Gå til innhold
Fiskersiden

Xenons paradoks


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Xenon var en av disse latsabbene som tilbrakte all tid med å sitte på agoraen og pimpe gratis vin.

Og den eneste forutsetningen de hadde var at de nå og da måtte komme opp med noe som hørtes klokt ut.

Da det var xenons tur fikk han ideen om at hvis en skilpadde får litt forsprang vil aldre Akilles kunne ta den igjen. Nettopp med at når akilles hadde sprunget til der skilpadden var hadde skilpadden flyttet seg litt, også videre og videre. Dette høres sikkert mere fornuftig ut med masse vin i kroppen og sol på skallen, men likefullt er det et paradoks.

Og nå lurer dere vel fælt hvordan dette kan ha noen relevans til fisking, men alt til sin tid.

Det jeg hadde behov for var å sitte et sted der ingen snakker til meg og skue utover hav, men vindforholdene var ikke helt gunstig til båttur.

Dermed bestemte jeg meg for en tur til Ormhilleren. For å se hva som kom innom der nattestid.

Lørdagen ble jeg vekt altfor tidlig av en ivrig seksåring som roper "Pappa du må våkne, det er sommer!"

Og så våknet jeg da, nok en natt med alt for lite søvn. Men jeg hadde en plan for hvordan det skulle fikses.

Rundt firetiden var jeg ute på plass, bare åtte timer for "tidli", og rigget meg godt til med strandtelt. Inni der satt jeg med bare shorts, mens rundt meg sprang folk i allværsjakker og lignende.

Vel har Per Petterson neppe tenkt en vettug tanke i sitt liv, og bøkene hans har dybde omtrent som blekktykkelsen, men de hindrer ikke han i å være en god historieforteller. Så der satt jeg og leste om Tommy og Jim, mens jeg smånippet på en øl. Tanken var å lese litt, bli døsig og sove et par timer for å være klar til dyst rundt tolvtiden. Men neimen om jeg sovnet. Selvom trøttheten herjet i kroppen. OK, da får de bli plan B, Store mengder kaffe med litt godt oppi.

Sola hadde knapt rukket å leke Borte-Bø bak åskammen før det kom et skikkelig run. Den satt ikke, og var såpass typisk lyrerun at jeg ikke tok det så nøye. Nå begynner moroa, tenkte jeg, og sovnet.

Jeg åpnet øynene i tretiden, og ytret noen eufemismer for pokkern, og sov litt til.

Ca klokka seks ble jeg vekt av roping. Det holder vel å si at et av ordene var "makrelskij".

Disse tre karene stilte seg opp en meter fra meg, og en halvmeter i mellom seg og begynte å denge sluker i alle retninger mens de ropte til hverandre. Snørene mine kom opp, og de var nå høflige nok til å be om unnskyldning og skylde på vinden. Den hadde forøvrig tatt seg kraftig opp fra de 11 sekundmetrene det var da jeg sovnet.

Jeg lempa ut en hekle og dro opp fire makrell. To til grillen og to til agn. Mens jeg satt der og spiste nygrillet fersk makrell rett fra grillen, slo det meg at det finnes verre måter å tilbringe en søndags morgen.

Men vinden ulte som en skog i transylvania, og makrelskijgutta fortsatte å rope, og jeg ble rett og slett lei av å høre på det. Jeg pakket sammen og gikk.

På bussholdeplassen kunne jeg da konstatere at det var to timer til neste buss. Med masse makrellkrefter i kroppen fikk jeg ideen å begynne å gå hjemover, og se hvor langt jeg kom før bussen tok meg igjen. Og det er her xenon kommer inn. Hvis paradokset hans slo til ville det bety at jeg måtte gå hele veien hjem. Og jeg er ikke så sprek at jeg går nesten fire mil med full surfopppakning på ryggen.

Ute i øygarden er det fine brede gangstier, så det var faktisk ganske koselig å tusle bortover, men når jeg begynte å nærme meg ågotnes forsvant de, og da var det ikke så trivelig lengre, og etter at jeg fikk se min første vestlandshoggorm i grøftekanten, var det ikke så fristende å gå i den heller.

Dermed stoppet jeg på Vindnes. Og hadde da gått 10,7km på underkant av to timer.

Og jeg ville lyve grovt hvis jeg påsto at jeg ikke kjente det i kroppen. Sandaler er forøvrig ikke noe egnet fottøy for langtur. og jeg kan ikke huske at xenon sa noe om hva som skjedde hvis skilpadda stoppet. (Kanskje akilles snublet i den?)

Alt i alt en lang tur i timer, men nesten ikke fisking, Og noen fine stunder så absolutt.

Kanskje man ikke må få Nrek hver gang for å ha en fin tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid godt skrevet, og opplevd fra deg :) Den plassen er alltid magisk når man får et øyeblikk der for seg selv (fisk eller ikke fisk).

Men ja de makrelskijgutta... De er der i bøtter og spann hele sommeren (bortsett fra i de mørkeste timene).

Det pleier å henge en i hver fjellhylle på venstre flanke, mens på høyre siden står de linet opp på rekke og rad.

Slukene hagler igjennom luften i alle retninger. (Anbefaler hjelm og vernebriller). Pleier å ta det som et tegn om at det er på tide å pakke sammen.

Gikk til Vindenes med alt surfutstyret? :| Blir det maraton neste nå? :lol:

Har hatt nok med å komme meg tilbake til P-plassen før jeg kollapser i ren melkesyrespreng og er mer eller mindre helt dehydrert...

Har heldigvis tatt lærdom, og begynt å pakke litt lettere i senere tid... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid godt skrevet, og opplevd fra deg :) Den plassen er alltid magisk når man får et øyeblikk der for seg selv (fisk eller ikke fisk). JEPP.

Men ja de makrelskijgutta... De er der i bøtter og spann hele sommeren (bortsett fra i de mørkeste timene).

Det pleier å henge en i hver fjellhylle på venstre flanke, mens på høyre siden står de linet opp på rekke og rad.

Slukene hagler igjennom luften i alle retninger. (Anbefaler hjelm og vernebriller). Pleier å ta det som et tegn om at det er på tide å pakke sammen.

10363877_10152043865416574_8982990321361

Klar for neste tur

Gikk til Vindenes med alt surfutstyret? :| Blir det maraton neste nå? :lol:Maraton med surf , ny OLgren? Kan også legge inn Casting så det blir en skikkelig triathlon av det

Har hatt nok med å komme meg tilbake til P-plassen før jeg kollapser i ren melkesyrespreng og er mer eller mindre helt dehydrert...

Har heldigvis tatt lærdom, og begynt å pakke litt lettere i senere tid... :rolleyes:

Og dere andre, takk for at dere tar dere tid til å svare

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.