Gå til innhold
Fiskersiden

Humminbird 728x - Noen erfaringer?


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøre et av disse: http://www.seakingmarine.no/720-humminbird/492836-ekkolodd-728x ..

Loddet skal sitte på en 16fots båt og brukes til dorging og havfiske på Sørlandet. Det er tvilsomt om jeg kommer til å fiske noe dypere enn 200m...

Jeg regner med at den svingeren som følger med holder til mitt bruk?

Det står maks dybde 450m.. Hvor riktig er dette (når loddet skal brukes i havet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette loddet klarer noe på 200 meter.

Jeg brukte dette loddet før (http://store.humminbird.com/products/740560?product_id=cde654bb0fa53477b58e2a496c936357 ) og det klarte kanskje maks 160 meter i sjøen.

Dette loddet hadde jeg mye problemer med.Har også brukt andre Humminbird lodd og har ikke så god erfaring med disse.

Anbefaler å kjøpe deg et fargelodd,det er som dag og natt mot et sort-hvit lodd.

Har jeg vært deg så har jeg lagt i litt mer kroner og kjøpt dette i stedet ( http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-200-hyb) Dette tror jeg du bli mer fornøyd med.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, gutter

jeg har også planer om å kjøpe ekkolodd, mitt gamle begynner å bli , vel, gammelt. cæsar, hvilke problemer hadde du med humminbirdloddet. Og hva mener du med maks 160 m. Var de maksdyp for effektiv fiskeleting, eller maxdyp for bunslaget.. Har blitt litt forvira av dette med forskjellene på ferskvann og saltvann, og at mabdybde opopgis i ferkvann. (og kanskje litt mistenksom også). norske forhandlere burde vite at de aller fleste ekkolodd de selger skal brukes i sjøen. Kan forøvrig nevne at alle ekkolodd jeg har vært borti har en effektiv letedybde på ca en tredel av effektiv bunndeteksjon, det gjelder proffutstyr i 100k-klassen også. Mitt gamle lodd er forøvrig også et humminbird,dengang jeg kjøpte det var det tt toppmerke, men ting kan jo ha forandra seg. Det er oppgitt til 180 m, og tar bunnen fint ned til det. Fiskeleting fungerer ned til ca 100m, dypere enn det er det bare størfre stimer som synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette loddet klarer noe på 200 meter.

Jeg brukte dette loddet før ( http://store.humminbird.com/products/410759/778c) og det klarte kanskje maks 160 meter i sjøen.

Dette loddet hadde jeg mye problemer med.Har også brukt andre Humminbird lodd og har ikke så god erfaring med disse.

Anbefaler å kjøpe deg et fargelodd,det er som dag og natt mot et sort-hvit lodd.

Har jeg vært deg så har jeg lagt i litt mer kroner og kjøpt dette i stedet ( http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-hdi-200-hyb) Dette tror jeg du bli mer fornøyd med.

Jeg er en anelse skeptisk til Lowrance... Noe sier meg at de er for dem som er glade i å trykke.. Jeg HATER å måtte trykke en hel masse... Jeg begynner å kaldsvette hver gang jeg skal sende SMS på mobilen så teknisk insikt har jeg ikke... Når jeg skal ha ekkolodd, tenk DET ekkoloddet hadde passa fint for bestemor på 142år.. Er min frykt mtp Lowrance lodda nogenlunde velbegrunnet?

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en anelse skeptisk til Lowrance... Noe sier meg at de er for dem som er glade i å trykke.. Jeg HATER å måtte trykke en hel masse... Jeg begynner å kaldsvette hver gang jeg skal sende SMS på mobilen så teknisk insikt har jeg ikke... Når jeg skal ha ekkolodd, tenk DET ekkoloddet hadde passa fint for bestemor på 142år.. Er min frykt mtp Lowrance lodda nogenlunde velbegrunnet?

Nå har jo disse lodda en auto funksjon, så slipper du å drive å trykke hvis du ikke er komfortabel med det.

hei, gutter

jeg har også planer om å kjøpe ekkolodd, mitt gamle begynner å bli , vel, gammelt. cæsar, hvilke problemer hadde du med humminbirdloddet. Og hva mener du med maks 160 m. Var de maksdyp for effektiv fiskeleting, eller maxdyp for bunslaget.. Har blitt litt forvira av dette med forskjellene på ferskvann og saltvann, og at mabdybde opopgis i ferkvann. (og kanskje litt mistenksom også). norske forhandlere burde vite at de aller fleste ekkolodd de selger skal brukes i sjøen. Kan forøvrig nevne at alle ekkolodd jeg har vært borti har en effektiv letedybde på ca en tredel av effektiv bunndeteksjon, det gjelder proffutstyr i 100k-klassen også. Mitt gamle lodd er forøvrig også et humminbird,dengang jeg kjøpte det var det tt toppmerke, men ting kan jo ha forandra seg. Det er oppgitt til 180 m, og tar bunnen fint ned til det. Fiskeleting fungerer ned til ca 100m, dypere enn det er det bare størfre stimer som synes

Det har nok skjedd mye de siste årene når det gjelder utvikling av ny teknologi.Har også et inntrykk av at Humminbird har sakka akterut når det gjelder ekkolodd teknologi.

Dette Humminbird 788ci hadde jeg mye problemer med kartplotter og med mye støy på ekkoloddet.

Ekkoloddet fungerte brukbart på grunt vann i sjøen,Men til fiske leting på dypere vann fungerte det dårlig.

Men du får mye bedre ekkolodd til den prisen som dette Humminbird 788ci koster

Husk det er mye alger og dritt i sjøvannet som bremser signalene, spesielt om sommeren.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal se fisk på 200m så trengs det noe helt annet, både når det gjelder ekkolodd og svinger.

Men hvis budsjettet er 2000 kr så er dette det beste valget:

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-mark-5x-pro

For å kunne håpe på å se fisk på 200m så er Lowrance Elite-5x HDI med en P66 svinger absolutt rimeligste alternativ. Dette er samme ekkolodd som i HDS. Må være HDI utgaven og ikke den tidligere modellen som ikke har HDI i modellbetegnelsen. Jeg garanterer langt fra at en vil se fisk på 200m, men det kan være mulig. For garantert å kunne se fisk på 200m trengs en TM260 svinger til ca 10 tusen. Elite-5x HDI loddet er mer enn godt nok når det kombineres med riktig svinger for oppgaven.

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-5x-dsi-usvinger

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/hekkmontert-svingere/p66-dt-50200khz-hekksvinger

Lowrance sine lodd er både mye bedre og mer brukervennlige enn Hummindbird. Dagens Hummindbird brukerinterface ligger bak Lowrance LCX-15MT som jeg kjøpte i 2001 i brukervennlighet.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor budsjettet, så hadde jeg kjøpt utgående modell Lowrance Elite 4 (Ikke den som heter DSI). Den finner du på tilbud under budsjettet ditt hvis du shopper litt rundt.

Lowrance vs "auto".

Kabinbåten er konvertert fra Furuno til Lowrance, nettopp fordi den brukes av andre enn meg og "auto" selv på forrige generasjon Lowrance HDS er bedre enn Furuno, og definitivt bedre enn Humminbird. Jeg ble såpass imponert av det skiftet at Humminbirden i lillebåten ble byttet til Lowrance året etter. Nå er jeg en "trykker" uansett, men jeg er helt enig med abbor i at auto på Lowrance overgår auto på Humminbird med god margin. At Lowrance blir enda bedre med litt trykking er en annen sak. :)

Det er fult mulig å bruke kun Power og ingenting annet. Men skifter man dybde, vanntype og øvrige forhold får man mye mer ut av elektronikken ved å justere innstillingene etter forholdene. Det finnes ingen ekkolodd på markedet som både gir perfekte bilder på 2 meter i ferskvann og 200 meter i saltvann uten at man trykker litt på de. Spør du meg så finnes det heller ikke ekkoloddgivere (altså den dingsen som sender ut signalet) som er egnet for både 2 meter og 200 meter, men det blir en annen sak.

Som abbor vil jeg også peke trådstarter i retning av Lowrance Elite HDI. Rent ekkolodd får du fra ca 2.500 og kombienhet med både ekkolodd og kartplotter får du fra ca 3,500. Disse enhetene har den samme ekkoloddmodulen innebygd som mine egne enheter til vesentlig mere penger og er veldig bra. Standardgiveren er helt ok for å se fisk ned til 30-40 meter, og du vil se bunnen på de fleste dybder det er aktuelt å fiske på i Arendal. For litt mer penger kan du kjøpe 50/200/455/800 giveren i steden for den rimeligere 83/200/455/800 giveren, og få bedre resultater på litt dypere vann. Det dypeste jeg har vært i saltvann med mine egne HDS og 83/200-giver er ca 250 meter, og det var ikke noe problem.

Under gode forhold bør det være mulig å nå vesentlig dypere enn det, men du må over på helt andre prisklasser av ekkoloddgivere hvis du skal ha noe håp om å se fisk på slike dybder. TM260 som abbor snakker om er et bra sted å starte, men jeg ville også gått for en større skjerm, for 200 meter med vann komprimert på en 5" skjerm vil kreve mye zooming for å bli noe å lete etter fisk med. Tenk 10" og gjerne enda større, fortsatt med endel bruk av zoomfunksjonen. (Og tenk 20-dobling av budsjettet mens du er i gang.)

Oppsummert: Utgående Elite innenfor budsjett, eller sprekk budsjettet og se på Elite HDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke være enig i at furuno er noe dårligere en Lowrance.

Kjøpte dette Furuno FCV - 627 i fjor og dette er det beste ekkoloddet som jeg har brukt ( http://nettbutikk.serco.no/ekkolodd/nyhet-furuno-ekkolodd-fcv-627/prod200000198.html )

Dette er meget enkelt i bruk og gir bilder uten noe som helst støy av noe slag så dette er et kjempelodd.

Men det koster selvfølgelig også mer en hva du har tenkt å bruke på ekkolodd.

Kombinert med en Airmar B60 gjennomgående svinger så fungerer dette meget bra.

I sommer med mye groe og skitt i sjøen så klarte dette godt over 300 meter.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

En ting til.. I båten står et Humminbird Pmax som fulgte med da jeg kjøpte den (aner ikke hva slags svinger). Den funker forsovit greit når jeg er innaskærs og fisker, men den klikker med en gang jeg kjører fortere enn 5-6 knop (Ekkoloddet skal ha meg til å tro at der er 180m vann under meg og store fisk på 120m selv om jeg aldri har hatt båten dypere enn 50m).. Er dette noe jeg må lære meg å leve med om jeg går for en Lowrance elite4 med 82/200 svinger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke være enig i at furuno er noe dårligere en Lowrance.

Kjøpte dette Furuno FCV - 627 i fjor og dette er det beste ekkoloddet som jeg har brukt ( http://nettbutikk.serco.no/ekkolodd/nyhet-furuno-ekkolodd-fcv-627/prod200000198.html )

Dette er meget enkelt i bruk og gir bilder uten noe som helst støy av noe slag så dette er et kjempelodd.

Men det koster selvfølgelig også mer en hva du har tenkt å bruke på ekkolodd.

Kombinert med en Airmar B60 gjennomgående svinger så fungerer dette meget bra.

I sommer med mye groe og skitt i sjøen så klarte dette godt over 300 meter.

Jeg sa ikke eksplisitt at Furuno var dårligere enn Lowrance, jeg sa at det ble byttet ut, og at HDS er bedre på auto. På den tiden gikk kabinbåten i Vansjø, og Lowrance HDS er definitivt bedre på de dybdene som er der (stort sett grunnere enn 10 meter.) Jeg hadde omtrent det samme som deg, med en Airmar P66.

Jeg anser meg selv som relativt teknisk, men jeg fikk aldri den kombinasjonen til å fungere skikkelig på under 10 meters dyp. På dybt vann fungerte det meget bra dog.

Takk for svar!

En ting til.. I båten står et Humminbird Pmax som fulgte med da jeg kjøpte den (aner ikke hva slags svinger). Den funker forsovit greit når jeg er innaskærs og fisker, men den klikker med en gang jeg kjører fortere enn 5-6 knop (Ekkoloddet skal ha meg til å tro at der er 180m vann under meg og store fisk på 120m selv om jeg aldri har hatt båten dypere enn 50m).. Er dette noe jeg må lære meg å leve med om jeg går for en Lowrance elite4 med 82/200 svinger også?

Det er sannsynligvis en konsekvens av dårlig plassering av ekkoloddgiveren. Det kan du oppleve uansett hva du kjøper.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Der fikk jeg kanskje svar på det jeg lurte på. det er dybde og bunnforholdene som er interessante for meg på 2-300m dyp. den lowrancepakken som abbor linka til ser ut til å oppfylle krava mine.Støy, eller debris som det heter på fagspråket er vanlig på alle ekkolodd, det er avhengig av hvor bra man stiller det inn, og hvilke filterfunksjoner det har. grunnen til at jeg er litt opptatt av dette er nytteverdien i fiske etter bunnfisk som lange og brosme (kveite også for den del) der bunntype, dybde og topografi kan leses av.

jeg regner med at dette loddet har bunnforstørrelse som er justerbar, slik at man kan se bare vannsøyla like over bunnen? Denne funksjonen er vital for fiskeleting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg regner med at dette loddet har bunnforstørrelse som er justerbar, slik at man kan se bare vannsøyla like over bunnen? Denne funksjonen er vital for fiskeleting

Ja det kan du. Du kan også bruke "splitt zoom" som deler skjermen i ett bilde hvor du ser fra en gitt dybde og ned til bunnen, og ett bilde som viser hele vannsøylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.