Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Horten/Vestfold området


Torulfsen
 Share

Recommended Posts

Heisann mine fiskeglade venner. Jeg og noen venner har gått lei av lange timer med lite napp og mye tang. Vi har fisket på løvøya, på brua og litt rundt på øya, med lite lykke. Lurer på om noen har tips til gode fiskeplasser i Horten eller plasser ikke så langt i fra Horten.

Takk for svar :)

Endret av Torulfsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk i Holmestrand og Sande på kveldene og tidlig morgen. Fikk opp noen smålyr og et par sjøørreter på 3-400gr i går kveld + mistet en god del større. Flere ganger var stimen utenfor kasterekkevidde på flua men hadde vært innenfor haspelrekkevidde så om du har slukstang og Toby, Taiga og/eller Møresild så tror jeg neppe du blanker nå om dagen :) Rask innsveiving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk i Holmestrand og Sande på kveldene og tidlig morgen. Fikk opp noen smålyr og et par sjøørreter på 3-400gr i går kveld + mistet en god del større. Flere ganger var stimen utenfor kasterekkevidde på flua men hadde vært innenfor haspelrekkevidde så om du har slukstang og Toby, Taiga og/eller Møresild så tror jeg neppe du blanker nå om dagen :) Rask innsveiving.

Hvor snakker vi da? Er bogebukta det beste oppover der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det makrell som er målet så er det en del muligheter i det nevnte området. en enkel plass å prøve er seilerhytta ytterst i kaianlegget i Holmestrand. har fått helt greit med makrell ved hytta og lenger innover steinmoloen. sundebrygga og felleskjøpet er jo de plassene med mest folk og mye makrell. her ofte så tett om saligheten at det til tider blir for drøyt, men som sagt finnes det fisk i mengder. en annen plass er den lille og etterhvert ganske ødelagte trebrygga mellom felleskjøpet og peter pan(den hvite fabrikken sør for byen).

har dere lyst på en gåtur med innlagte klatre/klyve- etapper så er det bra med makrell i det dype og strømfylte farvannet rundt mulodden. tuppen og yttersida er det som er aktuelt uten båt. innsida er kun for båter og fugler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i Sande rett forbi (øst) for gamle papermill samt i Holmestrand Bogen området Øygarden. I tillegg i mulvika (naboer som er svært lite interessert i fiskere) og mulodden. Frebergsvika er også bra samt Løvøya fra brua og mot Holmestrand.. Alt dette er gode plasser men i grunn er det gode plasser så si hele veien fra Sande til Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fortsatt hadde vært masse gode plasser på strekningen hadde jeg aldri startet med å skrive om Friluftsfjorden. Man blir temmelig fort lei av makrell. Har en sønn som fisker rundt Holmestrand og det er ikke mye han får. Snakker man med andre som fisker på strekningen Horten - Holmestrand er det langt mellom dem som har fått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fortsatt hadde vært masse gode plasser på strekningen hadde jeg aldri startet med å skrive om Friluftsfjorden. Man blir temmelig fort lei av makrell. Har en sønn som fisker rundt Holmestrand og det er ikke mye han får. Snakker man med andre som fisker på strekningen Horten - Holmestrand er det langt mellom dem som har fått noe.

Jeg skal ikke skryte på meg masse sjøørret men noen har det blitt. Stort sett ingenting over halvkiloen dog. Masse bifangst som makrell, lyr og sei. Også her har de store uteblitt men fisker stort sett 1-3 timer de turene jeg har hatt og kun en tur har vært uten fangst så jeg er relativt fornøyd. Nå har jeg fisket sen kveld eller tidlig morgen når brisling og sildestimene er inne på grunna.

Når det er sagt skal jeg være enig i at det var bedre før mtp sjøørret størrelse (ikke fått kilo+ sjøørret her i området på to år) og antall men helt forferdelig er det ikke. Nå fisker jeg 90% med fluestang og da er gjerne kravene lavere mtp størrelse.

Registrerer noen yrkesgarn "konstant" i mulvika inntil fjellkanten mot mulåsodden. Her ferdes det mye fisk og sikkert mye SØ og det er nok ikke bra for oss stangfiskere fra land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker på de absolutt beste tidene av døgnet og jeg skal forsøke å komme meg ut på de tidene nå i ferien. Sjelden man ikke får eller er borti fisk på kveld/natt/morgen. Vi har lett for å godta at det bare blir mindre og mindre fisk å få. Det er ingen naturlov selv om far opp gjennom tidene har sagt til sønn at fisket var bedre før. Det er fullt mulig og ganske enkelt å snu den trenden. Oslofjorden kan bli et eldorado uten at det vil koste noe. Da kreves det bl annet at "anlegg" som det i Mulvika forsvinner og at du og jeg prioriteres framfor noen få gubber på min egen alder. Hvordan man skal få til det har en løsning. Et samlet sportsfiskemiljø.

Fyren som eier anlegget i Mulvika påstår hvis at det IKKE fanger sjøørret. Fantastisk innretning.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fisket på døgnets beste tider. Tidligere har jeg nøyd meg med dagtid/ettermiddag men det er sant, det blir stort sett bomturer da. Nå som stimene er inne på kveldene/morgenen så har jeg ofret meg litt mtp lite søvn og hatt veldig artig fiske. Jeg håper selvfølgelig at man kan ha det like gøy på normale tider av døgnet igjen.. Dette er også bare en periode nå som det er varmt i vannet og mye stimaktivitet. Våren og høsten som skal være sjøørret "prime time" er ikke like "prime time" som det en gang var.

Når det er sagt blir det mer bifangst enn sjøørret og selvom det er sjøørreten jeg fisker etter så er det den eneste som er sikker på å ikke bli med meg hjem:) For fluefiskere eller fiskere med lett utstyr hvor halvkilos fisker spenner godt opp stanga så bør man komme seg ut nå.. Skal du ha kilosfisker derimot så bør man ha med seg en stor pose med tålmodighet..

Jeg må si jeg blir svært overrasket dersom anlegget i Mulvika ikke fanger sjøørret. Hva fanger den da? Er garantert i et område hvor det ferdes en del sjøørret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.