Gå til innhold
Fiskersiden

Min micro verden


TommyB
 Share

Recommended Posts

Når "vinteren" setter inn, og storm på storm rammer oss, kan man ikke annet enn å sitte inne og drømme om bedre vær. Så når man ikke får postet noen rapporter om all fisken man får, får man vell poste en rapport om det fisket man driver med, som ikke alle man møter forstår seg helt på :P Dette innlegget skal først og fremst handle om utstyret jeg reiser rundt med på micro turer.

Mitt micro eventyr staret i begynnelsen av 2013. før det hadde jeg aldri hørt om "microfiske", og kunne heller aldri tenke meg hvorfor noe slikt kunne være kjekt. 0,5grams kutling på stang, litt av en fight det må være.... men så har det seg slik at man møter folk, som både lærer bort og inspirerer, og vips, så henger man på limpinnen, og kommer ikke av.

Så kommer en viktig del av dette fiske, utstyret. i år har jeg nok brukt like mye, om ikke mer penger på micro utstyr og fiske, som på kystmeite utstyr... Men nå har det seg slik at jeg når blir oppslukt av noe, skygger jeg (desverre) ikke banen for å skaffe det utstyret jeg "føler" jeg trenger.

Først kommer snellene og stengene. Her har jeg to faste stenger, mens snellene varierer litt. Det jeg bruker nå er en abu stang, 1,70 cm med ei daiwa crest 2000 snelle, ladet med 100-150 meter 0,18 fireline, og ei isfiske stang av ukjent merke, 90cm, med ei Abu Cardinal 1000 snelle med 0,12 fireline på. Med disse to kan jeg klare og lure stanga under brygge og murkanter for å nå fisk som ligger vanskelig til, eller vippe litt lengre ut om fisken skulle befinne seg der

IMG_0137_zps0c9c139a.jpg

IMG_0138_zps90a15057.jpg

Begge stengene er utstyrt med små hurtigkoblinger, slik at jeg raskt kan skifte tackler i takt med de fiskene jeg skulle komme over. Fast nå får tiden er abu stanga utstyr med en tynn owner 6# krok, og den korte stanga med en 4# owner. dette pga. at det meste av tide har gått med på hårvar satsning. i enden av alle tackler har jeg en liten owner svivel, som lett kan kobles på hurtigkoblingen. Utenom disse tacklene som er på stengene, har jeg tackler i 1#, 4# 6# 8# 10# 12# 16# 21# og 26# ferdig knyttet. dette har holdt i de fleste situasjoner. På ny året skal en litt kraftigere stang, og noe litt kraftigere tackler være med, da enkelte av fisken man møter rett og slett er litt for overdimensjonerte for disse tacklene. Som tideligere i år, da jeg kom over en 5-8 kilos steinbit liggende på 1 meters dyp, og jeg sto med 16 kroken i hånda....

IMG_0139_zps485cd345.jpg

slik ser hele opp pakningen min ut. 2 digitale vekter, en som går til 5 kilo med 1 grams intervaler, og en som går til 100gram, med 0,01g interval, så har jeg for det jeg kommer over. målestokk, tang, 0,40 0,30 og 0,14 mm sen, boks med søkker i forskjellige størrelser, 2 bokser med kroker, en med 4# - 26# og en med 10/0# -4#. + en boks med ferdig knytte tackler. mer en det trenger jeg ikke.

IMG_0141_zpsd79ed5a3.jpg

søkker

IMG_0143_zps35a74a46.jpg

kroker + et sabiki hekla om jeg skulle finne noen sil eller slikt.

IMG_0144_zps31e077b3.jpg

IMG_0145_zpsc5815069.jpg

Med dette på tur + en sommerfugl håv er jeg klar for det meste jeg kan møte. Ville bare dele litt av det utstyret jeg bruker, mens jeg venter på ett nytt år, en fresh start og nye muligheter :)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten tvil en spennende verden. Har hatt endel turer med vindu her nede i år, men den første turen var i september-oktober, så kanskje litt seint... ble bare masse skrubbe, rødspette og så noen piggvar... venter enda på panser, tunge og slettvar ;)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Her er sakene jeg bruker til micro og kikkfiske.

13927667660_330780e448_z.jpg

To stenger, én kort og en for å nå litt lengre.

To hodelykter.

To plasbokser - En til oppbevaring og en brukes som akvarie.

To skrin med forkjellige takler.

En liten "skål" til å veie urolig fisk.

To elektroniske vekter, en med inndeling 0,01gr som går opp til 300gr og en med inndeling 0,1 som går opp til 2000gr.

I tillegg har jeg en del små klipsposer med ferdigknytte reservetakler.

Og ferdig pakket:

13927667060_cb86c4e58d_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags agn bruker dere til slikt microfiske?

Kommer litt an på hva vi fisker etter. Etter dvergulke, ulke, og kutlinger funker så og si alt. Makrell, Reke, blåskjell osv. 99% av tiden bruker jeg reke, det er enkelt og greit. Etter tangstikling bruker jeg mysis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva vi fisker etter. Etter dvergulke, ulke, og kutlinger funker så og si alt. Makrell, Reke, blåskjell osv. 99% av tiden bruker jeg reke, det er enkelt og greit. Etter tangstikling bruker jeg mysis.

Spennende... Lurer på om det finnes mye rart å fiske etter langs de få bryggene her oppe i vestfinnmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.