Gå til innhold
Fiskersiden

Kystemeite Haugalandet


Lars
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle opprette en tråd for de som driver med kystmeite på Haugalandet.

Del gjerne rapporter fra fisketurer, fangster, steder, tips & tricks, etc

Kan begynne med min blanke-tur til Hemnes-sanden på Karmøy i går.

Flott plass, men ingen fangst. Fisket med både makrell-strimmel og kokt reke som agn. Eneste som fikk bait-runneren til å tikke litt innimellom var en kald vind og bølger som skyllet innover sandstranden.

Tar gjerne turen tilbake en annen gang. Har også tenkt å prøve Sandhåland-sanden på andre siden av den odden som vises til venstre i bildet under.

12902165904_0ebc8ca02b_z.jpg

12902036343_6b7bba3f4b_z.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser ut for at det er ganske grunt her. Min erfaring er at på denne tiden av året må du gjerne være fra 10m og nedover pga kaldt vatn, hvertfall på dagstid. :-)

Takk for tipset Joost.

Ja det er veldig lang-grunt på Hemnes-sanden. Skal prøve meg lengre ut neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det litt for grunt på denne tiden av året ja du må nok komme deg på en plass hvor det blir litt dypere så Joost.L sier :)


Men sandhåland sanden kan være en bra plass :) Men på Sandve sanden er det bra for mye rart som blandt annet Fjesing, Piggvar, Slettvar, Sandflyndre, Lyr og andre arter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slettvar på Sandve? Kult!

Er ikke helt sikkert på det jeg vett ikke hvorfor jeg sa Slettvar for det er jeg ikke sikker på men Piggvar er det. Men de andre plassene jeg vett om hvor piggvar blir tatt flere ganger (Piggvar plass) har jeg også hørt at slettvar er blitt tatt så regnet nesten med det :P Men kan være det ikke er det.

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er det Sandvesanden det er snakk om har jeg ikke sett noe Slettvar der men mulig noen andre har det.

Piggvar er det en del av men ikke alle som får den på første forsøk så det er ikke akkurat "stimer" av de der ;)

Fjesingen er jo også en morsom fisk det er en del av på Sandvesanden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at dette kan bli en fin tråd etterhvert.

Har fått piggvar på hver eneste strand langs vestsiden av Karmøy. Burde være en smal sak i huke av piggvaren på artslista hvertfall. Ellers florerer det med skrubbe og sandflyndre på de aller fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå??! Hehe! Ja der kan man se!

Er den vanlig å få da? Første for meg den og :)

Den er veldig vanlig ja, er den mest vanlige leppefisken tror jeg. Den største o da, kan bli flere kilo disse. Men hvor stor var den da?

Edit: men gratulerer med ny art da :D

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne veide rett rundt kiloen, så ikke av de største.

Jeg kommer fra Lofoten, og der oppe har vi ikke slikt :)

men da er det jo en bra start det :) og kilo fisk av denne er ikke så gale det til og være den første av den arten :)

men vi burde kanskje ikke bruke dette innlegge til og diskutere dette

Endret av blackfish13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.