lav og medium eller medium og høy, avhengig av hvilken giver du velger. Foreløpig er det ikke spesielt mye informasjon om CHIRP-delen av NSS Evo og Sonar Hub tilgjengelig, kun det som er opplyst fra Simrad/ Lowrance. Sannsynligvis er det akkurat den samme teknikken i NSS Evo 2 og sonar Hub. Abbor/ Scurius har BSM-2, og vil sikkert kunne kommentere rundt den når han stikker innom. Poenget med CHIRP er bedre målseparasjon kontra det tradisjonelle pulsekkoloddet. Dersom du har til hensikt å se fisk på 700 meters dyp, er en (dyr) CHIRP-giver kombinert med BSM-2 det beste valget. Skal du både ha et godt bilde på 700 meter og 7 meter, forutsetter det i praksis to givere, en med smal kone for store dyp, og en med bred kone (feks B60) for mer moderate dyp. Frekvensområder brukt på store kontra små dybder understøtter dette. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Har bestemt meg for beason 630, men skal over til sverige for å kikke/diskutere på nyåret en gang før det er 100% i boks. Når det gjelder dyp på 6-700 meter, så er det først og fremst bunnforhold jeg vil se, ikke fisk. I dag sliter jeg når det blir dypere enn 400-450 meter, så vil først og fremst ha 2-300 meter mer "sikt". På grunna er jeg litt nyskjerrig på structure scan, men har ikke prøvd det selv. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 (endret) Ekkoloddmodulen i Garmins 720 er i all ærlighets navn ikke det helt store. Fin kartplotter dog. Om du går for Lowrance, Simrad, Furuno eller til og med Garmins bedre ekkolodd vil det uansett være ett stort steg i riktig retning. En ting som kan legges til på listen din, er et elektronisk kompass. (Med tanke på det jeg vet om ditt fiske, vil et tradisjonelt kompass også være nødvendig sikkerhetsutstyr...) Lowrance/ Simrad sin variant heter Point-1, og kobles i nettverk med øvrig utstyr via NMEA2000. Bortsett fra fordelen med ekstern GPS-antenne i en kabinbåt (jeg regner med at du skal ha kabinvarianten) har den et elektronisk kompass som gir lang bedre retningsdata enn den tradisjonelle GPSen gir. Jeg har en slik på vei i posten selv, og ser frem mot slowtrolling og driftfiske uten at båtsymbolet på skjermen snurrer i alle retninger. Prisen på Point-1 i Norge er dessverre 1000,- eller så for høy, men siden den ikke har noen form for geofencing kan den bestilles fra feks Shopepal. Point-1 har også vært på kampanje, hvor den har fulgt med når man kjøper kombienhet. Kanskje dette dukker opp igjen i 2014? Som du sikkert vet kan Structurescan kobles mot HDS, HDS Touch og Simrad NSS. For HDS Touch og NSS Evo er den integrert, så der trenger man bare LSS-2 giveren. For øvrige trenger man Structurescan HD modulen, som kobles mot skjermenheten med ethernetkabel. Sonar Hub inneholder en variant av Structurescan, men om den er identisk med den eksisterende Structurescan HD gjenstår å se. LSS-2 giveren finnes også for gjennomgående montering, men siden dette uansett ikke er noe man bruker i høy hastighet er det like greit med en aktermontert variant. LSS-2 gir de "fotoliknende" bildene av bunnstruktur som du har sett på nett (og sikkert på bloggen min også), i form av høyfrekvent ekkolodd på 455/800 kHz. Structurescan/ LSS-2 gir bilder rett under båten (Downscan), og ut til sidene (Sidescan). Førstnevnte er fint for å studere bunnstruktur og for økt forståelse av det tradisjonelle 2D-ekkoloddet, mens Sidescan ser ut til siden og er fint for å spore stimer med agnfisk etc. Downscan kan også legges på det tradisjonelle 2D bildet, men det krever at giverne står nære hverandre. På giversiden av 2D-ekkoloddet kan Airmars B265LH være et godt alternativ for deg. Dette er en gjennomgående giver (monteres via et hull i skroget med andre ord) og er CHIRP-varianten av den mye brukte B260 som finnes på mange båter som fisker på dypt vann. Den giveren forutsetter BSM-2 modulen, så prislappen på giver og modul blir ganske frisk. Fordelen er at du kan bruke "low CHIRP" med frekvensområde 42-65 kHz på dypet og "high CHIRP" med frekvensområde 130-210 (130-200 i praksis) kHz på mer moderate dyp. Giveren har konevinkel opp til 25 grader på low og 10 grader på high. Dette er litt i underkant for moderate dyp, men det er prisen du betaler for de beste bildene i "abyssen". Jeg har sett skjermbilder på andre forum med dette oppsettet hvor du kan tyde bunntypen på 1500 meters dyp, og det bør holde.... Info om B265 kan du finne HER. Hakket rimligere vil det være med NSS Evo (eller vanlig NSS/ HDS med Sonar Hub) og en B75 eller B175 giver. Du finner informasjon om disse giverne HER. Jeg har helt bevisst latt være å nevne aktermonterte givere for 2D-ekkoloddet, grunnet skroget og din antatte bruk. Sannsynligvis kan Beasongutta montere giveren for deg, bare husk på at giveren skal ha riktig vinkling i forhold til skrogets vinkel, og at giveren ikke bør stå et sted hvor båtens skrog kommer i kontakt med båthenger eller opplagskrybbe. PS - ta bilder og skriv full rapport etter besøket hos Beason. Du er ikke alene om å drømme om en slik båt. Endret December 28, 2013 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cral Skrevet December 28, 2013 Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 Nå er vel AIS sender ikke helt umulig også på en båt i den størrelsen, og det er ikke der alle pengene flyter. Om du kun ønsker AIS mottaker får du det på VHF fra både Lowrance og Simrad. Link 8 og Rs35 er vel samme apperat. Men jeg leste en tråd på baatplassen om AIS og det virket som om flere var enige i at det var vel så viktig at de store båtene kunne se deg, som at du kan se dem om noe skjer. Og en AIS sender/mottager ligger vel rundt 7 lapper... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 28, 2013 At mine Garmin 720/720s ikke er de grommeste på ekkoloddfronten er jeg veldig klar over, men det er det jeg har å sammenligne med. Men kartplotterfunksjonen er jeg meget fornøyd med derimot, imponerende rett og slett. Når det gjelder hvilken utgave båt jeg skal ha, så er det 21 foteren med allt utstyret plassert ute, kun et glassfibertak og en vindskjerm. Trodde forresten ikke det var et problem om rullene rulla en tur over dagens flushmonterte ekkoloddgivere, mener å ha lest at de skulle takle det. Når det gjelder AIS og viktigheten av å være synlig for andre, så har jeg gjort meg opp en mening. AIS sender trekker fort 8-10 ganger mer strøm enn en mottaker, så strømkapasitet om bord kan bli en utfordring ved lengre oppankringer(1-2 døgn). Jeg tenker at en eller to radarreflektorer vil gjøre en rimelig god jobb i kombinasjon med lys. Faktisk så er min 18 fots skjærgårdsjeep synlig på moderne radar uten reflektor, og neste båt blir både lenger, høyere og med metallholdig foruten reflektor(er). Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet December 29, 2013 Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Når det gjelder hvilken utgave båt jeg skal ha, så er det 21 foteren med allt utstyret plassert ute, kun et glassfibertak og en vindskjerm. Trodde forresten ikke det var et problem om rullene rulla en tur over dagens flushmonterte ekkoloddgivere, mener å ha lest at de skulle takle det. Tøffing du, jeg er blitt for gammel til å fryse i såpass store båter. I prinsippet skal giveren tåle belastningen, men hvis det er mulig å unngå det er det klart det beste. Man bør i hvertfall passe på at ikke båten hviler på giveren. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Den 630'n kommer vel ikke som lukket utgave i utgangspunktet, så dablir det åpen. Men hadde havet vært flatt og bilen kunne dratt større båt, så hadde jeg gått for en merry Fisher 24 foter MED hus ;-) En gjennomgående giver vil nok være det svakeste punktet i skroget tenker jeg, så hvile mot rulle er uansett ikke aktuellt. I tillegg kan jeg be de om å legge på tre-fire millimeter i det området der giveren kommer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O.C Skrevet December 29, 2013 Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Er det i det heletatt mulig med en gjennomgående svinger på en beason ? Er det ikke skummet skrog på den? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Trodde ikke det, men siden de håndlages på bestilling, så er det nok mulighet for å tilpasse vil jeg tro. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
panzer Skrevet December 29, 2013 Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Det er ikke skummet skrog. Bare tjukk glassfiber har selv innvendig giver på nevnte båt, fungerer helt fint. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet December 29, 2013 Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Er det i det heletatt mulig med en gjennomgående svinger på en beason ? Er det ikke skummet skrog på den? Så vidt jeg vet har ikke Beason sandwichkonstruksjon, men selv om den hadde hatt det kan man fortsatt bruke gjennomgående giver. Innvendig giver kan ikke brukes på sandwichskrog. Innvendig giver kan være et alternativ, men er i mine øyne et andrevalg. Årsaken er at glassfiberen svekker signalet noe og at den minste luftboble i skroget vil gi forstyrrelser i ekkoloddbildet med påfølgende "blindsone" under boblen(e). Hvor mye signalet svekkes er det ikke godt å si noe om, men at man mister 10% er ikke et helt vilt anslag. Konsekvensen er at man enten mister bunnkontakten ved mindre dyp enn med gjennomgående giver, eller at man må skru opp signalstyrken (gain) for å kompensere. Sistnevnte gir også mer generell støy i ekkoloddbildet. (Men for all del, nå er vi over på flisespikkingsstadiet.) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet December 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 29, 2013 Tenkte å kjøre 1kw gjennomgående uansett, så evt bobler er ikke noe problem. Er vel ikke noe step i det skroget heller, så burde være en grei sak egentlig. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 2, 2014 Rapporter Share Skrevet January 2, 2014 Du kan ikke kjøre standard gjennomgående 1kW svinger på en så liten båt. Fairingen vil skape for mye motstand i vannet slik at gangen til båten påvirkes. For en B260 eller B265 sier Airmar at en minst må ha en 25 fots båt, de som virkelig har peiling på THT (US marinelektronikkforum) mener at en bør ha en 30 fots båt før en går for B260/B265. Alternativene er SS264 split pair for konvensjonelt puls ekkolodd eller B175L og B175H for CHIRP ekkolodd. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet January 3, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 3, 2014 (endret) Det kom som lyn fra klar himmel, spesiellt siden jeg blei anbefalt 1kw til den båten jeg har nå....på 18 fot. Men høres jo helt rart ut, det er jo ikke 5cm utstikk akkurat på disse svingerene. Endret January 3, 2014 av BINN LADDEN Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 3, 2014 Rapporter Share Skrevet January 3, 2014 Du kan selvsagt bruke 1kW svinger, men ikke B260 eller B265. Alternativene er SS264 eller B175H/B175L split pair, M260 eller M265 innvendig svingere og TM260 eller TM265 heksvingere. Alle disse er 1kW svingere. For hver montasjemetodene har jeg listet konvensjonell tone puls svinger først og så CHIRP svinger. Informasjonen om båtstørrelse for B260 og B265 er bekreftet av forhandlere/installatører som har solgt tusenvis av 1kW svingere. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet January 3, 2014 Rapporter Share Skrevet January 3, 2014 (endret) Nytt for meg også, men abbor pleier å ha rett..... Tok en nærmere kikk på materiellet fra Airmar nå, og googlet installasjonsbilder. B260/265 stikker rimelig heftig ut, så du vil nok merke den i vannet selv med en stridsvogn som den båten du ser på. Enig med abbor i hans konklusjon om givere med andre ord. Endret January 3, 2014 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet January 3, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 3, 2014 Ser på B260/265 at det er av en helt annen type enn det jeg tenkte på, disse er ikke av den runde "flush monterte" typen. Tror glatt at en slik en vil påvirke båten litt ja, så det skal vi ikke krangle om. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.