Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske på sørlandet 2005


ErikR
 Share

Recommended Posts

Så nærmer vi oss atter en gang en ny sesong. Og vi gleder oss vanvittig til den første laksen sitter. På denne tråden kan dere legge inn rapporter og legge inn bilder fra deres turer, samt debatere.

Så håper vi på en bedre sesong enn ifjor. Skitt fiske til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var en tur oppover elva i dag. Mye vann.. Kan tenke meg at det går ca 100 kubikk nå. Håper den går ned litt til onsdag så laksen går oppover til sone 3. Mye vann også ovenfor Laudal, så det er sikkert en del laks som allerede har gått opp i sone 4. Ingen fisk som var oppe, men har sett en del på tidligere turer så de finnes[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faan å jeg gleder meg!!! I 3 måneder framover blir det laksefiske for alle penga! Er så (u)heldig at jeg er arbeidsløs fra 1 juni. Favorittelven min er Mandalselva. Kommer omtrent til å bo i elva hele sommeren.Digg!!!! Fluestanga er klar,og fluene har ankommet i posten fra Bjerkreims største lakseguru Steinar. ÅÅÅÅÅ Klarer ikke vente lenger! Måtte ned til Glomma forrige dagen,bare for å kjenne på elve-følelsen med fluestanga! Håper fisken kommer seg fort opp i sone 3,da det nesten er umulig å få kort i sone 2 :-( Hadde satt kjempepris på om noen som bor og fisker der nede hadde slengt over en melding til meg når sone 3 fiske er klar for fiske. PÅ forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra mandalselva.

har fisket tilsammen 3 kvelder. få fiskere og enda ferre fisk. fisker i sone 3. her kommer ikke fisken opp haugefossen. elva bør ned til ca 50 kubikk.

fisket sammen med roar velle og hans venn skjalg igår. hyggelige folk. unner dem et par laks, når de er så ivrige at de kom tidlgi i juni. synd at velle knakk 2 håndsen. reiser snart ned og fisker med dem ikveld. rapport kommer.

siste nytt: det er fisk på gang fra haugefossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Kort fiskerapport fra mandalselva:

Søndags morgen var vi fortsatt sterk i troen. Nå skulle det taes laks. stor laks[ :D ] Vi startet nedenfor klekkeriet. Med meg øverst og Skjalg ved svingen. Etter en god stund hogg det skikkelig til i flua, og dyret tversnudde nedover i stryket. Tok med seg det som var av skyteline og klump. Skyteline på 70 meter....da måtte jeg bare løpe etter pga den var på vei rundt svingen. fikk ikke startet løpingen før den var rundt svingen. det gikk styggelig fort, klarte knapt registrer hva som skjedde. Dyret var oppe og viste seg flere ganger nedover stryket. Den gikk helt over på andre siden, og jeg hadde fortsatt null kontroll på stangen. Fy fa***!!!!! svære greier!!

Kompisen hørte jeg brølte og skreik, og lurte vel mer eller mindre på om jeg hadde falt på elva. Etter å ha passert kompisen stod han nok å smilte lurt bak ryggen min. [} :) ] Etter 5-6 hundre meter i elva slapp den. Jeg satte meg ned med blodsmak i munnen og følte meg veldig heldig at gnageren ikke stakk av med både stang og klump. Hadde nok aldri klart å få på land en seig bever....[ :D ]

Ellers hadde vi en veldig trivelig tur nede på sørlandet. Med god guiding fra Erik. Takk for det.

Fra 21 grader og lettkledde sørlandsdamer fartet vi motvillig hjemover. Kvinesheia; 13,5 Runaskaret; 8,5 grader Ålgård: 9,0 og Stavanger 9,5.[ :) !][ :D !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

15 foter og billige klumper anbefales til beverfiske. Enn vet aldri hvordan kampen ender. Nokså spennende det bever fisket.

Joda, MP. Farter oppover mot trøndelag forhåpentligvis i slutten av måneden. Må bare ta opp noen av de lokale mellomlaksene når Bjerkreim starter 15 juni. Ser ut til å bli meget bra der i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja synd den slapp roar.

Var svært uheldige med forholdene. det irriterer meg grenseløst at maktsyke agder energi skal tappe. bla. manflåvann. de kjører jo for fulle mugger. bare vente å se til elva faller. da tror jeg det skulle gå bra med fisk opp elva. om 2 uker tipper jeg det er en bra sjanse til å få den i sone 3.

takker skjalg og roar for hyggelig selskap!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i elva. er så ufattelig dødt at det skulle ikke vært lov!

ikke i sone 2 er det fisk engang!

traff RuneA fra forumet, hyggelig fyr. hadde ikke kjent eller sett noe han heller de 2 dagene han hadde vært der. tror det går lang tid før min første er på land i år. agder energi skulle vært skamslått. de senker og hever vannet som de vil. fryktelig feil så tdilgi i sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempen har variert mellom 9 og 11 grader avhengig av vær og vannføring. Dette er ikke kaldt! Man bør ikke sammenlikte junifisket her sør og junifiske i trøndelag/finmark. Lenger nord er elvene gjerne flomstor pga snøsmelting og tempen kan ligge rundt 4-5 grader. Da snakker vi synk 3 eller mer..Jeg ser ingen grunn til å bruke synk når tempen er over 10 grader. Dette er jo trivselstemp for fisken og den stiger gjerne opp å plukker ei flue som fiskes med int/flyt. Problemet i mandalselva er rett og slett at det har gått opp svært lite fisk enda. I tillegg har noe en del fisk gått opp i sone 4 når regnet kom uka før åpningen.

Slik jeg ser det nå er vannføring (65 kubikk kl 10 i dag) og temperatur helt topp, bara fisken mangler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.