Gå til innhold
Fiskersiden

Trøbbel med spinnere


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Noen spinnere trenger ganske stor hastighet for at skjea skal rotere ordentlig. Selv bruker jeg å starte innsveiv med et hurtig rykk slik at jeg får rotasjonen i spinneren i gang, og så senker jeg tempoet etterpå. Fisker du med ei lett stang kjenner du om spinneren går slik den skal.

Jeg har en gang vært borti noen billige hiroshima-spinnere som var umulig å få til å rotere. Så det kan jo være noe feil med dine, men det er svært sjelden. Personlig bruker jeg aldri hurtighekt eller svivels på spinnere.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust på strengen? Gras som har vikla seg inn? For tjukk streng gir for mykje motstand? Knekk/bøy på wiren? Evt er det ein skade på sjakkelen som held spinnerbladet. Om sjakkelen er bøygd kan det slutte å rotere. Slike skader skjer om du kaster i steinar etc.

Evt kan du skifte spinnertype om det ikkje er nokre åpenbare grunnar. Rekner med at det hjelper. Om det er ein gammel versjon av favorittspinneren, må kanskje denne restaurerast...

Eg lager spinnere til laks. Send PM om det evt skulle vera noko meir. Fort gjort at eg gløymer denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi igjen og takk for kreative løsninger :)

Jeg har prøvd alt fra rådyre til dritbillige spinnere. Alt fra Mepps og Panther martin til UL spinnere fra ebay og billigsett fra europris.

Helt nye spinnere. Tatt rett ut av pakka.

Alt med samme resultat.

Faktisk er det sånn at dess dyrere og bedre spinneren er jo mer roterer hele bruket. Ofte roterer det helt opp til et stykke opp på sena.

Jeg har prøvd 0.16, 0.20, 0.25 mono og 0.12 multiline.

Alt med samme resultat.

Jeg begynner å få seriøse mengder grå hår av dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerene spinner....ingen tvil om det...problemet er bare at hele spinneren spinner.

Ikke bare bladet, men hele spinneren og rotasjonen forplanter seg ut i hempsvivelen og noen cm opp på sena.

Jeg har selvfølgelig prøvd ut alt som står i min makt før jeg spurte om råd her.

Jeg satt sammet utstyret og tok et bilde for å vise dere, men jeg får ikke lasta opp bilde her.

Bildet viser heller ikke noe mer uvanlig enn en spinner festa på en hempsvivel som er knyttet med en slukknute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vil nok alltid spinne ein del. Bare vanskeleg å sjå på enkelte runde spinnere utan fargekombinasjonar som viser dette eller vinger som på Flying C. Så lenge bladet spinner som det skal er vel alt greit?

Det er også mylig å småjustere sjakkelen med ei nebbtang om det er for trongt mellom der strengen er snurret øverst og kroppen og perla over kroppen. Kan redusere litt friksjon sånn enkelte gonger, men ikkje slik at all rotasjon forsvinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg de kan svare på de som lager spinnere.

Jeg har bare aldri før opplevd at alt fra 10 cm oppe på sena og ned til kroken roterer.

Når jeg tidligere har fiska med spinner har skjea rotert rundt spinnerkroppen.

Det skjer ikke nå.

Jeg fisker med det samme utstyret også.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.