Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til hode sluker opp til 7gram


ViktorS
 Share

Recommended Posts

Hei

Skal prøve meg på UL-fiske til sommern. Har kjøpt meg en daiwa Presso 5'6" 1-7g, samt en shimano symetre 500fd.

I den sammenheng trenger jeg nye sluker, da alle jeg har er fra 10-15gram... Noen tips til hva jeg kan kjøpe? Er også på utkikk etter fluer med litt vekt, som man kan kaste ut med denne stanga. Finnes det fluer med vekt på 3-4 gram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 og 7 grams spesial. Sølv og kobber.

99% av fisket mitt etter ørret er med disse. Resten er med 4 grams spinnere.

Som du ser av slukutvalget mitt så trenger jeg ikke å bruke mye tid på fisketur til å tenke på hva jeg skal fiske med. Bruker heller tiden til å fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møresild og sildesluker i små vektklasser kan være killere der det er stor fiskespisende fisk. Har enda ikke merket noen forskjell på fargene...

Når det gjelder spinnere, så har jeg mest tro på Panther Martin og Mepps. Å velge en type å lære seg egenskapene er bedre en å ha et lass forskjellige typer.

Jeg fisker bare med spinnere når kastelengden er uviktig. Ofte når jeg bare 10-15 meter med en 4 grammer. Noe som er mer en nok når fisken står nærmere en det. Fisk står sjelden midt ute i vannet, men soser rundt langs land på jakt etter mat. Hold deg lavt i terrenget og snik deg frem og du vil ofte kunne se fisken helt inne på grunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildesluker etter ørret er ufattelig effektivt. Gul/oransje eller gul/grønn er meget effektivt i grumsete/uklart vann.

sølv er killer i klart vann og panservær. Etter mørkets frembrudd er nok mørke sluker med kontrast av sterk farge veien å gå.

Ofte så er 3pigget stingsild naturlig føde for ørret.

Møre silda er nok fin på ørreten. men dårlig kaste egenskaper på disse. Skal du kaste langt så er heller stingsild veien å gå.

Jeg bruker som regel Elbe sølvsilda. Men disse leveres kun ned til 18g.

PS: Jeg har tatt ørret ned til 250g på 18g sølvsilde sluk.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.