Gå til innhold
Fiskersiden

Skal planlegge utstyr i neste båt, hvilket merke?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Har begynt å kikke på utstyr til neste båt allerede, men vil gjerne høre fra folk med erfaring angående merkevalg.

Er det en fordel å kjøpe alt i samme merke, er det noe som er bedre mtp kvalitet og ytelse, touch eller knapper???

Sikkert noen som har meninger eller aller helst erfaring med dette, så del det gjerne med meg.

Skal ha:

Bra ekkolodd som ser 600-700 meter ned og detaljert på grunna.

Kartplotter med rask respons som kan samarbeide med radar og AIS.

Radar som komuniserer med en av de to overnevnte, slik at egen skjerm ikke er nødvendig.

AIS mottaker, enten separat eller integrert i VHF.

VHF, fastmontert type som tåler vestlandsvær.

Jeg ønsker at skjermstørrelse på plotter og lodd skal være en plass over 8 tommer og under 12 tommer.

Ønsker å ha mulighet for plotterfunksjon på begge skjermer i tilfelle den ene streiker.

Har sett litt på Lowrance, har per dags dato to Garmin 720/720s om bord i "gamlebåten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIS er ikke noe jeg MÅ ha, men det er noe jeg VIL ha. Om du leser teksten nøye, så ser du at jeg skriver mottaker, ikke sender. Er faktisk mange båter mellom 20 og 30 fot som utstyrer seg med det i dag, så ingenting spesielt med det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre skjermene skal stå innendørs, og du aldri bli våt eller grisete på fingrene ville jeg droppet touch i alle fall...

Touch fra simrad fungerer altid og kan godt klare at være monteret udendørs. Det gør skjermene på min båd. Om fingrene er våt eller grisete har ingen betydning og skulle der blive problemer med det , så er der jo drejeknappen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du har bestemt deg for båt? :)

Hva er budsjettet ditt?

Med tanke på ønskene dine blir det vanskelig å komme utenom Simrad NSS som hovedenhet, tilhørende 3G eller 4G radar og en passende Airmargiver. Som Søren skriver får du i både pose og sekk hva gjelder touch og knapper, og meget bra interface mot radar. Selve ekkoloddet er det samme som i Lowrance HDS, og er meget bra. Kartplotterdelen er også bra, og tar kart fra Navionics, C-map og egenproduserte kart. VHF har jeg lite kunnskap om.

NSS kommer i ny utgave i disse dager (NSS Evo) med innebygget enkeltbånds CHIRP. Ønsker du dobbeltbånds CHIRP kan BSM-2 modulen være verdt en kikk. For vanlig NSS og Lowrance HDS må man ha en modul som heter Sonar Hub for enkeltbånds CHIRP, eller BSM-2 for dobbeltbånds. Fordelen med dobbeltbåndsvariantene er at du kan kjøre CHIRP på to ulike frekvensområder, feks lav og medium eller medium og høy, avhengig av hvilken giver du velger. Foreløpig er det ikke spesielt mye informasjon om CHIRP-delen av NSS Evo og Sonar Hub tilgjengelig, kun det som er opplyst fra Simrad/ Lowrance. Sannsynligvis er det akkurat den samme teknikken i NSS Evo 2 og sonar Hub.

Abbor/ Scurius har BSM-2, og vil sikkert kunne kommentere rundt den når han stikker innom. :)

Poenget med CHIRP er bedre målseparasjon kontra det tradisjonelle pulsekkoloddet. Dersom du har til hensikt å se fisk på 700 meters dyp, er en (dyr) CHIRP-giver kombinert med BSM-2 det beste valget. Skal du både ha et godt bilde på 700 meter og 7 meter, forutsetter det i praksis to givere, en med smal kone for store dyp, og en med bred kone (feks B60) for mer moderate dyp. Frekvensområder brukt på store kontra små dybder understøtter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for beason 630, men skal over til sverige for å kikke/diskutere på nyåret en gang før det er 100% i boks.

Når det gjelder dyp på 6-700 meter, så er det først og fremst bunnforhold jeg vil se, ikke fisk.

I dag sliter jeg når det blir dypere enn 400-450 meter, så vil først og fremst ha 2-300 meter mer "sikt".

På grunna er jeg litt nyskjerrig på structure scan, men har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkoloddmodulen i Garmins 720 er i all ærlighets navn ikke det helt store. Fin kartplotter dog. :) Om du går for Lowrance, Simrad, Furuno eller til og med Garmins bedre ekkolodd vil det uansett være ett stort steg i riktig retning.

En ting som kan legges til på listen din, er et elektronisk kompass. (Med tanke på det jeg vet om ditt fiske, vil et tradisjonelt kompass også være nødvendig sikkerhetsutstyr...) Lowrance/ Simrad sin variant heter Point-1, og kobles i nettverk med øvrig utstyr via NMEA2000. Bortsett fra fordelen med ekstern GPS-antenne i en kabinbåt (jeg regner med at du skal ha kabinvarianten) har den et elektronisk kompass som gir lang bedre retningsdata enn den tradisjonelle GPSen gir. Jeg har en slik på vei i posten selv, og ser frem mot slowtrolling og driftfiske uten at båtsymbolet på skjermen snurrer i alle retninger. :) Prisen på Point-1 i Norge er dessverre 1000,- eller så for høy, men siden den ikke har noen form for geofencing kan den bestilles fra feks Shopepal. Point-1 har også vært på kampanje, hvor den har fulgt med når man kjøper kombienhet. Kanskje dette dukker opp igjen i 2014?

Som du sikkert vet kan Structurescan kobles mot HDS, HDS Touch og Simrad NSS. For HDS Touch og NSS Evo er den integrert, så der trenger man bare LSS-2 giveren. For øvrige trenger man Structurescan HD modulen, som kobles mot skjermenheten med ethernetkabel. Sonar Hub inneholder en variant av Structurescan, men om den er identisk med den eksisterende Structurescan HD gjenstår å se. LSS-2 giveren finnes også for gjennomgående montering, men siden dette uansett ikke er noe man bruker i høy hastighet er det like greit med en aktermontert variant. LSS-2 gir de "fotoliknende" bildene av bunnstruktur som du har sett på nett (og sikkert på bloggen min også), i form av høyfrekvent ekkolodd på 455/800 kHz. Structurescan/ LSS-2 gir bilder rett under båten (Downscan), og ut til sidene (Sidescan). Førstnevnte er fint for å studere bunnstruktur og for økt forståelse av det tradisjonelle 2D-ekkoloddet, mens Sidescan ser ut til siden og er fint for å spore stimer med agnfisk etc. Downscan kan også legges på det tradisjonelle 2D bildet, men det krever at giverne står nære hverandre.

På giversiden av 2D-ekkoloddet kan Airmars B265LH være et godt alternativ for deg. Dette er en gjennomgående giver (monteres via et hull i skroget med andre ord) og er CHIRP-varianten av den mye brukte B260 som finnes på mange båter som fisker på dypt vann. Den giveren forutsetter BSM-2 modulen, så prislappen på giver og modul blir ganske frisk. Fordelen er at du kan bruke "low CHIRP" med frekvensområde 42-65 kHz på dypet og "high CHIRP" med frekvensområde 130-210 (130-200 i praksis) kHz på mer moderate dyp. Giveren har konevinkel opp til 25 grader på low og 10 grader på high. Dette er litt i underkant for moderate dyp, men det er prisen du betaler for de beste bildene i "abyssen". Jeg har sett skjermbilder på andre forum med dette oppsettet hvor du kan tyde bunntypen på 1500 meters dyp, og det bør holde.... Info om B265 kan du finne HER.

Hakket rimligere vil det være med NSS Evo (eller vanlig NSS/ HDS med Sonar Hub) og en B75 eller B175 giver. Du finner informasjon om disse giverne HER.

Jeg har helt bevisst latt være å nevne aktermonterte givere for 2D-ekkoloddet, grunnet skroget og din antatte bruk. Sannsynligvis kan Beasongutta montere giveren for deg, bare husk på at giveren skal ha riktig vinkling i forhold til skrogets vinkel, og at giveren ikke bør stå et sted hvor båtens skrog kommer i kontakt med båthenger eller opplagskrybbe.

PS - ta bilder og skriv full rapport etter besøket hos Beason. Du er ikke alene om å drømme om en slik båt. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel AIS sender ikke helt umulig også på en båt i den størrelsen, og det er ikke der alle pengene flyter.

Om du kun ønsker AIS mottaker får du det på VHF fra både Lowrance og Simrad. Link 8 og Rs35 er vel samme apperat.

Men jeg leste en tråd på baatplassen om AIS og det virket som om flere var enige i at det var vel så viktig at de store båtene kunne se deg, som at du kan se dem om noe skjer. Og en AIS sender/mottager ligger vel rundt 7 lapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mine Garmin 720/720s ikke er de grommeste på ekkoloddfronten er jeg veldig klar over, men det er det jeg har å sammenligne med. Men kartplotterfunksjonen er jeg meget fornøyd med derimot, imponerende rett og slett.

Når det gjelder hvilken utgave båt jeg skal ha, så er det 21 foteren med allt utstyret plassert ute, kun et glassfibertak og en vindskjerm.

Trodde forresten ikke det var et problem om rullene rulla en tur over dagens flushmonterte ekkoloddgivere, mener å ha lest at de skulle takle det.

Når det gjelder AIS og viktigheten av å være synlig for andre, så har jeg gjort meg opp en mening.

AIS sender trekker fort 8-10 ganger mer strøm enn en mottaker, så strømkapasitet om bord kan bli en utfordring ved lengre oppankringer(1-2 døgn).

Jeg tenker at en eller to radarreflektorer vil gjøre en rimelig god jobb i kombinasjon med lys.

Faktisk så er min 18 fots skjærgårdsjeep synlig på moderne radar uten reflektor, og neste båt blir både lenger, høyere og med metallholdig foruten reflektor(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvilken utgave båt jeg skal ha, så er det 21 foteren med allt utstyret plassert ute, kun et glassfibertak og en vindskjerm.

Trodde forresten ikke det var et problem om rullene rulla en tur over dagens flushmonterte ekkoloddgivere, mener å ha lest at de skulle takle det.

Tøffing du, jeg er blitt for gammel til å fryse i såpass store båter. :)

I prinsippet skal giveren tåle belastningen, men hvis det er mulig å unngå det er det klart det beste. Man bør i hvertfall passe på at ikke båten hviler på giveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 630'n kommer vel ikke som lukket utgave i utgangspunktet, så dablir det åpen. Men hadde havet vært flatt og bilen kunne dratt større båt, så hadde jeg gått for en merry Fisher 24 foter MED hus ;-)

En gjennomgående giver vil nok være det svakeste punktet i skroget tenker jeg, så hvile mot rulle er uansett ikke aktuellt. I tillegg kan jeg be de om å legge på tre-fire millimeter i det området der giveren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det heletatt mulig med en gjennomgående svinger på en beason ? Er det ikke skummet skrog på den?

Så vidt jeg vet har ikke Beason sandwichkonstruksjon, men selv om den hadde hatt det kan man fortsatt bruke gjennomgående giver. Innvendig giver kan ikke brukes på sandwichskrog.

Innvendig giver kan være et alternativ, men er i mine øyne et andrevalg. Årsaken er at glassfiberen svekker signalet noe og at den minste luftboble i skroget vil gi forstyrrelser i ekkoloddbildet med påfølgende "blindsone" under boblen(e). Hvor mye signalet svekkes er det ikke godt å si noe om, men at man mister 10% er ikke et helt vilt anslag. Konsekvensen er at man enten mister bunnkontakten ved mindre dyp enn med gjennomgående giver, eller at man må skru opp signalstyrken (gain) for å kompensere. Sistnevnte gir også mer generell støy i ekkoloddbildet. (Men for all del, nå er vi over på flisespikkingsstadiet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjøre standard gjennomgående 1kW svinger på en så liten båt. Fairingen vil skape for mye motstand i vannet slik at gangen til båten påvirkes. For en B260 eller B265 sier Airmar at en minst må ha en 25 fots båt, de som virkelig har peiling på THT (US marinelektronikkforum) mener at en bør ha en 30 fots båt før en går for B260/B265.

Alternativene er SS264 split pair for konvensjonelt puls ekkolodd eller B175L og B175H for CHIRP ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt bruke 1kW svinger, men ikke B260 eller B265.

Alternativene er SS264 eller B175H/B175L split pair, M260 eller M265 innvendig svingere og TM260 eller TM265 heksvingere. Alle disse er 1kW svingere. For hver montasjemetodene har jeg listet konvensjonell tone puls svinger først og så CHIRP svinger.

Informasjonen om båtstørrelse for B260 og B265 er bekreftet av forhandlere/installatører som har solgt tusenvis av 1kW svingere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg også, men abbor pleier å ha rett.....

Tok en nærmere kikk på materiellet fra Airmar nå, og googlet installasjonsbilder. B260/265 stikker rimelig heftig ut, så du vil nok merke den i vannet selv med en stridsvogn som den båten du ser på. Enig med abbor i hans konklusjon om givere med andre ord.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.