Gå til innhold
Fiskersiden

Bare småfisk på kremplass? årstid?


scampern
 Share

Recommended Posts

Fiska i dag 4 timer på et av mine bedre steder, der jeg tidligere har fått bra med middagslyr 0,5 til 2 kg og en og annen torsk.

Stedet er knallbra for lyr, det har jeg opplevd, men:

I dag fikk jeg 9 fisk, og i utgangspunktet høres det ut som en kjempetur for min del, men:

8 av 9 (6 lyr 2 sei) var ikke mer enn dobbelt størrelse av sluken de gikk etter :o

Hvor er foreldre/tanter/onkler blitt av?:P På ferie uttaskjærs??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles litt kaldt i vannet.

Lyren begynner i disse dager å trekke inn.

Større sei finner du som regel på grunner litt lengre ute.

Små sei er ofte inn med land.

Du bør få en og annen større lyr.

Men vent et par uker, så er det nok "normalt".

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyrfest fra land på mandag fra kl 20:00 til 22:00. Dro opp mellom 20-30 fisk, mesteparten lyr og et par småsei. Største lyren var mellom 1-1,5kg. Det var varmt i været og ca vindstille. Var ut mot åpent hav i fra land.

Er nok ikke dumt å fiske litt etter sjøørret nå, de beveger seg også utover nå vil jeg tro da temperaturen i sjøen tilsier det. Jeg får ingen sjøørret innerst i fjordene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, av de lyrene du fikk, hva varierte størrelsen mellom? (høres knallgøy ut ;))

Mine var mellom 50-150 gram (maks) så det var kun unger for min del som ville spise i går.

Prøver igjen på samme sted i dag, men skal flytte meg aktivt hvis størrelsen gjentar seg.

Hmm, jeg vil si de aller fleste var rundt 300g, fikk kanskje 5 stk rundt denne størrelsen hvor et par var litt større.

post-28896-0-17762900-1399018030_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masser av stor lyr inne. de er fullt opptatt med gyting og er trege i bettet. De jeg har fått har vært sprekkferdige fulle av rogn og melke. Står mye stor lyr en del dypere ned og de største jeg har tatt til nå i år har tatt nede på 30-40 m. Fiskere her i Mandal, som nå har stoppet lyrfisket for sesongen, har tatt masser stor lyr nede på 60-80 meter. det snakkes om at det aldri før har vært så mye lyr å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masser av stor lyr inne. de er fullt opptatt med gyting og er trege i bettet. De jeg har fått har vært sprekkferdige fulle av rogn og melke. Står mye stor lyr en del dypere ned og de største jeg har tatt til nå i år har tatt nede på 30-40 m. Fiskere her i Mandal, som nå har stoppet lyrfisket for sesongen, har tatt masser stor lyr nede på 60-80 meter. det snakkes om at det aldri før har vært så mye lyr å få.

Det samme gjelder stor SØ ( 3 kgs SØ er blitt hverdagslig, og ser ut som om disse er blitt støpt ut av samme form ) og det meste til havs : Eventyrlig !! Aldri opplevd maken i mine år på Sørlandet !! Bare synd at HA er å å si borte vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin stekefisk ;)

I dag var totalt endret, var et annet sted på samme øy og hadde lyr og sei bonanza! Beit i ett sett en stund, og alle var fin størrelse 500 gram-1 kg + , men klarte ikke få opp noen av de:P flere datt av rett forran trynet på meg.

Oppdagte at jeg er ikke flink til å lande lyr/sei, spesielt sei, fordi jeg lar den ikke slite seg ut. Mange av de var helt gira i vannoverflaten og rista seg løs! fantastisk dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder stor SØ ( 3 kgs SØ er blitt hverdagslig, og ser ut som om disse er blitt støpt ut av samme form ) og det meste til havs : Eventyrlig !! Aldri opplevd maken i mine år på Sørlandet !! Bare synd at HA er å å si borte vekk...

3 kgs sø?? Lopez, jeg må be om instruks på PM, den eneste sø jeg har lurt i år var såvidt 300 fram, hvis jeg overdriver litt.

Hvordan skal man sveive inn? Skal man ha rykk? Eller skal man variere tempo i samme innsveiving?

Er masser av stor lyr inne. de er fullt opptatt med gyting og er trege i bettet. De jeg har fått har vært sprekkferdige fulle av rogn og melke. Står mye stor lyr en del dypere ned og de største jeg har tatt til nå i år har tatt nede på 30-40 m. Fiskere her i Mandal, som nå har stoppet lyrfisket for sesongen, har tatt masser stor lyr nede på 60-80 meter. det snakkes om at det aldri før har vært så mye lyr å få.

Min mening er at lyrfisket antageligvis kommer til å bli bra lenge fremover. Stigende temperaturer og det at andre arter heller blir skattet kommersielt bør gi gode levekår for lyren??

Uansett: I dag beit det grei lyr. Jeg mener: Middagslyr, ikke stor lyr sånn sett men grei middagsstørrelse. Jeg mista MYE fisk i dag, antageligvis sei mellom 600-1200 gram (vanskelig å si for jeg fikk dem ikke nærme nok før de slapp), og jeg må innrømme jeg var litt klønete i planen for å få dem opp.

Til slutt skjønte jeg at seien måtte få tid til å ta ut endel sen og bli sliten før den skulle landes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sø er det vel kjapp innsveving med noe rykk og ett sekunds stopp i ny og ne som gjelder. Prøv deg litt frem. Treg innsveviing kan fungere bra det også. På enkelte plasser med noe artsmangfold ville jeg dratt på litt for å skille klinten fra hveten, hvis en først og fremst er ute etter hvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det livna til nå! Flytta meg noen meter og prøvde et annet sted på samme øy, og dro opp en 2,1 kg's lyr på en 40 gram's sildesluk :D

Første eller andre kastet for dagen, og kunne like gjerne gått hjem da:P

Har faktisk siden i fjor ikke fått større enn 1,85 kg fra land (torsk) så det var herlig å bryte 2 kg's grensen :D God middag ble det au;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.