Gå til innhold
Fiskersiden

Et godkjent fiskeår, med noen store øyeblikk!


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

2013 er nå historie, og det er på tide å summere opp innholdet. 2012 var for meg et fantastisk år preget av kjempeopplegg, og mye skulle til for å toppe det i sin helhet. Toppa det gjorde jeg heller ikke, men jeg fikk ihvertfall noen høydepunkter som forblir minner for livet! Litt av hvert fra rundt om i landet her, men i hovedsak fra Trøndelag, så Midt-Norge delforum får ver gudd :)

Vinter

Året 2012 avsluttet med is på fjordene, og kulden fortsatte videre inn i 2013. Isfiskemulighetene sto i kø, og vi fikk mange samla NKML-turer i løpet av vinteren. Vi fikk også testet nye områder lenger ut i Løgnin-riket, samt mange nye fjorder. Artige arter, fin size og mye kvantum på hele bunten. Høydepunktet denne vinteren var allikevel at vi fikk NM i sjøisfiske godt i havn, samt Hollywood-tendenser i samarbeid med NRK (UTiNaturen). Sjøisfiske vinteren 2013 var rett og slett JAZZ!

Bj%C3%B8rn+Flor%C3%B8-Larsen_Cod_Foto_Ir

Ny pers på torsk. 11800gr. Rogn og fisk gikk rett i grydå. 10+ Foto: Irvin Kilde

Foto;+Vegar+Seljestokken.jpg

Hissig pale under sandeel-fiske. Foto: Vegar Seljestokken

IMGP3282.jpg

Sprek småkveit. Sikker vinner på middagsbordet hos min bedre halvdel. Foto: Vegar Seljestokken

kloskate+560gr.jpg

Første kloskate på isen. 560gr og veldig ivrig på å imitere en piggete ball.. Foto: Vegar Seljestokken

Foto_Irvin_Kilde.JPG

Arve og Vilma tar nødvendige mål, og merker skate under NM i sjøisfiske på Løgnin.

Foto: Åsmund Isaksen

Foto_%C3%85smund_Isaksen.JPG

Vinnergutta fra NM i sjøisfiske 2013! Måtte kulden komme hardt og godt til Trøndelag nå, brennkvikt! Foto: Åsmund Isaksen

%C3%98yep%C3%A5l.jpg

Fikk selv kun fiske ca 30min under hele NM-helga, men det resulterte i årets første nye art, en tynn øyepål på 24,9gr. Foto: Vegar Seljestokken

kloskate.jpg

Vinterens andre kloskate, fra Vetterhusbotn. 600gr og tangering av pers. Foto: Carl Oscar Raphaug

NRK6.JPG

Ut i Naturen-teamet etter 3 dagers intensiv filming og arbeid. Foto: NRK

NRK©.JPG

Dobbelt skate-run på Irvin og meg. NRK-kameraene rullet. LETT! Fantastisk kult! Foto: NRK

Skate.jpg

Mye piggskater ble det også i vinter, men de større uteble for min del i år. 4880gr. Foto: Vegar Seljestokken

61gr+pers+Bj%C3%B8rn.jpg

Ny pers på strømsild. Hele 62gr. Lite jazz over strømmen her oppe i Trøndelag, men de er nå fine og kule.

6560gr.jpg

Pigghåen var til tider en plage. Men ble ihvertfall en forsiktig økning av pers, 6780gr. Foto: Sindre Bøe

20130309_103248.jpg

Gjengen samlet for stand, tynne tips og foredrag om artsfiske på Villmarksmessa 2013 på Melhus.

20130220_195510.jpg

Ett av mine høydepunkter på isen i år, var ikke min fisk. Spisskate er en av mine favorittarter i norske farvann. Ofc (Sp)irvo som dro opp jagerflyet, som så mange ganger før.

Vår

Selv om vinterens isfest var artig, så var det en sann glede med bar bakke og litt temperatur i lufta igjen. For å tjuvstarte litt på vårfiske, dro vi en nesten samlet NKML-gjeng sørover for å feire påsken i Langenuen. Har aldri hatt en bedre feeling på en tur i forkant. Vi skulle toppa ALT! Sånn reint generelt, så var det få høydepunkter på gjengen, og jævlig få av de planlagte toppene vi nådde. Allikevel skulle denne hå-infiserte finværsplassen i Hordaland være ganske så snill med meg. En del ok fisk ble det, men alt det ble tilslutt glemt. Min største overraskelse på fiskefronten og mitt desidert mest følelsesladde øyeblikk i fiskekarrieren til nå skulle plutselig dukke opp. En drømmeart som for meg kun kan toppes med en Dipturus nidarosiensis. En art som jeg innså at jeg isåfall måtte dra til Telemark for å hente, evt flakse meg til i Rogalands dype fjorder. Jeg kjente det var skate. Og all logikk tilsa selvfølgelig spisskate. Targetarten. Når du tror du har spisskate i andre enden, mens det senere viser seg at du tok grundig feil.. Aldri hadde jeg trodd at et slikt øyeblikk kunne skje med positiv ladning.. Det er noe spesielt med skater. De tar FLATT av, de RÅKKE! De e rett og slett spissen over i-en. Den var hvit, og opplevelsen blir med meg helt til jeg legger meg pent ned i pennalihuset, ten feet under..

IMG_1438.JPG

IMG_1444.JPG

IMG_1454.JPG

5600gr og 99cm hvit, rund og glatt skate fra Hordaland! Fotos: Irvin Kilde

20130322_223719-1.jpg

Hvitskatejacuzzi+ Foto: Adrian Kilde

Uten at jeg selv visste det, filma Irvin heile driden helt fra starten, og Adrian tok seg av resten...

Ble en del andre bra fisk denne våren. Både nye arter, perser og småjazz:

IMG_1350.JPG

Spekimen svarthå fra Langenuen. 750gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_1387.JPG

Brosme på 10+, Langenuen. Foto: Irvin Kilde

IMG_1400.JPG

2xFlorø-Larsen med 2xbrosme på 9300gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_1412.JPG

Ny art ble en liten målretta glassvar. Turens eneste, men det var akkurat nok! Foto: Irvin Kilde

IMG_1417.JPG

Ny pers på sypike, 200gr. Foto: Irvin Kilde

DSC_0011.JPG

Vårens nest tøffeste nye art, ble kveldens eneste fisk en natt i Oslo. Marius hadde rigget ALT for meg denne kvelden. Fantastisk kul art! Småflekket rødhai 980gr. Foto: Marius Vikene

20130518_165803.jpg

Steinbitjazz på Skansen i Trondheim på UL+. Maria fikk 5-6kgs fisk opp til vannflaten flere ganger, før de snudde og røyk heile driden.

20130518_170510-1.jpg

Så nært var hun.. Foto: Maria Guttu

20130518_180623-1.jpg

Tilslutt fikk også jeg 2 sjanser, og på andre forsøk gikk det. Ny pers 6450gr. Foto: Maria Guttu

20130518_182708.jpg

Avslutta dagen med ei ok spette. Foto: Maria Guttu

IMG_1526.JPG

Sandeel-fiske etter sei i Åkrafjorden. 8320gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_1551.JPG

Endelig var det min tur til å få den "siste" fra leppefiskfamilien. Brungylt 120gr fra Åkrafjorden.

Junkergylt next.. Foto: Irvin Kilde

Gullbust.jpg

På tur med Bjørndalen fiksa han opp superspott etter gullbusten jeg har blanket etter en del runder tidligere. Flott fisk på 136gr. Foto: Daniel Andre Bjørndalen

20130529_184101.jpg

Etter gullbust og desperat fiske etter sik, kjørte Bjørndalen meg videre til leirkutlingspotten sin. 0,7gr.

Foto: Daniel Andre Bjørndalen

Sommer

Sommeren sto endelig for døra, noe som egentlig betyr ekstra med jobb for meg. Når laksesesongen setter i gang 1.juni, betyr det også starten for ett av mine hovedprosjekt som biolog, skjellkontrollen ved Veterinærinstituttet.

Selv med mye jobb ble det selvfølgelig satt av tid til fiske, og dette var sommeren der gummibåt og kystmeiteutstyr fikk ligge i fred. NKML dro i gang et båtkappløp av dimensjoner. Jeg startet forsiktig med Black Pearl, som i løpet av en uke gikk fra å være et stolt flaggskip til en tynn outZider jazzskute. Mye glede ga den uansett, og båtfiske er hakket mer behagelig med stol, ratt, tak, manglende mulighet for punktering og med minsket riskio for "mann-over-bord" ved den minste bevegelse.

Ble satset mye blåkjeft og det dukket også opp en del blå etter hvert.

Lange, en art jeg har fisket MYE etter siden min tynne ungdom, men alltid unngått de større individene, skulle endelig få seg en liten oppsving denne sommeren. Persen på tynne 10,4kg ble i hvertfall flyttet til godkjent, ombord i skuta til Kullin på fantastiske Frøya. Mitt store minne fra den turen ble allikevel da jeg i vakkert solskinn, med kun hav rundt meg så langt Irvin kunne se, flekka opp både art #99 og 100! Tresifret, jazz og kjempeopplegg!! Et siste høydepunkt, var at jeg endelig fikk besøke Langesund og dens fiskefestival. NKML stilte med Black Pearl, Irv, OC og meg, og resultatet ble ganske ok. Dit skal vi tilbake også i 2014!

20130713_100633.jpg

20130713_102423.jpg

20130811_142335.jpg

P8240082.JPG

P8240083.JPG

IMG_1954.JPG

20130901_161613.jpg

Blåkjeftfest ombord i BP. Personlig fikk jeg bitra opp persen til 1160gr, men båtrekorden tok Irv med en flott fisk på 1240gr. Fotos: NKML

20130811_202645.jpg

Første 10+ i BP. 12800gr og første forsiktige pers på arten for året. Foto: Tore Tang

P8170075.JPG

P8170076.JPG

Dypvannstur i nye områder og overnattning i BP sammen med Irvo. Tynt, men kos.

P8250096.JPG

Dette er også et av mine beste minner fra 2013, nok en gang en annen manns fangst. Hylet til sCO var faktisk klokkeklart, selv om jeg lå like over 2 nautiske mil unna han når fisken klasket i dørken.

P8260108.JPG

Spekimen horngjel fra Trondheimsfjorden. 780gr og 79cm.

Maria_glassvar.jpg

Maria flekka opp glassvar i Trondheimsfjorden. Takk og pris (!+) at jeg fikk plukket denne arten tidligere i år...

IMG_1648.JPG

Endelig en godkjent lange. 17500gr og enda en forbedring av pers. Foto: Frederic Kullin

IMG_1665.JPG

Art #99, ble lykketallet mitt verdig. Skjellbrosme på 410gr! O´lykke! Foto: Irvin Kilde

IMG_1687.JPG

100! DIGER JAZZild på 300gr. Lett! Foto: Irvin Kilde

%2523100.jpg

3 gr, 300gr, 300kg.. Ingen betydning for en artsfisker. Bading+ og 100+! Foto: Sverre M. Selbach

Spisskate_12+.JPG

Stor spisskate på like over 12kg ble avsluttningsfisken min på turen. Bare så synd at feilkroking suge pikk.. Foto: Irvin Kilde

Grundling.jpg

Stopp underveis på bilferie med Maria, flekka inn art # 101: Grundling 5,7gr. Gjørmehøl.. Foto: Maria Guttu

Langesundfestivalen.jpg

NKML klar til utror første dag i Langesund festivalen 2013! Foto: Andreas Næristorp

Høst

En fin høst preget av uvanlig fint og mildt vær, gjorde både meg og de andre båtkjøperene i NKML veldig fornøyde med akkurat denne investeringen i år. Høsten ble fylt med NKML sin første klubbkonkurranse, testing av nye områder fra båt, havål (uten skjegg) og Gullkroken.

Høstens høydepunkt ble allikevel når 6 mann fra pauseklovnlauget dro i samlet tropp til Frøya. 50% av våre juniorer ble med på turen, og fikk sitt første møte det åpne havet.. I kjent NKPL-stil kom vi solid ned på bakken etter første økt. Hågjel og brosme </3 Vi søkte da trøst hos Team Sluk, som også hadde funnet veien til Frøya denne helga. Et par klemmer fra Øyvind Høier var visst alt som skulle til, for dag 2 og 3 ble for alle sammen så mye bedre. Personlig kommer jeg best til å huske 6 magiske nedslipp på rad. Dette er sikkert en historie jeg kommer til å sitte å fortelle mine barnebarn en tynn dag i fremtiden, men da vil antagelig historien være så oppjazza, at det er best jeg får en kortversjon lagra på nett før fantasien min har sletta all form for realisme. Vi skulle fiske lysing og de 6 nedslippene starta med et smell. På 120m dyp knaller det til, og det kjennes digert ud... Utras, teorier og en del pumping senere dukker det opp en lange på 22,76kg. Den så myye større ut, mye grunnet lengden på hele 178cm. Dessverre var den tilsynelatende fyldige buken fylt med luft, men årets tredje langepers og endelig over 20kg på arten var digg! Etanolen begynte nå å strømme inn i unge Florø-Larsen, og det var itje vits å skru på korken.. For på de neste fem nedslippa gav en ganske syk serie med lysing: 7, 7.5, 8, 8.1 og 9.2 kilo..

Bytta tackler med de andre, pilket random rundt, lo og skålte. Men alle høvdingene skulle til meg nå. Calle i baugen og Irv i akter satt bort i mot fiskeløse under denne perioden, og kunne bare konstatere at akkurat nå nytta ingenting. Nå var det bare slik..

Bj%C3%B8rn_lange.jpg

22760gr og 178cm lange. Ny pers! Foto: Irvin Kilde

Foto+Carl+Oscar+Raphaug.JPG

IMG_2052.JPG

Lysing+8.jpg

P9140156.JPG

P9140158.JPG

Lysing-bonanZa på kort tid! Bildene ble bare verre og verre i takt med regn og promille. Fotos: NKML

P9150170.JPG

Solid forbedring av glassvarpersen. 940gr. Foto: Carl Oscar Raphaug

IMG_2014,+redigert.jpg

Dobling av skjellbrosmepersen. 820gr + en skjell-sulten Calle. Foto: Irvin Kilde

IMG_1971+%25281%2529.JPG

Brislingjazz på tur i Karnic-yachten til Irvin. Ny pers og close til specimen. 18,6gr. Foto: Irvin Kilde

r%C3%B8dflekka.jpg

Årets siste tilskudd til artslista og art # 102 rødflekket kutling 22,3gr., tatt med broderen i Stavanger. Sendte inn krav på nrek på denne. Foto: John Olav Florø-Larsen

R%25C3%25B8dhai.jpg

Veien til Gullkroken 2013...2 døgn på jakt etter JOFLs art #100. Endte i lite søvn og mye nei...

Foto: John Olav Florø-Larsen

20131013_185026.jpg

Hvittingsatsning i Trondheimsfjorden gav en topp på 1820gr. Foto: Irvin Kilde

IMG_1553.JPG

Guiding av SMS etter conger i Trøndelag. Det endte med art #108 til sprudlevann-mannen, og fisken var i selvfølgelig i kjent SMS-size..

IMG_1529.JPG

Fikk bitra opp en selv også denne kvelden. Ny pers og 6kg blank. Foto: Sverre M. Selbach

IMG_3829.jpg

Årets siste tur ble sammen med John Olav og Kenneth, på jakt etter spisshalet kutling i Ryfylke. Spotten var klar og med #18 krok på 23-24 meters dyp flekka vi tilsammen opp 12 kutlinger fra snaue 1gr til 4,2gr. Spisshaletkutling ble det ikke , men de var noen rare sandkutlinger.. Min største av mine 6stk var 3,9gr, så isåfall så ble det ihvertfall en liten pers helt på tampen av året. Foto: John Olav Florø-Larsen

2013 var et ganske greit år, og nå mens jeg sitter å samler sammen alt så er det en del øyeblikk her jeg aldri kommer til å glemme. 2014 er i gang og en del planer for året er lagt. Så satse eg på at 2014 blir vel så bra som 2013!

Takk te adle dokker eg har vert på turer me igjennom året. Dokker e ein skikkelige jazzgjeng :) Å være med med i NKML-gjengen e et privilegium uden sidestykke, men eg må sei at eg også har møtt på ein del riktig bra folk ellers rundt i landet også i 2013, som velvillig har delt med info, kunnskap og guiding. 10+

Hentet fra: http://nidarosiensis.blogspot.no/2014/01/bjrn-2013-et-godkjent-fiskear-med-noen.html

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.